• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • mia1980
    kattislofberg skrev 2012-02-14 10:46:15 följande:
    Hej alla! Vår Milo har ju varit helt infektionsfri sen han opererades för ett år sedan. MUCG visade att refluxen samt förträngningen var helt borta. Nu har vi trots detta blivit kallade på en ny MAG-3, någon form av efterkontroll. Men vi är väldigt tveksamma. Han är ju frisk, helt infektionsfri och man har sett att problemen är åtgärdade. Varför utsätta honom för m er strålning? Röntgenundersökningar är ju jättebra, men jag tycker inte att man ska göra det i onödan. I denna undersökning sprutar de ju in ett radioaktivt ämne i blodet och tar sedan bilder för att se hur njurarna hanterar detta. Jag fick veta att jag som gravid, inte får vara närmare Milo än 0,5 meter under de timmar undersökningen pågår. Det är ju inget problem, pappan kan ju åka med honom, men vetskapen att mitt barn utger så mycket strålning att en gravid inte ska vara nära honom, den är inte speciellt trevlig. Som sagt, behövs undersöknignarna är det ju inget snack om saken, men Milo är ju frisk!? Vi ska ta upp detta med vår läkare, men jag ville höra om ni har några tankar om detta. Kan också berätta att ultraljudet på vår lilla dotter i magen gick bra. Man såg inga konstigheter alls på urinblåsa eller njurar. Jag ska få ett till ultraljud i v 30 och de kommer att göra ultraljud på henne när hon är nyfödd. Känns väldigt bra att de har så bra koll på oss!

Hejsan. Underbart att Milo mår bra och verkar helt frisk.

MAG-3 undersöker ju hur njurarna fungerar, min tanke är ju att dom vill vara säkra att Milos njurfunktion inte försämrats fast att allt annat verkar bra.
    Som en säkerhetskontroll alltså.
    Dessutom så är dom inte så radioaktiva att du inte får vara nära Milo pga det, utan tror det är just själva undersökningsmaskinen du ska hålla dig borta ifrån. Det är ju den som är den farliga enligt den info vi har fått.

Grattis till den nya bebisen!

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • kattislofberg
    mia1980 skrev 2012-02-14 13:17:29 följande:
    Hejsan. Underbart att Milo mår bra och verkar helt frisk. MAG-3 undersöker ju hur njurarna fungerar, min tanke är ju att dom vill vara säkra att Milos njurfunktion inte försämrats fast att allt annat verkar bra. Som en säkerhetskontroll alltså. Dessutom så är dom inte så radioaktiva att du inte får vara nära Milo pga det, utan tror det är just själva undersökningsmaskinen du ska hålla dig borta ifrån. Det är ju den som är den farliga enligt den info vi har fått. Grattis till den nya bebisen!

Tack! I just denna undersökning är kameran strålningsfri, det är barnet som utger strålning. Är helt säker, då jag diskuterade detta med sköterskorna både nu och när han gjorde undersökningen sist.
  • mia1980
    kattislofberg skrev 2012-02-14 16:28:13 följande:
    Tack! I just denna undersökning är kameran strålningsfri, det är barnet som utger strålning. Är helt säker, då jag diskuterade detta med sköterskorna både nu och när han gjorde undersökningen sist.
    Okej, för min dotter har också gjort denna undersökningen och radioaktiva ämnet som sprutas in finns bara i kroppen någon timme, och sen ska det vara utkissat.
    Den infon jag fått när dottern gjort det, så det var därför jag trodde det var maskinen. Men i flera timmar ska det i af inte vara. Och det medlet som sprutas in ska ju inte alls vara farligt, det är en speciell typ av radioaktivt ämne, inte samma som i ett kärnkraftverk...
  • kattislofberg
    mia1980 skrev 2012-02-14 16:53:58 följande:
    Okej, för min dotter har också gjort denna undersökningen och radioaktiva ämnet som sprutas in finns bara i kroppen någon timme, och sen ska det vara utkissat. Den infon jag fått när dottern gjort det, så det var därför jag trodde det var maskinen. Men i flera timmar ska det i af inte vara. Och det medlet som sprutas in ska ju inte alls vara farligt, det är en speciell typ av radioaktivt ämne, inte samma som i ett kärnkraftverk...

Likväl är sjukhusets rekommendationer att en gravid ej ska vistas närmare barnet än 0,5 meter så länge ämnet finns kvar i kroppen, pga den strålning barnet utger...
  • mi0709

får man be om extra ultraljud för att kolla ett ev syskon? eller sker detta rutinmässigt? min son blev ju svårt sjuk innan vi visste att han hade refluxen, så man blir orolig om man skulle skaffa ett barn till att de får samma.

• kattislofberg
    mi0709 skrev 2012-02-14 19:22:18 följande:
    får man be om extra ultraljud för att kolla ett ev syskon? eller sker detta rutinmässigt? min son blev ju svårt sjuk innan vi visste att han hade refluxen, så man blir orolig om man skulle skaffa ett barn till att de får samma.

Jag bad om det och det var inga problem. De kollade extra vid RUL och jag ska få ett extra i vecka 30 samt att de kollar det nyfödda barnet.
  • e digitalis
    mia1980 skrev 2012-02-04 10:59:22 följande:
    Ska berätta att vi var på UL för några dagar sedan och då syntes inga förbättringar utan istället kanske en anings försämringar. Hennes urinledare var iaf enligt måtten större än hennes urinblåsa nu. Så nu börjar både jag och sambon bli oroliga för den lilla damen...
    Nu väntar vi på att läkaren ska meddela det som kommit fram genom UL och Scint så vi får veta vad som kommer att hända.
    Det låter jobbigt... hoppas att det löser sig! Håller med om att det var mycket vänta, vänta... vi väntade i månader, ja ett år höll vi på att vänta mest hela tiden, kändes det som... fast det hände ju en del ändå... Mucg, DMSA, några stycken UL, genombrottsinfektioner, behandling, deflux, ny Mucg... händelserikt år... även om dt var mycket vänta, vänta så blev det ju bra till slut för oss. Jag tyckte det hjälpte mycket att hänga här, och att vara påläst...

Hej Lisen1 och välkommen till tråden!

Så skönt, mi0709, att det har gått så bra! Ja, ständig oro och många sjukhusbesök... verkligen. 

Sorry för min tystnad... Har varit borta ett tag, mycket på jobbet och galna monsterförkylningar. Men här verkar ju läget vara under kontroll, vilken tur att det finns så många med så mycket erfarenhet :)

@kattis, hoppas att det löser sig med mag-3. måste vara härligt att han mår så bra, jag minns att jag läst en del av dina inlägg och din blogg och att jag tyckte det var helt hemskt vad ni fick gå igenom. så skönt att det är över! kan tänka mig att det är skönt att veta att de kollar upp henne ordentligt! o grattis! :)
    Lowlow skrev 2012-02-16 15:02:25 följande:
    HEJSAN!
    www.facebook.com/groups/258844194191863
    Bra initiativ! Har gått med där :)

• flodisfia

La in mitt inlägg på en annan tråd, vet inte vilken som är aktuell så jag slänger in den här också

Hej. Hittade hit när jag sökte runt på nätet. Ni verkar erfarna och ha svar på det mesta   Min son fick uvi för 2 veckor sedan. Han är snart 4 mån. Efter avslutad 10 dagars kur med cedax äter han nu profylax trimetoprim. Härom dagen när jag bytte blöja så satt det som en vit gegga precis runt den lilla öppningen på toppen av snoppen. Det är inte varje gång men det är ändå lite varje dag. Vi pratade med läkare i förrgår och han sa att om allmäntillståndet inte blir förändrat och han får feber behöver vi inte söka. Är lite orolig ändå och undrar om någon har varit med om liknande. Bra tråd! Glad att jag hittade den ifall det visar tråkigheter på undersökningen.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........