• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1
    Drömmar skrev 2011-11-30 23:38:25 följande:

Hej hej! Jag är helt ny i tråden! Min lille plutt på snart 6 månader har reflux grad tre på vänster sida och fick sin första uvi bara 10 dagar gammal! Sin andra när han var 1 o 1/2  månad. Han står på profylax (trimetoprim) o det funkar jättebra hittills :) Har dock inte fått så mycket infoalls av sjukvården utan letat rätt på den själv men framtiden är oviss då det enda vi vet är att allt ser bra ut, ingen ärrvävnad el, svullnad/vidgning men ny muc skall göras i början av januari. Vad den kommer visa vet jag inte, vet inte om det är vanligt att refluxen växer bort så tidigt eller går tillbaka så pass mycket att han slipper antibiotika. Vad kan man förvänta sig i framtiden med provtagningar, medicin o dylikt ni som varit med ett tag? Vi skulle få komma till en urolog men än har vi inte hört nåt från dem :( Kram på er

Välkommen :)

Jag vet inte så mycket om hur vårdplanen ser ut för reflux grad tre, men någon annan kanske vet mer :) 
  • e digitalis
    Drömmar skrev 2011-11-30 23:38:25 följande:

Hej hej! Jag är helt ny i tråden! Min lille plutt på snart 6 månader har reflux grad tre på vänster sida och fick sin första uvi bara 10 dagar gammal! Sin andra när han var 1 o 1/2  månad. Han står på profylax (trimetoprim) o det funkar jättebra hittills :) Har dock inte fått så mycket infoalls av sjukvården utan letat rätt på den själv men framtiden är oviss då det enda vi vet är att allt ser bra ut, ingen ärrvävnad el, svullnad/vidgning men ny muc skall göras i början av januari. Vad den kommer visa vet jag inte, vet inte om det är vanligt att refluxen växer bort så tidigt eller går tillbaka så pass mycket att han slipper antibiotika. Vad kan man förvänta sig i framtiden med provtagningar, medicin o dylikt ni som varit med ett tag? Vi skulle få komma till en urolog men än har vi inte hört nåt från dem :( Kram på er

Hej, jag har inte heller koll på grad 3, men jag vet att det ofta växer bort på små pojkar, tror att det är inom ett år... gissninsgvis så får ni profylax tills MUCen visar minskad reflux? 
  • Drömmar

God kväll på er!
    Vi tillhör Falu sjukhus som samarbetar med uppsala!

Min gissning är oxå att han får stå på profylax tills dess vilket jag oxå känner är skönt för att det har funkat så bra. Trots att han "bara" har en grad tre o inga andra problem så har jag hela tiden varit orolig vid minsta lilla tendens till feber eller försämrat allmäntillstånd. Är ni oxå oroliga o nojjiga eller flyter vardagen på o man lär sig att ta det med ro?

Live, laugh, love...
  • Blondina

Hej hoppar in här och hoppas på råd och stöd............

Var idag (v26) på ultraljud, en fin liten gosse ska vi få, MEN man hittade vätska i båda njurarna. Fick ingen mer information än att vi rekommenderas göra UL i v 32 på vårt hemma-sjukhus.

Har nu googlat runt och det första jag hittade var att förstorade njurar var en markör för DS och trisomi. Är det någon som vet hur orolig jag behöver vara för det?

Reflux är jag inte så orolig för. Har ett kompispar vars sån har det. han är opererad och mår prima. Däremot DS............................

Hoppas på råd och mer info               

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • mia1980
    Shea 1 skrev 2011-11-29 16:35:54 följande:
    Ja, just det det var du :)

Vet du vad det var som gjorde att eran hydronefros kontrollerades så noga under graviditeten? Var det väldigt uttalad, kanske?

Hildings upptäcktes, som sagt, v. 18. Nästa kontroll var inte förrän v. 34 och sedan inget mer före förlossningen (förutom en överburenhetskontroll i v. 42). Hela tiden sa de bara - Ni kan vara lugna, det växer bort på nästan aaaaallllllllaaaaaa, det här är så vanligt, bla bla...så för oss var det lite chockartat att det faktiskt var något fel eftersom de hade sagt att i 90% av fallen är det borta i v.34 och efter födseln osv...     
    Anledningen till att den kontrollerades noga var för att den var så stor, låg på den kritiska gränsen och fick inte öka fort från gång till gång, hellst skulle den ju minska för det var ju det som var normalast. Men i långa perioder stog måtten ganska stilla men på slutet så ökade måttet nästan dubbelt på 2 veckor och då valde dom att sätta igång förlossningen så dom kunde undersöka henne mer noga.
    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • mia1980
    Blondina skrev 2011-12-01 22:04:50 följande:

Var idag (v26) på ultraljud, en fin liten gosse ska vi få, MEN man hittade vätska i båda njurarna. Fick ingen mer information än att vi rekommenderas göra UL i v 32 på vårt hemma-sjukhus.

Har nu googlat runt och det första jag hittade var att förstorade njurar var en markör för DS och trisomi. Är det någon som vet hur orolig jag behöver vara för det?

Reflux är jag inte så orolig för. Har ett kompispar vars sån har det. han är opererad och mår prima. Däremot DS............................

Hejsan.
    Jag fick informationen om att detta KUNDE vara en markör för DS, men det var inget man behövde vara speciellt orolig för.  Det du kan göra är ett fostervattensprov, vi blev erbjudna det, men det var nog mycket för att jag även var över 30 år, men annars så bör du kunna få ett ändå. Men vi valde att INTE göra det pga riskerna för missfall.
    Hur mycket vätska var det? Såg du/fick du veta några mått?
    För det har med mängden också att göra för hur ofta det ska kontrolleras.
    Ebbas mått på njurbäckenets vidgning var runt 15mm runt samma vecka som du är i nu. Och hon låg på gränsen till "farlig" vidgning så den ville man ha ständig kontroll på.
    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • e digitalis
    Drömmar skrev 2011-12-01 20:50:28 följande:
    God kväll på er!
    Vi tillhör Falu sjukhus som samarbetar med uppsala!

Min gissning är oxå att han får stå på profylax tills dess vilket jag oxå känner är skönt för att det har funkat så bra. Trots att han "bara" har en grad tre o inga andra problem så har jag hela tiden varit orolig vid minsta lilla tendens till feber eller försämrat allmäntillstånd. Är ni oxå oroliga o nojjiga eller flyter vardagen på o man lär sig att ta det med ro?
    Jag var grymt nojjig i början... men sedan vi fick vår nuvarande profylax, och tiden gick, och det inte blev nåt mer, så har jag slappnat av mer och mer. Fast jag åker ju ändå in och kollar om det är "oförklarad feber". Men jag blir inte lika orolig längre om det skulle vara njurbäckeninfl, för jag vet att det går över :)

Fast å andra sidan, nu efter defluxen verkar det vara väldigt obra om hon skulle bli sjuk... tecken på att defluxen inte funkar som den ska antar jag... 
  • e digitalis
    Hej, grattis till sonen! Har tyvärr inte koll på det du önskar veta. Kanske finns det nån i din närhet med barn med DS? 
  • Bella73

Jag op för reflux när jag var liten, och tillbringade mycket tid på sjukhus.
    Är det någon som undrar över något, så får ni gärna fråga

• Shea 1

Jag var i samma sits som dig. Jag har sörstått det som att om de enbart hittat vätska i njurarna så ska inte risken för kromosomfel vara större. Det är en markör, men när de sett den så scannar de noga efter andra markörer och om de inte hittar några andra så tror jag att risken inte anses vara förhöjd. Men jag var också orolig. Har ni gjort KUB?
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........