e digitalis skrev 2011-11-30 18:35:53 följande:
OK, tack för info. Vi ska till läkaren om några veckor, då får vi väl se vad de säger... ska försöka komma ihåg att fråga om blåsdysfunktion... eller tror du att de tar upp det självmant om de kan se att det är ett problem?
Hmm, jag vet inte riktigt. Gjorde ni en kissobservation innan deflux? Vad visade den? Jag har läst att man inte får göra deflux om man har för stora blåstömningsbesvär (vad nu det innebär), så obs. kanske är rutin innan deflux?
Eller så fick vi göra en extra obs. för att de vet att Hilding har blåsa gigantus. Jag har berättat förut, men jag blev så impad av Dr Gundela i Göteborg att jag berättar igen:
När Hilding var liten så pratade jag med sköterskan i Göteborg om något och passade på att fråga om att han var torr på natten (han var 2-3 månader gammal då). Precis då passerade Dr Gundela och sjuksyrran frågade henne. Direkt fick jag svaret: "Det är igen fara, Hilding är pojken i Värmland med jätteblåsan, hans blåsa kan härbärgera så stora mängder urin" När en läkare vi aldrig träffat direkt vet vilket barn de talar om känner man sig trygg :) (Sedan kan det ju hända att hon haft hans journal framför sig 10 minuter tidigare, vad vet jag, men det kändes bra iaf:))