• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • e digitalis

Det blev helknas igår... eftersom vi har varit hemma sjuka hela veckan och hon har haft 40 graders feber mån-tors så blev vi "utredda" igår. Inga streptococker, CRP = 23, ren sticka förutom +2 på KET (ketoner, visar svält och för lite vätska i kroppen) surprise, surprise. Hon har ingen feber idag, dock fortsatt väldigt snuvig och sen i torsdags även väldigt hostig. Vi fick åkar runt mellan olika läkarmottagningar, byta urin-påse så klart (partyblåsa kan hålla sig lääänge) men var ändå "lediga" kl 14 när läkaren skulle ringa. Det var bestämt att han skulle ringa min man på mobilen, som skulle koppla upp trepartssamtal så vi båda kunde prata med läkaren. Han fick iaf totalsnurr på hjärnan, när läkaren ringer två timmar senare än beräknat så pratar bara han med honom... så nu har jag hälften av mina frågor "oställda". Får ta o boka en ny telefontid :)

Men ja, det är underbart att slippa refluxerna! Jag vet ju dock att i 20% av fallen är de tillbaka inomr två år, så jag kommer ändå att vara nojjig, men klart mycket mindre nojjig! :)

Kram och trevlig helg på er! 

• Blondina

Har presenterat mig tidigare, och läser så mycket jag hinner. Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på,

Vätska upptäktes vid UL i v26, och vi ska på ny koll i v32. Om hydronefrosen är oförändrad eller värre så berättade BM att man kommer kolla med UL vid födelsn och behandla med antibiotika (?) och allt vad man nu gör. Men nu till min fråga. Om vi räknar med att läget INTE har förbättrats, hur många dagar extra kan vi räkna med att vi får tillbringa på förlossningen?  

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Shea 1
    Blondina skrev 2011-12-26 22:06:57 följande:

Har presenterat mig tidigare, och läser så mycket jag hinner. Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på,

Vätska upptäktes vid UL i v26, och vi ska på ny koll i v32. Om hydronefrosen är oförändrad eller värre så berättade BM att man kommer kolla med UL vid födelsn och behandla med antibiotika (?) och allt vad man nu gör. Men nu till min fråga. Om vi räknar med att läget INTE har förbättrats, hur många dagar extra kan vi räkna med att vi får tillbringa på förlossningen?  

Vi fick stanna en natt extra, och det var nog för att just den läkaren var lite "extra noga"/orolig, för dagen därpå blev vi utskrivna bums. Däremot ska ni kolla upp noga innan när antibiotika ska sättas in och när första ultraljudet ska göras. När vi var på förlossningen så glömdes allt detta bort av personalen så vi fick själva se till & påminna om att det skulle göras. På sista ultraljudet hade läkaren dock påpekat det extra "om det är så att de råkar glömma bort det här på förlossningen så måste ni komma ihåg att..." så det kanske inte var första gången  saker glöms bort i villervallan på förlossningen.

Vi hade fått besked att första ultraljudet skulle göras på tredje dygnet och förlossningsläkaren hade bokat in det när Hilding var tre månader :S. Så man får lov att vara lite på (vilket du, trist nog, förmodligen kommer att upptäcka om det är så att hydronefrosen finns kvar...) Hur somhelst så önskar jag såklart lycka till och jasg hoppas ni slipper hydronefroser och refluxer och allt vad det heter.
  • Shea 1

Idag har vi telefontid med Göteborg. Nu hoppas jag att vi får reda på något konkret, jag tycker "avvakta och se" är så jäkla jobbigt. Fast först och främst vill jag ju att de ri¨nger öht, det har de inte alltid gjort. Jäkligt surt att sitta vid telefonen och spänt vänta mellan 09.00 och 12.00 utan att någon ringer, redo med penna och block... sedan har de istället ringt när jag har varit i mataffären och haft två skrikiga barn med mig. :(

• Shea 1

Nu har hon ringt, det blir en deflux för oss. Jag trodde inte att det skulle bli det pga blåstömningen, men hon sa att de gärna prövar med den först eftersom den är så oerhört mycket lindrigare än den öppna operationen. 

Jag känner mig lite lättad att det blir det enkla ingreppet, men också fundersam på var det ska landa med blåsdysfunktionen. Ev. är det så att om refluxerna rättas till så rättar blåsan till sig också, till viss del iaf. annars är det nog potträning som gäller. Jag har ju sett stora barn, 6-7-åringar och tonåringar också, hos uroterapeuten när vi varit där, så jag antar att man kan behöva blåsträna länge.  RIK-ning tar man väldigt ogärna till i 1,5-årsåldern eftersom det är så besvärligt att starta i den åldern. (Det kan jag tänka mej med tanke på hur svårt det är att få bortsta tänderna på Hilding just nu...) 

• mia1980
    Blondina skrev 2011-12-26 22:06:57 följande:

Antibiotika blir nog som för alla andra i denna tråden, profylax, en ganska låg dos man tar varje dag. Min dotter fick det direkt på förlossningen och sedan varje dag sedan dess nu i 5 månader.

Vi behövde inte stanna extra på förlossningen pga detta, men bb-läkaren var lite försiktig med att skriva ut oss, stannade inne för jag hade så svårt att få mat i dottern, men inte pga hydronefrosen. Dottern var dock inskriven på Neo några veckor så att hon inte skulle "glömmas" bort mitt i semestern, men vi var inte inlagda utan hemma. UL gjordes första gången snabbt redan på bb och sen har det gjort några gånger efter det.

Håller tummarna att det gått tillbaka så ni slipper allt som har med läkare och undersökningar att göra.

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Blondina

Tack för era svar. Ja självklart hoppas vi på att det hinner växa bort. Men jag vill ändå vara lite förberedd på vad det kan innebära, så det inte kommer som en kalldusch sen. Fortsätter hänga här och rapporterar så fort vi varit på koll igen.

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • mia1980

Åh vad jag känner att det är drygt att vänta...
    Väntar på tider till fler undersökningar och ena tiden har kommit och är till UL den 1 feb.
    Känns som en evighet.
    Ska få tid till scint också, hoppas den ska göras innan UL.
    Vill just nu bara att vi ska få de efterlängtade svaren om Ebbas duplex och om den senaste infektionen försämrade funktionen på hennes njurar. Känner mig nämligen lite orolig över det.

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • e digitalis
    mia1980 skrev 2011-12-28 11:17:17 följande:
    Åh vad jag känner att det är drygt att vänta...
    Väntar på tider till fler undersökningar och ena tiden har kommit och är till UL den 1 feb.
    Känns som en evighet.
    Ska få tid till scint också, hoppas den ska göras innan UL.
    Vill just nu bara att vi ska få de efterlängtade svaren om Ebbas duplex och om den senaste infektionen försämrade funktionen på hennes njurar. Känner mig nämligen lite orolig över det.
    drygt att vänta känner vi nog alla igen... minns att den största frustrationen var just den... ringde och ringde och frågade när ska vi göra X? när ska vi göra Y? i januari. i februari. i mars. i april... det sköts på hela tiden, och jag blev tokig... så jag förstår verkligen. men ni hade redan gjort en scint, eller hur? vilket resultat hade ni på den?

be att få göra ett njur-funktions test - man kollar hur njurarna fungerar och hur de renar blodet genom ett enkelt blodprov. det säger ju inget om hur de jobbar var för sig, men desto mer om den totala njurfunktionen, vilket trots allt väl borde vara det allra viktigaste?

kram och lycka till! 
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........