• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • mia1980
    e digitalis skrev 2011-12-06 19:10:28 följande:
    Vilken journal är det, nån slags samlad journal? Vi har fått en för varje besök... men det står inget om framtida planer på det sättet...
    Jag fick alla läkaranteckningarna som har gjorts sedan hon föddes.
    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • pepparkakan

Hej alla

ingen op än ( bilat reflux-deflux i nov-2010, högt hinder vä med kraftig hydronefros och JÄTTESTOR vä njure därav) MEN: han har högt blodtryck och hänger naturligtvis ihop med njuren och ev ärr, haft åtmindstånde 2 kraftiga infektioner med konstiga bakerier. 

är det ngn fler med hypertoni.

Lillkillen är nu 2 år och 8 månader och mitt i trotsen. jag får knappt i honom furadantin längre som han annars jakan svälja 1/4 tabletter. nu skall jag desutom ha i honom 7 mililiter x2 av BT medicinen. Helt omöjligt

Hur gör man?

Nya undersökningar nu i mitten på nov.

• e digitalis
    pepparkakan skrev 2011-12-07 19:33:57 följande:
    är det ngn fler med hypertoni.
    Hur gör man?
    Nya undersökningar nu i mitten på nov. 
    Hm, tror inte vi har hypertoni.
    Har tyvärr inga bra trots-tips... än så länge funkar det att säga "du vet precis vad som gäller". Nån gång ibland så får vi tvinga henne, men för det mesta så går det bra.
    Lycka till... vad ska ni göra för nya undersökningar? 
  • mia1980

Hej Pepparkakan.

På Ebba märkte man av att blodtrycket låg i överkant, men det ska bara kollas fler gånger när vi ändå är där än så länge. Hoppas att det inte blir mer då jag tycker att det räcker med medicin med profylaxen.

Hur du ska få i honom medicinen kan jag tyvärr inte ge några råd på. Men det är nog tyvärr som e digitalis säger, ibland får man tvinga, men att se till att han förstår varför och kanske även muta med något litet typ något gott att dricka eller äta efter.

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Shea 1

Hej pepparkakan!

När vår stora pojke var i den åldern började vi försöka med "belöningar" . Vi måste smörja honom med diverse salvor och krämer varje morgon och kväll, och det har ibland varit otroligt jobbigt. Vi började med klistermärken som han satte på insidan av pärmen till en målarbok. Efter varje smörjning fick han välja ett märke. Det fungerade ibland iaf... Märket var som en uppmuntran; "Du vet du får ju ett klistermärke när vi har smörjt dig" för att han skulle börja tycka att det fanns något bra med smörjningen. Vi säger aldrig tvärtom "Om du inte smörjer dej så får du inget klistermärke"

Nu är han 3,5 år och kan lättare ta till sig resonemanget "Titta här har du eksem, det måste vi smörja", fast han vill fortfarande ha klistermärke ibland.

Lycka till!     

• Lowlow
    e digitalis skrev 2011-12-06 19:10:28 följande:
    Vilken journal är det, nån slags samlad journal? Vi har fått en för varje besök... men det står inget om framtida planer på det sättet...
    Jag har oxå fått kopior på journalerna.. har fått allt sen han föddes
    inge samanfattat utan allt dom skrivit - och de hjälper så mycket då man får se d på annat sätt
    man får ju tid att ta in d i lugn och ro 

framtids planer står med
  • Lowlow

Nu har ja fått mer information av läkaren, sammanfattat d i bloggen men kopierar d här.

Dr.Aldman ringde och ville ändra tid ang dylans läkarbesök. 
    frågade då alla funderingar ja haft ang hans njurskada!
    Hon berättade då att en njurskada vanligtvis inte uppkommer så snabbt efter en sån kraftig infektion brytit ut.
    eftersom vi kom in med han 3e dagen så fanns ingen stor chans för njuren att hinna ta skada.
    Så oron att mer skada ska ha uppkommit vid återfallet släppte
    men dom har extra koll på hans värden, njuren & dess funktion

Hon berättade  att han fått Refluxen i fosterstadiget, dvs då han legat i min mage.
    Antlingen är det genetiskt eller att det blivit ett sorts tryck på urinledaren & njurbäcknet har vidgas av allt tryck.
    Eftersom d redan fanns i hans fosterstadie så har njurskadan uppkommit medans han låg i min mage & kanske inte utvecklats som den ska
    I september då han var 6 månader bröt den första infektionen ut & där upptäcktes allt.
    då hade det hela gått för långt..
    Jag frågade om man kunde kolla upp d i tid med nästa barn,
    det var ovanligt att dom gjorde det vid bara misstanke, men jag ska göra d vid nästa.
    Ultraljud ofta samt röntgen vid födelsen

• e digitalis
    Lowlow skrev 2011-12-13 16:12:02 följande:
    Jag har oxå fått kopior på journalerna.. har fått allt sen han föddes
    inge samanfattat utan allt dom skrivit - och de hjälper så mycket då man får se d på annat sätt
    man får ju tid att ta in d i lugn och ro 

framtids planer står med
    ja, visst hjälper det nåt enormt! som du säger så hjälper det att kunna ta in det i sin egen takt. jag lusläste allt i början, googlade det jag inte förstod, frågade här... lärde mig massor! fördelen med det är att allt blir så mycket lättare att förstå nästa gång när läkaren babblar obegripliga ord :)
  • e digitalis

Hej!

Ska på återbesök alt. via telefon prata med läkaren imorrn (uppföljning MUCG). Har ni tips på frågor att ställa?

Fortsätta med profylax? Kan hon ha blåsdysfunktion? Hur tillförlitlig är MUCGen om hon inte kissar under själva undersökningen? Hur ser framtiden ut, kontroller osv? Vilket sjukhus kommer vi höra till i fortsättningen?
    Kan meddela att jag pratade med sjuksköterskan idag, hon bekräftade det jag trodde, nämligen ingen reflux...

• Shea 1

Jag har ingar förslag på frågor, men grattis till att refluxerna är borta!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........