• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1

För Hilding blir det också en hel del urin kvar, eller när han kissar så åker ju massor av kiss uppåt (han har reflux grad 5 på höger och 4-5 på vänster sida) och sedan efter en stund så åker det ner tillbaka igen och på så sätt blir det ju nästan aldrig helt tomt (och gynnsamt för bakterier).

Att det syntes på RUL v.18 beror nog på att Hilding har grav hydronefros på hö. njure, då blir det ju ett stort svart hål på ul:et. eftersom där är en massa vätska som ligger där. Andra åkommor kanske är svårare att se (trots att de är "allvarliga" för barnet eller vad man ska säga)?

Här i tråden har jag lärt mig massor av de andra mammorna med erfarenhet, och bland det viktigaste jag har lärt mig är att jag måste ha järnkoll själv; ligga på, lära mig, vara insatt o.s.v. Man lär sig efter hand, i början var det väldigt svårt för mig att ta in informationen. Våra undersökningar började när Hilding var några dagar gammal så då skyller jag på förlossnings-och amningshormoner att jag var lite dimmig (För övrigt är det helt vidrig att på tredje-dagen-efter-förlossningen, då när man grinar för allt, att sitta på en undersökning och höra UL-läkaren muttra "här var det vatten, oj oj massor av vatten" till sin student.)

Ett bra tips som jag fick av Hildings läkare är att samla alla papper, kallelser och journalblad i en pärm. Då kan man gå tillbaka, läsa igen och lära sig mer. Jag begär alltid journalutdrag från hans undersökningar. Dessutom är det ju viktigt att ha med sig den viktigaste informationen när man åker bort. Nu över jul ska vi åka till Mora och om Hilding skulle få UVI-symtom är det ju lättare om läkarna har lite fakta att läsa om vi behöver åka in.

• Tessie2022

Hej i tråden!

Platsar nog inte här då min dotter är för "frisk".. Men hon har fel på njurarna (ca 30 % av vardera njure samlar inte upp partiklarna som de ska...) men hon verkar inte lida på det men det är sträng koll på om hon får urinvägsinfektion då hon inte får få njurbäckininflammation igen enligt läkarna..

I alla fall - tror det är svårt att se om det är fel på njurarna mm på rutin ul i v 18. Min dotter hade ett förstorat njurbäcken då och vi fick gå på 2 till ul innan hon blev "friskförklarad" för detta. Ändå så visade det ju sedan att hon har något fel på njurarna.. Dock vet de ju inte om det är medfött eller det uppkom efter hennes njurbäckeninflammation.. Först trodde de det var pga njurbäcken inflammationen men då det inte repat sig fast att det är ca 2 år sedan hon hade den så börjar nog läkarna tro att det ändå är medfött  men de vet helt enkelt inte..

Likadant så har hon vid alla urinprov blod i urinen men hon har bara haft 3 urinvägsinfektionen sen hon föddes så hon har igentligen inte så stort problem (dock som sagt så har vi stor koll på henne så så fort hon har feber och inte är förskyld mm så skickar vi iväg urinprov..).. De börjar därför fundera på om hon ändå har reflux trots att hon klarat det testet på undersökningen.. Däremot menade läkaren nu sist att det är en bild en gång och det betyder igentligen inte så mkt.. De tycker nämligen inte om att hon kissar för sällan - vilket vi märkte när hon slutade med blöja..

Måste bara fråga - hur ofta kissar era barn?? Min dotter kissade 4-5 gånger per dygn när de menade att det var för lite (oftast 4 gånger..). Sedan vi börjat tjata/påminna mm att hon ska kissa är vi nu på 3 månader nere på 2-3 gånger per dygn (oftast 3 men var 4 dag så är det bara 2 gånger..). Vet inte vad jag ska göra.. Detta sammanfaller ju med att hon kommit in i trots åldern och jag måste säga att detta är det sättet hon trotsar mest - hon vill verkligen inte kissa.. Kan inte och så hoppar hon ned.. Kvittar om jag sitter och läser eller lovar henne något gott mm om hon kissar.. Ska ta kontakt med läkaren igen då det som samt blivit sämre av att vi har försökt påverka henne.. Vi har fått tips och ideer från läkaren och någon "kiss-speicalist" men som sagt det funkar inte alls.. De säger att ett normalt barn kissar 6-7 gånger i min dotters ålder (fyller 3 år 23 mars..), och min dotter ska kissa minst 6 gånger per dag..

Som sagt lycka till för alla er som hänger här! Hoppas era barn blir friska eller får en operation som gör de friska!!!

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2010-12-18 13:07:33 följande:
    Här i tråden har jag lärt mig massor av de andra mammorna med erfarenhet, och bland det viktigaste jag har lärt mig är att jag måste ha järnkoll själv; ligga på, lära mig, vara insatt o.s.v. Man lär sig efter hand, i början var det väldigt svårt för mig att ta in informationen. Våra undersökningar började när Hilding var några dagar gammal så då skyller jag på förlossnings-och amningshormoner att jag var lite dimmig (För övrigt är det helt vidrig att på tredje-dagen-efter-förlossningen, då när man grinar för allt, att sitta på en undersökning och höra UL-läkaren muttra "här var det vatten, oj oj massor av vatten" till sin student.)

Ett bra tips som jag fick av Hildings läkare är att samla alla papper, kallelser och journalblad i en pärm. Då kan man gå tillbaka, läsa igen och lära sig mer. Jag begär alltid journalutdrag från hans undersökningar. Dessutom är det ju viktigt att ha med sig den viktigaste informationen när man åker bort. Nu över jul ska vi åka till Mora och om Hilding skulle få UVI-symtom är det ju lättare om läkarna har lite fakta att läsa om vi behöver åka in.
    Hej!

Har ju inte haft så mycket interaktion än, men har redan noterat att det är lätt att glömma, kände igår när jag satt och läste att det kommer att vara mycket enklare nästa gång jag kommer dit, eftersom jag redan är lite mer påläst, och tänker bli det ännu mer.

Bra tips, det där med att samla allt. Ska börja med det genast! Tack! 
  • e digitalis
    Tessie2022 skrev 2010-12-18 13:28:53 följande:
    Hej i tråden!

Platsar nog inte här då min dotter är för "frisk".. 

Likadant så har hon vid alla urinprov blod i urinen men hon har bara haft 3 urinvägsinfektionen sen hon föddes så hon 

Detta sammanfaller ju med att hon kommit in i trots åldern och jag måste säga att detta är det sättet hon trotsar mest - hon vill verkligen inte kissa.. Kan inte och så hoppar hon ned.. Kvittar om jag sitter och läser eller lovar henne något gott mm om hon kissar.. Ska ta kontakt med läkaren igen då det som samt blivit sämre av att vi har försökt påverka henne.. Vi har fått tips och ideer från läkaren och någon "kiss-speicalist" men som sagt det funkar inte alls.. 
    Som sagt lycka till för alla er som hänger här! Hoppas era barn blir friska eller får en operation som gör de friska!!!
    Hej!

För min del får du gärna vara här. Jag är helt ny, men kan inte tänka mig att det skulle vara några restriktioner, och att hon skulle vara "för frisk" för dig att vara här... du har väl tankar och frågor likaväl som alla andra,  samt idéer och kunskap som du kan bidra med till andra.

Oj, blod i urinen verkar läskigt...

Jag minns inte så mycket av min sjukdom när jag var liten, men jag minns att jag inte ville kissa. Förmodligen gjorde det ont att kissa, så jag vägrade. Det jag minns är att mamma och min syster försökte att förmå mig att kissa, men att det inte hjälpte. De testade nog både det ena och det andra.

Ha det gott! 
  • Shea 1

Hej Tessie och välkommen!

Hildings kissmönster är lite växlande tycker jag, ibland kan han vara torr superlänge. Under en period när han sov väldigt bra om nätterna kunde han vara torr i 12-14 h i sträck (han är bara 5 månader), men läkaren i Göteborg sa att det inte var någon fara eftersom han har extremt stor blåsa. Hilding är ju iofs så liten att man inte kan bordra honom att kissa, det blir ju lite som det blir...

• Kaniin
    Tessie2022 skrev 2010-12-18 13:28:53 följande:
    Hej i tråden!

Platsar nog inte här då min dotter är för "frisk".. Men hon har fel på njurarna (ca 30 % av vardera njure samlar inte upp partiklarna som de ska...) men hon verkar inte lida på det men det är sträng koll på om hon får urinvägsinfektion då hon inte får få njurbäckininflammation igen enligt läkarna..

I alla fall - tror det är svårt att se om det är fel på njurarna mm på rutin ul i v 18. Min dotter hade ett förstorat njurbäcken då och vi fick gå på 2 till ul innan hon blev "friskförklarad" för detta. Ändå så visade det ju sedan att hon har något fel på njurarna.. Dock vet de ju inte om det är medfött eller det uppkom efter hennes njurbäckeninflammation.. Först trodde de det var pga njurbäcken inflammationen men då det inte repat sig fast att det är ca 2 år sedan hon hade den så börjar nog läkarna tro att det ändå är medfött  men de vet helt enkelt inte..

Likadant så har hon vid alla urinprov blod i urinen men hon har bara haft 3 urinvägsinfektionen sen hon föddes så hon har igentligen inte så stort problem (dock som sagt så har vi stor koll på henne så så fort hon har feber och inte är förskyld mm så skickar vi iväg urinprov..).. De börjar därför fundera på om hon ändå har reflux trots att hon klarat det testet på undersökningen.. Däremot menade läkaren nu sist att det är en bild en gång och det betyder igentligen inte så mkt.. De tycker nämligen inte om att hon kissar för sällan - vilket vi märkte när hon slutade med blöja..

Måste bara fråga - hur ofta kissar era barn?? Min dotter kissade 4-5 gånger per dygn när de menade att det var för lite (oftast 4 gånger..). Sedan vi börjat tjata/påminna mm att hon ska kissa är vi nu på 3 månader nere på 2-3 gånger per dygn (oftast 3 men var 4 dag så är det bara 2 gånger..). Vet inte vad jag ska göra.. Detta sammanfaller ju med att hon kommit in i trots åldern och jag måste säga att detta är det sättet hon trotsar mest - hon vill verkligen inte kissa.. Kan inte och så hoppar hon ned.. Kvittar om jag sitter och läser eller lovar henne något gott mm om hon kissar.. Ska ta kontakt med läkaren igen då det som samt blivit sämre av att vi har försökt påverka henne.. Vi har fått tips och ideer från läkaren och någon "kiss-speicalist" men som sagt det funkar inte alls.. De säger att ett normalt barn kissar 6-7 gånger i min dotters ålder (fyller 3 år 23 mars..), och min dotter ska kissa minst 6 gånger per dag..

Hej!
    Jag är oxå helt ny här men blev varmt välkomnad trots att min yngsta tös inte varit med som så mkt.
    Läser alla inlägg men har väldigt lite erfarenhet att komma med själv.

Har även en 3,5 årig tös och jag har svårt att tänka mig att hon kissar så mycket som 6-7 ggr per dygn. Hon har dock aldrig tid till att kissa och gör det bara när hon verkligen måste..
    Lycklig mamma till Elisia och Siri
  • Mackenzie
    Virga skrev 2010-12-16 23:35:05 följande:
    Det gick bra! Har inte hunnit skriva varken igår eller idag. Men det gick bra! Dem kompleterade även med ultraljud för säkrare besked - det var inget!!!! Jag inte hunnit att stiga från britsen när jag kännde att krafterna kommer tillbaka och det blir ljusare i huvudet! Tänk så mycket kan det betyda! Så jag gick och handlade julklappar, åt middag på mysig ställe, tog sedan tåg hem och tyckte att det var mysigt att åka tåg :))) och så jobbade sen. Och sen tog mig hem på cykel vid -13 och tyckte att det var ingen fara alls. Jag har 7 km avstånd från jobbet och det fungerar sådär med kolektiv trafik när jag ibland slutar 22.00  Och idag var jag ute med jobbet och åt världens godaste julbord. Så jädra skönt!
    Nä men vad skönt!!!! Grattis till det!!! Underbara nyheter nu inför julen ju så det var tur du kom in nu:) Nu kan du bara njuta, vilken lättnad det måste vara:)  Solig  Kramisar

Alla är välkomna härinne, stora problem som små:) ha en bra kväll alla!
  • Tessie2022

Hej igen!

Tack för era svar! Skönt att höra att det verkar vara någon läkare som inte anser att det är så farligt att de klarar sig länge Min menar att om hon tänjer ut urinblåsa musklen vilket gör så att den inte kommer jobba lika bra (pga att den blir för full hela tiden) vilket kommer resultera till att hon inte kommer tömma sig när hon kissar och på så sätt få lättare uvi osv..

Idag lyckades hon kissa när klockan var lite efter 12 första gången (gick upp 6:45) och sen vid lite i 18 vilket givitvis resulterade till att hon givitvis inte klarade av att kissa vid 19 när hon skulle lägga sig.. Blä för detta.. Som sagt hon kissade ju fler gånger innan - vet bara inte vad jag ska göra för att få spiralen att sluta snurra åt fel håll.. Ska försöka få telefontid till läkaren så får hon säga vad hon anser.. Jag och dagis slutar snart att tjata för det blir defenitivt inte BÄTTRE.. Är ju redan bevisat då det bara blir sämre.. Helt ärligt hur många barn (även vuxna) klara av att hålla sig från de går och lägger sig vid 19 fram till 12 dagen efter om de varit vakna sedan 6:45?? Jag hade då inte klarat det - men sen blir det ju svårare att hålla sig så längre efter barnen så med massa knipövningar så kanske jag oxå klarat det. ...

• Shea 1

Tessie: 2 gånger på ett dygn låter ju onekligen lite! 

• Tessie2022

Ja det måste det vara.. Ett litet barn ska kissa många fler gånger än en vuxen per dygn - och hon kissar färre.. Problemet är ju att för ca 3 mån så fick doktorn som har hand om min dotter reda på att hon bara kissade ca 4 gånger (ibland 5) per dygn och menade att det var alldeles för lite och att det kunde innebära problem för henne i framtiden om vi inte fick henne att kissa oftare. Detta kom fram på en av rutinkontrollerna vi har då och då.. Sedan dess så har vi försökt få henne att kissa oftare vilket istället resulterat att hon kissar 2-3 gånger per dygn istället.. Vet inte vad jag ska göra.. Försöker även muta henne med t ex russin mm (hon är ett matvrak) men hon säger bara "kan inte" och sen hoppar hon ner - försöker man då tvinga henne (läsa saga mm när man sitter där) så börjar hon galskrika (trots) och sen kan hon verkligen inte kissa.. Hopplöst känns det.. Vet ju oxå att hennes njurproblem som är relativt ringa som det ser ut nu (pga att hon inte har några direkta problem) lätt blir värre pga detta så jag vill ju få henne att kissa men känns som vi bara gör det värre ...

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........