• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Mackenzie
    kattislofberg skrev 2011-01-10 15:38:58 följande:
    Hej alla!
    Nu är det snart dags!

På fredag skrivs Milo in på sjukhus och på måndag är det operation. Operationen tar totalt en halv dag. De kommer att öppna buken och lossa ena urinledaren från urinblåsan. Sen tar de bort den trånga delen av urinledaren och leder om urinledaren och leder in den i urinblåsan på ett annat ställe. Under läkningen kommer han att ha tre slangar om jag inte missförstod. En kateter genom snoppen och två dränage – en ut genom magen och en genom ryggen. Plus dropp förstås.

Det ska bli såååååå skönt att få detta gjort! Håll tummarna för oss, för att operationen går bra och för att inga infektioner eller annat sätter käppar i hjulet för den!

Nu ska jag läsa ikapp!
    LYCKA TILL!!! Tänker på er! Hjärta Ge Milo en extra kram {#emotions_dlg.flower}
  • hemliga ängeln
    Shea 1 skrev 2011-01-14 10:21:44 följande:
    Undersökningen är 1x20 eller 2x20 beroende på avrinning, men Hilding har så väldigt dålig avrinning på hö. sida så på honom måste de ta 2x20. (De får lov att ge diuretika för att se att det rinner av)

A-ha jag har ingen aning jag, blev så förvånad bara att det var olika.

Dottern hade hydronefros med PUJ-blockering, första MAG-3 visade 8%, MAG-3 nr 2 efter 8 veckors avlastning med en nefropyelostomikateter genom ryggen visade 4% och nu är njuren borta.

Älskade lilla Isabella 2010-05-05
  • camis

Hej! Någon här vars barn är född med kloakmissbildning på urinvägarna?

• e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-01-10 15:38:58 följande:
    Hej alla!
    Nu är det snart dags!

På fredag skrivs Milo in på sjukhus och på måndag är det operation. Operationen tar totalt en halv dag. De kommer att öppna buken och lossa ena urinledaren från urinblåsan. Sen tar de bort den trånga delen av urinledaren och leder om urinledaren och leder in den i urinblåsan på ett annat ställe. Under läkningen kommer han att ha tre slangar om jag inte missförstod. En kateter genom snoppen och två dränage – en ut genom magen och en genom ryggen. Plus dropp förstås.

Det ska bli såååååå skönt att få detta gjort! Håll tummarna för oss, för att operationen går bra och för att inga infektioner eller annat sätter käppar i hjulet för den!

Nu ska jag läsa ikapp!
    Hej,
    Stort lycka till! Hoppas att allt går bra! 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-01-11 21:49:26 följande:
    Idag ringde Dr Gundela på Dr Silvia. Hon ringde eg. mest för att säga att de ska konferera om Hilding igen, men hon nämnde operation som en eventuell utväg. Hilding har ju dåligt avflöde på hö. njuren, så ev måste man göra en operation av detta avflödeshinder som hon sa, men de har inte hittat något direkt hinder ännu.

Är det någon här som opererat avflödeshinder? Vad betyder det?

Gundela ska återkomma när de konfererat, så jag ska fråga henne igen, men jag ville ändå fråga här. (dag när hon ringde hade jag 5 mammor och 6 barn här på besök, det var liiite svårt att fokusera då. Förut har jag alltid fått ett brev innan våra telefontider så att jag kunnat förbereda mej.

Vi talade om den där studien också, men det kan vara så att Hilding inte platsar (om han ska opereras får han inte vara med i studien.)

Är lite orolig nu, fast det är jag ju å andra sidan lite alltsomoftast...
    Hej, har ingen erfarenhet av avflödeshinder, vet liksom inte vad "vi" har än... men lycka till med ev operation. Vad är det för studie som du nämner? Vilket sjukhus är det ni tillhör/besöker?
  • e digitalis
    Tessie2022 skrev 2011-01-12 18:33:25 följande:
    Tack för ditt svar!

Precis så har vi gjort - ända gången vi "tvingar" henne att kissa nu är när hon ska gå och lägga sig annars så kommenterar vi inte det... Okej om hon går upp klockan 7 och vi sen ätit frukost och klockan kanske blivit 10 och vi ska gå ut och hon fortfarande inte kissat (händer ganska ofta..) så måste hon sätta sig på toaletten innan vi går ut (då brukar hon oxå kissa - men det blir ju första gången för dagen..). Tycker det har blivit mkt bättre sen vi slutat tjata! Nu är vi uppe i 3-4 gånger per dygn och det känns ändå som mkt bättre än 2-3 gånger..

Har inte diskuterat detta med dotterns doktor men eftersom de är så inne på att hon MÅSTE kissa minst 6 gånger per dygn  så känns det lönlöst.. Känns som vi kör på detta ett tag och hoppas att hon går tillbaka  till i alla fall gånger per dygn - det är bättre än 2 (vilket var flera gånger i veckan..). När hon blir lite större så det går att resonera med henne så kan jag försöka igen - men som det är nu så blir det bara en maktkamp och min dotter har både humör och är envis så jag känner att jag vinner inte detta eftersom jag helt enkelt inte kan tvinga henne att kissa.. Jag kan tvinga henne att sitta på toaletten hur länge som helst men inte kissa och på det sättet blir det en ond cirkel.. Som sagt det funkar inte på henne.. Både jag, min sambo och dagis tycker vi sett förbättringar sedan vi slutade tjata och det är jag enormt tacksam för!!!
    Hej,

Jag har ingen erfarenhet av detta heller, men jag vet att när jag var liten och sjuk så försökte mamma och min syster att få mig att kissa, vilket jag minns, och jag minns också att de inte lyckades. VI kunde spendera timmar inne på toaletten alla tre, utan att de lyckades få mig att kissa. Så jag tror att ni gör helt rätt som försöker avdramatisera och inte tvinga henne... blir nog bara värre.

Lycka till! 
  • e digitalis
    Tessie2022 skrev 2011-01-12 18:26:02 följande:
    Jag gissar att det är ungefär samma undersökning som min dotter har gjort (en av dem - har glömt namnet på de Skäms).. I så fall lägger de barnet i en "säck" som liknar en saccosäck och sen suger de ut luften så att barnet helt enkelt inte kan rör sig.. De menade att barn alltid accepterar detta och man aldrig gav lugnande när jag frågade.. Efteråt fick de erkänna att i min dotters fall hade det nog behövts lugnande då hon gallskrek och gjorde allt hon kunde för att komma loss (var lite mer än året första gången och sen tror jag hon var knappt 2 andra gången..). De "låg" på henne för att hon inte skulle kunna röra sig pga att då får man göra om undersökningen.. Andra gången vi gjorde undersökningen hade hon rört sig lite så den var lite svårbedömt men de kunde ändå se att det såg likadant ut som första gången..

Men som sagt om enligt sköterskorna som gjort undersökningen på min dotter så brukar barnen acceptera detta utan problem - och som sagt vill de inte ligga still så "tvingas" de.. Undersökningen varade ca 15 min (på ett ungeför - minns ej exakt) och som sagt min dotter gallskrek från början till slut - men hon for inte illa utan det var mest jobbigt psykiskt för mig och personalen fick turas om att hålla henne för att orka.. Men som sagt hon var extrem enligt personalen Förvånad.. Och jag kan tillägga att hon har ett hett temperament även nu Tungan ute..
    Det verkar ju hemskt! Hoppas att hon får lugnande framöver, om ni behöver göra fler undersökningar, andra barn verkar ju ha fått det!
  • e digitalis
    Minibus skrev 2011-01-14 10:42:12 följande:
    Ramlade in i tråden av en slump. Har ej själv barn m njurproblem men i mitt yrke träffar jag barn o föräldrar o jobbar med de undersökningar ni beskriver.

Hoppas och tror att ni förstår att vi som personal försöker göra allr för att det ska bli en så bra upplevelse som är möjligt för barnet, och föräldrarna. Vi är ju medvetna om att barnen kommer tillbaka ofta under många år för kontroller o uppföljningsundersökningar.
    För en del barn passar det bättre att sova vid undersökningen, somna i vagn eller famn o lägga över på brits är ju toppen om det går. För andra passar det bättre som någon skrev att vara utsövd o mätt o kan då underhållas under tiden med leksaker eller Tv.

Det som är svårt ibland är att läsa av hur föräldrarna vill att vi som personal ska agera. En del vill att vi som personal "tar över" och gör på det sätt vi tror är smidigast, vilket ibland kan vara att hålla fast under protest. En del tycker det är hemskt när deras barn protesterar och vi kanske kan verka lite bestämda. Det är ibland en svår balansgång för att få ett bra undersökningsresultat och att få till en bra upplevelse för både barn o föräldrar.
    Så det jag egentligen vill säga är att tveka inte att prata med personalen, det är ni som känner ert barn bäst. Men försök även att förstå att vi försöker få till en bra undersökning även om det kan bestå av 5 min fasthållning under protester.
    Sen fungerar de allra flesta undersökningar mycket bra med vår erfarenhet och lite hjälp från er föräldrar.

Lycka till med era barns undersökningar!
    Stort tack för din input, ska se till att prata med personalen när det är dags, så att det kan bli så bra som möjligt med gemensamma ansträngningar. 
  • e digitalis

Hej alla, vår dotter fick en UVI den 12 dec, penicillin och UL den 17 dec. Sedan fick vi besöka barnläkaren och ett utlåtande av UL per telefon.

Barnläkaren sa att vi skulle "höra" till nefro, inte till henne som "vanlig" barnläkare. VI skulle få remiss från nefro, men denna har inte dykt upp, nu en månad senare. Det har iofs varit jul och nyår, men ska det ta en månad? Bör vi vara oroliga för att det tar lång tid? Kan det ha kommit bort med posten? Eller tar det bara extra tid för det är jul? Hur lång tid har det tagit för er?

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-01-15 12:37:31 följande:
    Hej, har ingen erfarenhet av avflödeshinder, vet liksom inte vad "vi" har än... men lycka till med ev operation. Vad är det för studie som du nämner? Vilket sjukhus är det ni tillhör/besöker?
    Jag är inte helt säker på att jag svarar rätt nu, rätta mig gärna ni andra som är med i studien:
    Längre tillbaka i tiden opererade man refluxer på urinledare mer rutinmässigt, men nu är man osäker på hur stor framgång man egentligen har av dessa operationer. På många/vissa? barn "växer" refluxerna bort av siog självt. Därför har man startat en stor studie där vissa (hälften?) av barnen opereras för sina refluxer, övriga avvaktar man med.
    Vårat vanliga sjukhus är Karlstad och vi hör till Västra Götalandsregionen, Drottning Silvia. De flesta undersökningarna kan de göra i Karlstad, sedan skickar de bilderna till Göteborg.
    e digitalis skrev 2011-01-15 13:05:52 följande:
    Hej alla, vår dotter fick en UVI den 12 dec, penicillin och UL den 17 dec. Sedan fick vi besöka barnläkaren och ett utlåtande av UL per telefon.

Barnläkaren sa att vi skulle "höra" till nefro, inte till henne som "vanlig" barnläkare. VI skulle få remiss från nefro, men denna har inte dykt upp, nu en månad senare. Det har iofs varit jul och nyår, men ska det ta en månad? Bör vi vara oroliga för att det tar lång tid? Kan det ha kommit bort med posten? Eller tar det bara extra tid för det är jul? Hur lång tid har det tagit för er?
    Jag skulle nog ringa och kolla. Vilket sjukhus hör ni till?
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........