• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • lindlund

Shea 1, Tessie 2002, hemliga ängeln - tack för era svar.
    Jättebra att få höra hur det kan gå till. Jag hoppas att vi ska slippa 15 minuters gallskrik, men jag tänker förbereda mig på att det kan bli så. Vi ska vara på plats kl 8 och så genomförs undersökningen 3-4 timmar senare, vilket stämmer riktigt illa överens med dotterns sovvanor.. hon sover gärna mellan 9-11 Vi får väl låta henne sova en liten snutt på morgonen och sedan hålla henne vaken tills det är dags. Hade varit väldigt skönt om hon fick somna i vagnen och att man sedan kunde lyfta över henne sovande.

• kattislofberg
    Shea 1 skrev 2011-01-11 21:49:26 följande:
    Idag ringde Dr Gundela på Dr Silvia. Hon ringde eg. mest för att säga att de ska konferera om Hilding igen, men hon nämnde operation som en eventuell utväg. Hilding har ju dåligt avflöde på hö. njuren, så ev måste man göra en operation av detta avflödeshinder som hon sa, men de har inte hittat något direkt hinder ännu.

Är det någon här som opererat avflödeshinder? Vad betyder det?

Gundela ska återkomma när de konfererat, så jag ska fråga henne igen, men jag ville ändå fråga här. (dag när hon ringde hade jag 5 mammor och 6 barn här på besök, det var liiite svårt att fokusera då. Förut har jag alltid fått ett brev innan våra telefontider så att jag kunnat förbereda mej.

Vi talade om den där studien också, men det kan vara så att Hilding inte platsar (om han ska opereras får han inte vara med i studien.)

Är lite orolig nu, fast det är jag ju å andra sidan lite alltsomoftast...
    Hej!
    Milo ska ju operera förträngning av urinledaren, en förträngning som ger avflödeshinder. På honom kan man tydligt se hindret på ultraljud. Förträngningen gör att urinen inte kan rinna av normalt från njuren, utan urinen står och pressar uppåt mot njuren på väg ner i blåsan. Detta ska altså åtgärdas på måndag och jag skulle gissa att det är en sådan operation som Hilding också skulle få genomgå i så fall. Ovan har jag förklarat lite hur operationen går till, jag vet mer om några dagar, när Milo är opererad.

Det är just Gundela som ska utföra operationen på Milo. Tycker hon är helt fantastisk!

Milo var ju med i studien, men eftersom han nu ska opereras så fick han ju hoppa av (det är ingen som har sagt, men det utgår jag från, studien som han var med i skulle ju visa om det gjorde nytta med deflux eller inte).

Hur gammal är ilding nu igen? (Milo är 1 år och 4 månader)
  • kattislofberg
    lindlund skrev 2011-01-11 22:38:43 följande:
    Jag skrev här för ett tag sedan och fick väldigt bra svar. Min dotter har haft två urinvägsinfektioner som behandlats med antibiotika, vi har gjort ultraljud som visade på en förstorad njure och har nu fått kallelse till gammakameraundersökning (DMSA).

Som tur är har dottern inte haft någon fler uvi som vi märkt av och det är möjligt att det inte blir mer problem (vi hoppas så klart) men vi vill självklart fortsätta utredningen. Det jag undrar nu är om det är något jag kan göra för att underlätta undersökningen för henne. I kallelsen som jag fått står att vi först ska in för att hon ska få ett spårämne intravenöst och att själva röntgen sker efte rnågra timmar. Det står också att det är bra om man kan få barnet att ta sin sovstund då för att det ska ligga stilla... dottern är 8 mån och ligger aldrig stilla om hon inte sover, så jag är lite nervös för hur det ska gå. Jag kan försöka få henne att somna i vagnen innan, men kan man lyfta över henne sovande inför undersökningen? Att hon är trött men inte sover tror jag resulterar i än mer skrik vid undersökningen.

Ni erfarna föräldrar här i tråden, har ni några tips?
    Milo var ungefär i samma ålder när han gjorde denna och han sov inte. (Han sov bara i vagn, så det var liksom ingen idé att försöka). Vi satsade istället på nysövd och mätt = nöjd och lugn. Men om du tror att hon kan sova vidare när du lyfter över henne så är ju det så klart det bästa!

Jag mutade med smörgåsrån och avledde med spännande leksaker. Det gick jättebra!

Lycka till!
  • kattislofberg
    Tessie2022 skrev 2011-01-12 18:33:25 följande:
    Tack för ditt svar!

Precis så har vi gjort - ända gången vi "tvingar" henne att kissa nu är när hon ska gå och lägga sig annars så kommenterar vi inte det... Okej om hon går upp klockan 7 och vi sen ätit frukost och klockan kanske blivit 10 och vi ska gå ut och hon fortfarande inte kissat (händer ganska ofta..) så måste hon sätta sig på toaletten innan vi går ut (då brukar hon oxå kissa - men det blir ju första gången för dagen..). Tycker det har blivit mkt bättre sen vi slutat tjata! Nu är vi uppe i 3-4 gånger per dygn och det känns ändå som mkt bättre än 2-3 gånger..

Har inte diskuterat detta med dotterns doktor men eftersom de är så inne på att hon MÅSTE kissa minst 6 gånger per dygn  så känns det lönlöst.. Känns som vi kör på detta ett tag och hoppas att hon går tillbaka  till i alla fall gånger per dygn - det är bättre än 2 (vilket var flera gånger i veckan..). När hon blir lite större så det går att resonera med henne så kan jag försöka igen - men som det är nu så blir det bara en maktkamp och min dotter har både humör och är envis så jag känner att jag vinner inte detta eftersom jag helt enkelt inte kan tvinga henne att kissa.. Jag kan tvinga henne att sitta på toaletten hur länge som helst men inte kissa och på det sättet blir det en ond cirkel.. Som sagt det funkar inte på henne.. Både jag, min sambo och dagis tycker vi sett förbättringar sedan vi slutade tjata och det är jag enormt tacksam för!!!
    Va skönt att det går bättre. Tror att ni är inne på helt rätt spår. Barn är ju inte dumma, och just kisseri/bajser och mat är ju avdelningar när de fullständigt kan ta över makten. ... Hoppas det går bätre och bättre!
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2011-01-12 21:11:29 följande:
    Men fy, vilken obehaglig upplevelse för er alla!
    I Hildings fall, trots att han bara var 5 månader, sa de direkt "Det bjuder vi på" med glimten i ögat. Med Stesolid i kroppen fick vi (ja, Hilding alltså) inte lämnas ensamma, så en ssk följde oss till och från nukleärmedicin. Vi gjorde iofs MAG-3, då ska de ligga stilla 2x20 min.,
    På barnmedicin i Karlstad är de väldigt måna om att barnen ska få så positiva (eller, ja, så lite negativa iaf) erfarenheter  som möjligt av undersökningarna. Alltid Emlasalva för varje stick (utom i fingertoppen) t.ex.
    Tycker det är jättebra att de har den uppfattningen. Kan man undvika att barnet får negativa upplevelser av sjukhus och undersökningar så ska man, tycker jag!

När jag funderar vidare så minns jag att Milo fått lugnande vid ett tillfälle vid en sän här undersökning (minns inte vilken, men han behövde ligga still). Då var han ca ett år, och det hade gått jättebra.

Sen har det ju räckt att nedre halvan av kroppen varit stilla i våra fall, armarna har han ju fått röra.
  • Shea 1
    hemliga ängeln skrev 2011-01-13 18:52:38 följande:
    Har gjort MAG-3 us på dotter två gånger, 3 månader och 6 månader gammal. Vi fick ingen stesolid till henne utan vi fick pina henne vaken så att hon skulle vara så trött att hon sov genom us och vi behövde bara ta bilder 1x20 min?
    Undersökningen är 1x20 eller 2x20 beroende på avrinning, men Hilding har så väldigt dålig avrinning på hö. sida så på honom måste de ta 2x20. (De får lov att ge diuretika för att se att det rinner av)
  • Shea 1
    kattislofberg skrev 2011-01-14 08:13:50 följande:
    Hej!
    Milo ska ju operera förträngning av urinledaren, en förträngning som ger avflödeshinder. På honom kan man tydligt se hindret på ultraljud. Förträngningen gör att urinen inte kan rinna av normalt från njuren, utan urinen står och pressar uppåt mot njuren på väg ner i blåsan. Detta ska altså åtgärdas på måndag och jag skulle gissa att det är en sådan operation som Hilding också skulle få genomgå i så fall. Ovan har jag förklarat lite hur operationen går till, jag vet mer om några dagar, när Milo är opererad.

Det är just Gundela som ska utföra operationen på Milo. Tycker hon är helt fantastisk!

Milo var ju med i studien, men eftersom han nu ska opereras så fick han ju hoppa av (det är ingen som har sagt, men det utgår jag från, studien som han var med i skulle ju visa om det gjorde nytta med deflux eller inte).

Hur gammal är ilding nu igen? (Milo är 1 år och 4 månader)
    Hilding är 6 månader (igår faktiskt)
    Hmmm, ja, det borde ju gå till så när man op. ett avflödeshinder, men de har ju inte sett något hinder på H. än? De ser bara att det rinner av alldeles för dåligt..? Har läst någonstans att man kan behöva gå in med en kamera och titta hela vägen, den undersökningen har vi inte gjort ännu.

Mitt allta största varmaste lycka till på operationen, jag kommer att hålla tummarna!
  • Minibus

Ramlade in i tråden av en slump. Har ej själv barn m njurproblem men i mitt yrke träffar jag barn o föräldrar o jobbar med de undersökningar ni beskriver.

Hoppas och tror att ni förstår att vi som personal försöker göra allr för att det ska bli en så bra upplevelse som är möjligt för barnet, och föräldrarna. Vi är ju medvetna om att barnen kommer tillbaka ofta under många år för kontroller o uppföljningsundersökningar.
    För en del barn passar det bättre att sova vid undersökningen, somna i vagn eller famn o lägga över på brits är ju toppen om det går. För andra passar det bättre som någon skrev att vara utsövd o mätt o kan då underhållas under tiden med leksaker eller Tv.

Det som är svårt ibland är att läsa av hur föräldrarna vill att vi som personal ska agera. En del vill att vi som personal "tar över" och gör på det sätt vi tror är smidigast, vilket ibland kan vara att hålla fast under protest. En del tycker det är hemskt när deras barn protesterar och vi kanske kan verka lite bestämda. Det är ibland en svår balansgång för att få ett bra undersökningsresultat och att få till en bra upplevelse för både barn o föräldrar.
    Så det jag egentligen vill säga är att tveka inte att prata med personalen, det är ni som känner ert barn bäst. Men försök även att förstå att vi försöker få till en bra undersökning även om det kan bestå av 5 min fasthållning under protester.
    Sen fungerar de allra flesta undersökningar mycket bra med vår erfarenhet och lite hjälp från er föräldrar.

Lycka till med era barns undersökningar!

• Tessie2022
    Minibus skrev 2011-01-14 10:42:12 följande:
    Ramlade in i tråden av en slump. Har ej själv barn m njurproblem men i mitt yrke träffar jag barn o föräldrar o jobbar med de undersökningar ni beskriver.

Hoppas och tror att ni förstår att vi som personal försöker göra allr för att det ska bli en så bra upplevelse som är möjligt för barnet, och föräldrarna. Vi är ju medvetna om att barnen kommer tillbaka ofta under många år för kontroller o uppföljningsundersökningar.
    För en del barn passar det bättre att sova vid undersökningen, somna i vagn eller famn o lägga över på brits är ju toppen om det går. För andra passar det bättre som någon skrev att vara utsövd o mätt o kan då underhållas under tiden med leksaker eller Tv.

Det som är svårt ibland är att läsa av hur föräldrarna vill att vi som personal ska agera. En del vill att vi som personal "tar över" och gör på det sätt vi tror är smidigast, vilket ibland kan vara att hålla fast under protest. En del tycker det är hemskt när deras barn protesterar och vi kanske kan verka lite bestämda. Det är ibland en svår balansgång för att få ett bra undersökningsresultat och att få till en bra upplevelse för både barn o föräldrar.
    Så det jag egentligen vill säga är att tveka inte att prata med personalen, det är ni som känner ert barn bäst. Men försök även att förstå att vi försöker få till en bra undersökning även om det kan bestå av 5 min fasthållning under protester.
    Sen fungerar de allra flesta undersökningar mycket bra med vår erfarenhet och lite hjälp från er föräldrar.

Lycka till med era barns undersökningar!
    Självklart tror jag alla förstår att ni inte håller fast barnen av vilja utan pga att om de inte är exakt stilla så är undersökningen meningslös. Jag förstår också att sköterskorna gjorde det de var tvunga med min dotter och klandrar de inte. Jag är bara glad att undersökningen gick att genomföra.. Däremot tycker jag det är lite konstigt att vissa sjukhus kan tänka sig att ge lugnande och vissa inte.. Om min dotter fått lugnande så hade det varit lättare för alla - även om jag också förstår att man inte ska ge detta i onödan.. Men hon blir hysterisk och som sagt på den sista undersökningen hon gjorde så var det svårbedömt då de inte lyckats att hålla henne helt  stilla i de 20 minuterna..

Vi försökte oxå att ge min dotter rån mm - hon som annars är mkt mkt matglad, vägrade äta och bet min sambo när han försökte då hon var så arg..

Som sagt detta är varken något jag eller hon har ont av  - skrev det mest för att lindlund skulle kunna förbereda sig på vad som kunde hända mm. Jag vet att sköterskorna gjorde vad de kunde för att min dotter skulle acceptera läget (film, leksaker mm) men när det inte funkade fick de ta till med "våld" vilket var fullt förståligt!

Tror vi alla är jätte tacksamma för det jobb som man gör när man handhar våra barn! Tycker man möter många snälla och engagerade människor! Och jag har ju som sagt en dotter som vi inte märker mkt av hennes problem...
  • Minibus

Tessie2002:

Jag riktiade inte mitt inlägg till någon särskild utan skrev bara ett par rader med tanke på min yrkeerfarenhet.
    Kul att höra att ni möter mycket bra personal i er kontakt m sjukhuset.

Det där med att ge lugnande fungerar nog väldigt olika på olika ställen.  Min åsikt är att man ska vara rätt så restriktiv med detta då det faktiskt är ett läkemedel, men självklart ge i de situationer där de är befogat.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........