Minibus skrev 2011-01-14 10:42:12 följande:
Ramlade in i tråden av en slump. Har ej själv barn m njurproblem men i mitt yrke träffar jag barn o föräldrar o jobbar med de undersökningar ni beskriver.
Hoppas och tror att ni förstår att vi som personal försöker göra allr för att det ska bli en så bra upplevelse som är möjligt för barnet, och föräldrarna. Vi är ju medvetna om att barnen kommer tillbaka ofta under många år för kontroller o uppföljningsundersökningar.
För en del barn passar det bättre att sova vid undersökningen, somna i vagn eller famn o lägga över på brits är ju toppen om det går. För andra passar det bättre som någon skrev att vara utsövd o mätt o kan då underhållas under tiden med leksaker eller Tv.
Det som är svårt ibland är att läsa av hur föräldrarna vill att vi som personal ska agera. En del vill att vi som personal "tar över" och gör på det sätt vi tror är smidigast, vilket ibland kan vara att hålla fast under protest. En del tycker det är hemskt när deras barn protesterar och vi kanske kan verka lite bestämda. Det är ibland en svår balansgång för att få ett bra undersökningsresultat och att få till en bra upplevelse för både barn o föräldrar.
Så det jag egentligen vill säga är att tveka inte att prata med personalen, det är ni som känner ert barn bäst. Men försök även att förstå att vi försöker få till en bra undersökning även om det kan bestå av 5 min fasthållning under protester.
Sen fungerar de allra flesta undersökningar mycket bra med vår erfarenhet och lite hjälp från er föräldrar.
Lycka till med era barns undersökningar!
Självklart tror jag alla förstår att ni inte håller fast barnen av vilja utan pga att om de inte är exakt stilla så är undersökningen meningslös. Jag förstår också att sköterskorna gjorde det de var tvunga med min dotter och klandrar de inte. Jag är bara glad att undersökningen gick att genomföra.. Däremot tycker jag det är lite konstigt att vissa sjukhus kan tänka sig att ge lugnande och vissa inte.. Om min dotter fått lugnande så hade det varit lättare för alla - även om jag också förstår att man inte ska ge detta i onödan.. Men hon blir hysterisk och som sagt på den sista undersökningen hon gjorde så var det svårbedömt då de inte lyckats att hålla henne helt stilla i de 20 minuterna..
Vi försökte oxå att ge min dotter rån mm - hon som annars är mkt mkt matglad, vägrade äta och bet min sambo när han försökte då hon var så arg..
Som sagt detta är varken något jag eller hon har ont av - skrev det mest för att
lindlund skulle kunna förbereda sig på vad som kunde hända mm. Jag vet att sköterskorna gjorde vad de kunde för att min dotter skulle acceptera läget (film, leksaker mm) men när det inte funkade fick de ta till med "våld" vilket var fullt förståligt!
Tror vi alla är jätte tacksamma för det jobb som man gör när man handhar våra barn! Tycker man möter många snälla och engagerade människor! Och jag har ju som sagt en dotter som vi inte märker mkt av hennes problem...