• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • kattislofberg

Hej alla!

Jag har inte hunnit läsa era inlägg senaste tiden (jag som brukar vara så aktiv!), ska göra det, men hinner inte just nu... Jag håller på att byta jobb och det är intensivt!

Vi har äntligen fått operationstid för Milo, den 14/1 ska han skrivas in och den 17/1 ska han opereras (typiskt med inskrivning en fredag, sånt flängande det blir!).

Måste hör med er - ni som har barn som opererats på Östra - vet ni möjligtvis vad syster Marie på Kirurgmottagningen för barn heter i efternamn???

• kattislofberg
    kattislofberg skrev 2010-12-14 15:37:09 följande:
    Måste hör med er - ni som har barn som opererats på Östra - vet ni möjligtvis vad syster Marie på Kirurgmottagningen för barn heter i efternamn???
    Jag hittade det själv!
  • Virga
    Mackenzie skrev 2010-12-13 21:25:50 följande:
    - Vad går upp för en kulle med tre ben och kommer ner med fyra ben? 
    SkrattandeSkrattandeSkrattande Älskar smarta blondiner Skrattande

Tack för stöd! Skall fota (.)(.) imorgon. Känner mig rätt så lugn inför det.

Var på läkarbesök med Julius idag. Antibiotika i 5 dagar för samma acinetobakter som vill inte lämna hans urinblåsa. Annars inget konstigt. Läkaren tog blodtryck, sköterskan tog blodprov, annan sköterska har vägt och tagit längd.
    Kattis! Kan man gratulera til den nya jobbet?{#emotions_dlg.flower} Skönt att ni har fått tid för operation. Styrkekramar till er!
  • Mackenzie

Hej Virga, hur gick det igår? När får du svar?  Drygt med envis bakteria i Julius blåsa:( Hoppas på bättre tur denna gången!
    Kattis: vad skönt med datum!  Då vet ni det åtminstone...
    Lillan har som tur e inte haft några UVIs på flera månader och jag har inte behövt in med urinprov heller på flera veckor nu, gött!  Hon står på Furudantin som visserligen är besvärligt eftersom man själv ska krossa o blanda men jag vågar inte byta eftersom det går så bra. Hon hade däremot inte haft några invändningar mot byte, det smakar vidrigt :( Hon ska ha MAG3 i februari.... 

• Virga
    Mackenzie skrev 2010-12-16 10:58:27 följande:
    Hej Virga, hur gick det igår? När får du svar?  Drygt med envis bakteria i Julius blåsa:( Hoppas på bättre tur denna gången!
    Kattis: vad skönt med datum!  Då vet ni det åtminstone...
    Lillan har som tur e inte haft några UVIs på flera månader och jag har inte behövt in med urinprov heller på flera veckor nu, gött!  Hon står på Furudantin som visserligen är besvärligt eftersom man själv ska krossa o blanda men jag vågar inte byta eftersom det går så bra. Hon hade däremot inte haft några invändningar mot byte, det smakar vidrigt :( Hon ska ha MAG3 i februari.... 
    Det gick bra! Har inte hunnit skriva varken igår eller idag. Men det gick bra! Dem kompleterade även med ultraljud för säkrare besked - det var inget!!!! Jag inte hunnit att stiga från britsen när jag kännde att krafterna kommer tillbaka och det blir ljusare i huvudet! Tänk så mycket kan det betyda! Så jag gick och handlade julklappar, åt middag på mysig ställe, tog sedan tåg hem och tyckte att det var mysigt att åka tåg :))) och så jobbade sen. Och sen tog mig hem på cykel vid -13 och tyckte att det var ingen fara alls. Jag har 7 km avstånd från jobbet och det fungerar sådär med kolektiv trafik när jag ibland slutar 22.00  Och idag var jag ute med jobbet och åt världens godaste julbord. Så jädra skönt!
  • Shea 1

Åh vad skönt att det såg bra ut Virga, och härligt att höra att du är piggare!!

Igår var vi hos Elis (Hildings storebror) läkare. Han har allvarlig jordnötsallergi så nu är vi utrustade med adrenalinsprutor och diverse mediciner. Det är mycket nu.

Var det förresten ingen som fått "negativt" provsvar på Chrom-Clearence som har något att säga om det?
    Om Hildings njurfunktion vore mycket nedsatt så skulle det synas på kreatininproverna, visst har jag fattat det rätt då?

• Virga
    Shea 1 skrev 2010-12-17 10:46:47 följande:
    Om Hildings njurfunktion vore mycket nedsatt så skulle det synas på kreatininproverna, visst har jag fattat det rätt då?
    Jag är inte 100% säker men ändå skulle tro att det borde väl synas nåt på kreatininvärdet. Det borde vara högre. Men säkrast svar ger ju alla dessa isotopundersökningar och renografier, som typ MAG3 osv.
  • e digitalis

Hej! Är ny på FL, var ju tvungen att gå med när jag hittade alla dessa trådar :) Sökte på uretärer och har klickat mig vidare, är lite förvirrad, men gissar att detta är den aktiva tråden, eftersom datumet visar på nya inlägg. Gjorde ett inlägg på en annan tråd som jag kopierar in nedan... Har inte tidigare varit jätteorolig, det hade ju kunnat vara bara en UVI men på UL idag så verkar det som om det är mer. Har dock inte så mycket info än, träffade en barnläkare i torsdags, det blir väl en ny kontakt med barnläkaren i nästa vecka. Det verkar vara galet många varianter på detta, både varianter på njurar och njursjukdomar samt undersökningar... DMSA? MUCG? MAG3? Måste skaffa mig kunskap, känner jag genast :)

En annan anledning till att jag inte har varit så orolig är att jag själv hade något liknande när jag var liten och blev opererad, sedan dess har jag inte haft fler besvär. Men ju mer jag läser desto mer orolig blir jag... speciellt för en del undersökningar som inte verkar vara roliga alls. Jag kan iaf säga att jag inte minns särskilt mycket från min egna sjukdom, jag minns att det gjorde ont att kissa så jag ville inte, men har inga minnen av läskiga undersökningar. Förhoppningsvis är det samma för era små när de blivit större, att de inte minns allt det jobbiga.

Förresten, eftersom jag är ny har jag ingen koll alls på hur detta funkar, hur man svarar på inlägg, hur man ser att svar inkommit, hur man hittar tillbaks till den här tråden... men jag hoppas lära mig snart. Jag har iaf noterat att Anna Panna verkar vara en ängel, det fanns flera när jag skummade igenom gamla inlägg, men hon märktes verkligen (på ett bra sätt alltså).

____det gamla inlägget från den andra tråden____

hej! har en liten sötnos på snart fem månader, fick en UVI för snart en vecka sedan, gjorde UL idag, något är misstänkt men exakt vad är oklart. jag hade dock själv dubbla uretärer, fick UVI efter en dryg vecka, opererades vid fyra och ett halvt år, då var skadorna på njuern så att ena halvan togs bort. efter det har jag varit bra. hoppas att det slutar så för er också, samt för min lilla, såklart :)

• Shea 1

Hej E-digitalis!
    Min son Hilding verkar vara i samma ålder som ditt barn. Hilding är född 13 juli. Hans problem upptäcktes på ul v.18.
    Kanske är det så att en lång rad undersökningar kommer att följa även för er. Jag tycker undersökningarna har gått väldigt bra för Hildings del faktiskt. De är väldigt noga med att smärtlindra så mycket som det går inför provtagningar och undersökningar. För vår del hade det varit mycket jobbigare om det varit storebror som behövt gå igenom alla undersökningar... Bara att lämna ett blodprov har varit jättetufft för storebror!

Välkommen iaf!

• e digitalis

Hej Shea! Hon är född den 18 juli... konstigt att det inte upptäcktes på UL, tycker jag! Jag hade ju ändå berättat att jag själv hade haft problem när jag var liten, tycker att de borde ha varit uppmärksamma. Detta upptäcktes bara nu, efter att hon fått sin första UVI, de gjorde ett UL på henne igår, som visade på att något fanns, men inte exakt vad. Det visade iaf att det finns urin kvar, som inte töms helt, alltså.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........