• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1

Det är svårt att beskriva lukten, det luktar inte riktigt som kiss. Det är ett slags kemisk lukt, fast inte som aceton eller så, det luktar nästan lite...plastigt fast samtidigt lite stickigt?
    Jag ska ringa imorgon, läkaren som lovade ringa om våra undersökningsresultat har inte ringt. (vi gjorde mag-3 och chrom-clearance för två veckor sedan)

Jag tog förresten ett mittstråleprov imorse, nitritstickan blev rosa. När provet stått i röret någon timma så låg det en massa grums på botten, men det kanske var de där blandflorebakterierna det också, lukten kanske också kommer från de bakterierna...

• lindlund

Hej. Ny i tråden.

Min sjumånaders dotter har precis avslutat sin andra antibiotikakur pga bakterier i urinen. Båda gånger har jag känt skarp lukt från urinen, hon har haft feber men bara knappt 38 grader och inga egentliga andra symptom (kanske lite gnälligare (men hon är en väldigt glad bebis), har förvisso haft svårt att sova på kvällen/natten, vi funderar på om hon haft ont då hon vaknat väldigt ofta och böjt sig bakåt i båge men det är ju så svårt att veta vad som är vanliga sexmånaderssömnproblem och vad som är symptom på sjukdom). Vi har redan fått göra ultraljud på njurar/urinblåsa, och vårdcentralen har skickat en förfrågan/remiss till barnmedicin om de tycker det är motiverat att göra ytterligare utredning, vi väntar på svar där. Ska lämna nytt urinprov för odling i nästa vecka som uppföljning på kuren.

Jag förstår att våra problem kan tyckas obetydliga i jämförelse med vad många av er har varit med om, men jag undrar om ni har några tips till mig. Vad ska vi vara uppmärksamma på? Är det någon specifik undersökning/utredning som vi ska fråga efter hos läkaren? Eller ska vi bara tagga ner eftersom detta ändå varit ganska lindrigt så långt?

• Virga
    Shea 1 skrev 2010-12-02 18:58:25 följande:

Jag tog förresten ett mittstråleprov imorse, nitritstickan blev rosa. När provet stått i röret någon timma så låg det en massa grums på botten, men det kanske var de där blandflorebakterierna det också, lukten kanske också kommer från de bakterierna...

Shea, snälla vänta inte, åk till akuten med Hilding och lämna odling! Grumlig urin, positiv nitrit och skarp lukt tyder om definitiv UVI. Har Hilding någon behandling just nu? Blandflorebakterierna kan också orsaka urinvägsinfektion!!! Små barn har ju inte fullt utvecklad immunförsvar och är mer mottagliga till alla slags infektioner så man kan inte säga att om han har blandlfora i urinen så han kommer aldrig ha fler bakterier. Jag nästan säker til 100 att det kommer att växa e.coli eller annan skit typ klebsiela.
    Kram.
  • Virga
    lindlund skrev 2010-12-03 20:52:01 följande:
     Vad ska vi vara uppmärksamma på? Är det någon specifik undersökning/utredning som vi ska fråga efter hos läkaren? Eller ska vi bara tagga ner eftersom detta ändå varit ganska lindrigt så långt?
    Hej! Och välkommen förstås!

Det finns en undersökning som kallas MUCG. Den visar om barnet har reflux  dvs urinen kommer tillbaka till uretärer. www.skane.se/templates/page.aspx Det hade varit bra att finna orsak till upprepade UVI:er ju. Det finns ju fler undersökningar , men det avgör läkarna vilka som är aktuella i en och annan situation.
    Bästa tips: Skriv alla frågor på en lapp. Jag brukar samla en hel lista på några dagar (alla frågor kommer när man minst förväntar sig).
  • Shea 1

Virga! Igår ringde jag barnmedicin under hela telefontiden, 2,5 h, ingen svarade. Då ringde jag vanliga vc för att åtminstone få lämna urinprov. Då fick vi komma till läkaren som i sin tur kunde ringa barnmedicin och rådgöra. Vi har lämnat urin för en odling nu iaf (han hade vita bk + nitriter igår, ej röda) MEN idag luktar det mycket mindre och det är mindre grums i kisset också, så det kanske var hans blandflora ändå.. Det känns ändå inte bra att han har så mycket bakterier under sin förhud, jag ska prata med hans läkare om det.

(Hon som för övrigt inte ringde under veckan som hon lovat Demon

• lindlund

Virga, tack för svar! Jag ska nog ligga på om vidare utredning (MUCG) om inte läkarna själva föreslår det i nästa vecka. Men det är möjligt att det är just detta som man skickat remiss/förfrågan till barnmedicin om redan.

Dottern har 37.9 ikväll... nu är hon förvisso lite snuvig så det kan ju vara virus den här gången, och jag känner ingen lukt från blöjan, men jag börjar bli helt nojig. Vi avslutade senaste penicillinkuren i torsdags och jag fick instruktion att vänta en vecka innan vi lämnar in nytt urinprov för odling. Jag antar att jag inte kan göra så mycket annat än avvakta över helgen oavsett. Däremot ska jag nog ta tempen dagligen ett tag framåt för att se om febern ligger kvar och om den inte gör det, för att lära mig hur hon ligger i temp i vanliga fall.   

• Mackenzie
    Virga skrev 2010-11-30 01:09:31 följande:
    Själv var hos läkare idag. Känner nåt konstigt i vänster bröst. Det blir mammografi.
    Vill bara allt allt skall gå över så snart som möjligt.
    Vad tufft ni har det :´( Ville bara skicka en massa styrkekramar o hoppas att Julius snart blir bättre, att dagispersonalen blir bättre på att tillmötesgå hans behov.  Har själv jobbat på dagis o visst är det svårare att upptäcka bajslukt genom overallen MEN man gör ändå en 'runda' regelbundet o kollar för man vill ju inte att de små ska bli röda i rumpan.  I Julius fall borde personalen vara angelägna och verkligen ha koll.  Hur svårt e det att luta sig ner o lukta?  Jag hade blivit vansinnig om det varit min tös...
    Hoppas det i bröstet går över av sig självt!
    Hjärta 
  • Virga
    Mackenzie skrev 2010-12-05 12:33:50 följande:
    Vad tufft ni har det :´( Ville bara skicka en massa styrkekramar o hoppas att Julius snart blir bättre, att dagispersonalen blir bättre på att tillmötesgå hans behov.  Har själv jobbat på dagis o visst är det svårare att upptäcka bajslukt genom overallen MEN man gör ändå en 'runda' regelbundet o kollar för man vill ju inte att de små ska bli röda i rumpan.  I Julius fall borde personalen vara angelägna och verkligen ha koll.  Hur svårt e det att luta sig ner o lukta?  Jag hade blivit vansinnig om det varit min tös...
    Hoppas det i bröstet går över av sig självt!
    Hjärta 
    Tack snälla du! Det värmer... Har pratat med personalen i förra veckan men har glömt att ta upp frågan om blöjbyte. Vill inte vara för "jobbig" heller.  Det hela med dagis känns inte riktigt fungera till 100%. Byxor försvann, raggsockor (som jag har stickat själv) är borta oxå.
    Fick tid till mammografin nästa onsdag. Har aldrig varit så jobbigt att vänta någon gång i livet. Har försökt att
    läsa lite på nätet om det men fick panik och stängde bara sidan... Hoppas verkligen att det är inget alvarligt.
  • Mackenzie
    Virga skrev 2010-12-05 22:31:58 följande:
    Tack snälla du! Det värmer... Har pratat med personalen i förra veckan men har glömt att ta upp frågan om blöjbyte. Vill inte vara för "jobbig" heller.  Det hela med dagis känns inte riktigt fungera till 100%. Byxor försvann, raggsockor (som jag har stickat själv) är borta oxå.
    Fick tid till mammografin nästa onsdag. Har aldrig varit så jobbigt att vänta någon gång i livet. Har försökt att
    läsa lite på nätet om det men fick panik och stängde bara sidan... Hoppas verkligen att det är inget alvarligt.
    Det var så lite så!
    Så länge du inte står o skriker på dagispersonalen så e du inte för jobbig ;) Trust me!  
    Nästa vecka kommer snart!  Håll ut!  Jag har haft knölar oxå fast de har alltid visat sig vara körtlar, hoppas på samma för dig!  Ja, smart att stänga ner webfönstren, åtminstone tills du har svar.  Man blir mörkrädd. Vi får försöka distrahera dig här inne så länge ;) Börjar med den här underbara länken! Enjoy :)

">

• Virga
    Mackenzie skrev 2010-12-08 22:15:36 följande:
    Det var så lite så!
    Så länge du inte står o skriker på dagispersonalen så e du inte för jobbig ;) Trust me!  
    Nästa vecka kommer snart!  Håll ut!  Jag har haft knölar oxå fast de har alltid visat sig vara körtlar, hoppas på samma för dig!  Ja, smart att stänga ner webfönstren, åtminstone tills du har svar.  Man blir mörkrädd. Vi får försöka distrahera dig här inne så länge ;) Börjar med den här underbara länken! Enjoy :)

">

" target="_blank">

Guud vad söta och goa barn!! Så himla mysigt det ser ut! Tack! {#emotions_dlg.flower} 
    Nu är Julius hemma igen med feber och allt. Dagisfröken har glömt att sätta propp på hans kateter och lät den vara öppen. Pappa upptäckte det hemma då hela body var genomblött. Dessutom Julius var inte rent torkad heller och det var lite bajs i blöjan. Och öppen kateter förstås. Så nu har vi det - feber, urinsticka ej fin, 3:e UVI på raken troligtvis. Skall lämna urinodling imorgon. Kan nästan ge 100% att det blir 3:e antibiotikakur på 7 veckor.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........