Tessie2022 skrev 2010-12-19 20:06:44 följande:
Vet inte vad jag ska göra.. Försöker även muta henne med t ex russin mm (hon är ett matvrak) men hon säger bara "kan inte" och sen hoppar hon ner - försöker man då tvinga henne (läsa saga mm när man sitter där) så börjar hon galskrika (trots) och sen kan hon verkligen inte kissa.. Hopplöst känns det.. Vet ju oxå att hennes njurproblem som är relativt ringa som det ser ut nu (pga att hon inte har några direkta problem) lätt blir värre pga detta så jag vill ju få henne att kissa men känns som vi bara gör det värre

...
Hej och välkommen hit!
Va jobbigt detta låter. Jag har ingen erfarenhet av just detta, men känner att jag ändå vill dela med mig av min reflektion. Jag hade avdramatiserat och testat att helt sluta att påminna henne om att kissa. Låta henne styra helt själv och vare sig berömma och eller "kritisera". Avdramatisera helt enkelt. (Om man säger "Va duktig du är" när det funkar är det ju detsamma som att hon
inte är duktig när det
inte funkar). Och inte utvärdera förrän efter tidigast en vecka. Kissar hon på sig så bemöts detta med ett "oj då, då får vi byta kläder/lakan", utan värdering, detta ska också avdramatiseras.
Jag kanske är ute och cyklar, men så tänker jag . Vi har haft väldigt jobbigt med matsituationen med vår äldste son när han var ca tre. Han åt extremt lite. Vi lockade och mutade och förhandlade och hela matsituationen blev därför väldigt laddad. När vi bestämde oss för att fullständigt avdramatisera maten vände det på ca en vecka. Då kommenterade vi ALDRIG om han åt eller INTE åt eller hur mycket han åt osv osv. Hans standardfråga innan han ens såg vad det var för mat var "Hur mycket måste jag äta". Vi nonchalerade frågan och började prata om något annat. Det funkade verkligen, han började äta mycket mer (även om han inte blev en storätare, det är han fortfarande inte som nioåring) och framför allt blev det en bättre stämning kring matbordet.
Nu seglade jag visst ut lite, men ni har testat det mesta och det låter lite som det har blivit lite för mycket fokus på kisseriet och att detta har negativ effekt.
Hoppas det löser sig för er!