• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1
    Virga skrev 2010-12-09 11:52:55 följande:
    Guud vad söta och goa barn!! Så himla mysigt det ser ut! Tack! {#emotions_dlg.flower} 
    Nu är Julius hemma igen med feber och allt. Dagisfröken har glömt att sätta propp på hans kateter och lät den vara öppen. Pappa upptäckte det hemma då hela body var genomblött. Dessutom Julius var inte rent torkad heller och det var lite bajs i blöjan. Och öppen kateter förstås. Så nu har vi det - feber, urinsticka ej fin, 3:e UVI på raken troligtvis. Skall lämna urinodling imorgon. Kan nästan ge 100% att det blir 3:e antibiotikakur på 7 veckor.
    Nej men vad F*N!!!! Alltså, där har de ju misskött sin uppgift rejält!!!
    Visst,alla kan göra misstag, men nog borde de ha bättre uppsikt på Julius med de problem han har?
    Väldigt ledsamt att höra. Kramar från oss Nalle 
  • Virga
    Shea 1 skrev 2010-12-09 12:21:57 följande:
    Nej men vad F*N!!!! Alltså, där har de ju misskött sin uppgift rejält!!!
    Visst,alla kan göra misstag, men nog borde de ha bättre uppsikt på Julius med de problem han har?
    Väldigt ledsamt att höra. Kramar från oss Nalle 
     Det är det jag är mest besviken på. Trodde att vi har förstått varandra då jag vid inskolningen betonat VARJE gång (vid kateteriseringen) hur viktigt är det med hygien vad gäller Julius. Vi har gjort ett speciellt möte innan inskolningen med rektor, all personal i gruppen och jag i min tur bjöd in uroterapeut. Och har visat bilder, berättat och undervisat vad vi tyckte vad relevant i Julius fall. Det kändes bra och trygt. Dem var så jädra duktiga och har lärt sig att kateterisera på så kort tid så bra. Men sen föll alltihop. Känner mig rätt så hjälplös fast samtidigt jag vet att jag kan alltid vända mig till rektor osv. Om det bara löser problem.

Hur som helst. Odling är skickad iväg och troligtvis redan odlas. Så vi för se vad det blir. Gisar att det blir acinetobakter - dvs samma bakterie som innan. Men som sagt vi för se. Läkaren skall bevaka svaret och kommer att höra av sig med behandlings besked imorgon.
    Kram tillbaka!
  • Kaniin

Vill bara säga hej..

Hittade denna tråd då jag sökte på "reflux" och har skummat igenom en hel del från start! Blev glad över att tråden fortfarande lever!

Vilka härliga stöttande personer ni är!! {#emotions_dlg.flower}

Har en dotter på snart 9 månader som haft uvi nyligen och sedan fått gå igenom två UL, scintigrafi och blåsröntgen.
    Nedsatt funktion på ena njuren samt en cysta på 2 cm i den samme. En slump säger de men vem vet.
    Reflux på båda urinledarna? 2 på ena och 2-3 på den med nedsatt funktion.

Eftersom det var gränsfall så avvaktar vi med daglig antibiotika.
    Nytt UL pga av cystan om 6 mån. och sedan ny scintigrafi och blåsröntgen om ett år.

Nu hoppas vi på att hon inte får fler infektioner.

Lycklig mamma till Elisia och Siri
  • Virga
    Virga skrev 2010-12-09 22:58:44 följande:
    Odling är skickad iväg och troligtvis redan odlas. Så vi för se vad det blir. 
    Det växer gramnegativa stavar. Så det är som jag sa - ny UVI  :( Läkaren återkommer med besked imorgon då idag har man inte slutsvar så man vet ej vilken antibiotika passar bäst. Det är bara skittråkigt :(
    Innan Jul hinner min påg att besöka läkare (nästa vecka)  och göra ultraljud och cystometri (nästa vecka igen). Dem båda blir samma dag. Vi blir lite tuffa här men jag ändrar inga tider denna gången bara hoppas att vi hinner för att jag så himla vill ha det gjort.
    Kaniin skrev 2010-12-10 12:12:31 följande:

Vill bara säga hej.
    Har en dotter på snart 9 månader som haft uvi nyligen och sedan fått gå igenom två UL, scintigrafi och blåsröntgen.
    Nedsatt funktion på ena njuren samt en cysta på 2 cm i den samme. En slump säger de men vem vet.

Nytt UL pga av cystan om 6 mån. och sedan ny scintigrafi och blåsröntgen om ett år.

Hej hej! tråden är kanon det har jag sagt många gånger! Jag själv hänger här sedan ca 1,5 år tillbaka. Har fått många svar och stöttningar från alla !
    Det är så himla tråkigt att små skall genomgå så mycket men det finns ingen annan väg tyvärr. Bara hoppas att allt tar slut någon dag. Själv tycker jag att nu är jag i botten , har tappat lust att kämpa och blir bara ledsen av varje skit som händer. Har svårt att koncentrera mig på jobbet och är konstant trött.  Men jag vet att det skall gå över. Bara vill bita ihop och passera den perioden.
    Håller tummarna för er att infektionerna håller sig borta! Och välkommen till gänget förstås!
  • Mackenzie
    Virga skrev 2010-12-10 22:59:58 följande:
    Det växer gramnegativa stavar. Så det är som jag sa - ny UVI  :( Läkaren återkommer med besked imorgon då idag har man inte slutsvar så man vet ej vilken antibiotika passar bäst. Det är bara skittråkigt :(
    Innan Jul hinner min påg att besöka läkare (nästa vecka)  och göra ultraljud och cystometri (nästa vecka igen). Dem båda blir samma dag. Vi blir lite tuffa här men jag ändrar inga tider denna gången bara hoppas att vi hinner för att jag så himla vill ha det gjort.
    Nämen :´(( Så ledsen för er skull o stackars liten:(  DRYGT att det gått så snett med dagispersonalen! Måtte dom förstå att de nu troligen är ansvariga för denna infektionen :(  Buh säger jag bara! *arg* Hoppas Julius blir av med dom bakterierna snart!
    Styrkekramar till er och en utlovad distraktion tills på onsdag-ett litet skämt som förhoppningsvis kan få fram ett litet leende mitt i allt elände! Solig

Pelle: Mamma varför är din mage så stor? Gravid
    Mamma: Jo Pelle, din pappa gav mig en bebis. 
    Pelle: PAPPA, PAPPA! MAMMA ÅT UPP BEBISEN SOM HON FICK AV DIG!  Förvånad 
    HihihiSkrattande
  • Mackenzie
    Kaniin skrev 2010-12-10 12:12:31 följande:

Vill bara säga hej..

Hittade denna tråd då jag sökte på "reflux" och har skummat igenom en hel del från start! Blev glad över att tråden fortfarande lever!

Vilka härliga stöttande personer ni är!! {#emotions_dlg.flower}

Välkommen kaniinis! :)
  • Virga
    Mackenzie skrev 2010-12-11 11:00:09 följande:
    Pelle: Mamma varför är din mage så stor? Gravid
    Mamma: Jo Pelle, din pappa gav mig en bebis. 
    Pelle: PAPPA, PAPPA! MAMMA ÅT UPP BEBISEN SOM HON FICK AV DIG!  Förvånad 
    HihihiSkrattande
    SkrattandeSkrattandeSkrattande Skrattande Skrattar SkrattandeSkrattande
    Du är för söt Mackenzie! Kram till dig.
  • Shea 1

Kattis: Hur går det för er, har inte sett dig i tråden på ett tag...har det dykt upp en återbudstid för Milos op. kanske? Håller tummarna isf!

• Shea 1

Nu är orostanten (jag) igång igen!

Vår läkare ringde idag om provsvaren på MAG3 och Chrom-clearenceundersökningen.

Hilding låg för lågt på Chrom-Clearencen, och ett nytt prov kommer förmodligen att tas kanske i januari-februari. Ett lågt värde betyder så vitt jag förstår dålig njurfunktion, men vad innebär det i praktiken? Jag antar att det inte är något akut eftersom de inte gör något än?

Läkaren nämnde att en chrom-clearence är en nulägesrapport "precis nu" och därför kan man behöva ta provet en gång till för att ha något att jämföra med, men hans prov var ändå för lågt.

Den här gången hade jag förberett mig noga med alla frågor och satt redo med papper och penna när telefonen ringde, men de nya frågorna dyker (såklart) inte upp förrän jag lagt på luren. Gundela på Drottning Silvia ska också ringa upp någon dag.

• Mackenzie

Så Virga, nu e det bara två dagar tills onsdag!  Tänker på dig o önskar dig lycka till ifall jag inte hinner in här innan dess.  Så nu e det dax för lite skratt igen :) 
    En blondin och en advokat sitter bredvid varandra på flyget mellan Stockholm och New York. Advokaten frågar om hon har lust att leka en kul lek? Blondinen som är trött och vill ta sig en tupplur, avböjer artigt och vänder sig mot fönstret för att få sig en blund. Advokaten försöker övertala henne med att tala om att leken är mycket lätt och rolig. Han förklarar: 
    - Jag ställer en fråga till dig, och om du inte vet svaret ger du mig 50 spänn, och vice versa. 
    Hon avböjer igen och försöker få lite sömn. Advokaten säger upphetsat: 
    - Okej, om du inte kan svaret ger du mig 50 kr och om jag inte kan svaret ger jag dig 5 000 kronor. 
    Detta fångar blondinens uppmärksamhet och eftersom hon förstår att hans tjat inte kommer att sluta om hon inte går med på att leka leken, så samtycker hon. Advokaten ställer första frågan. 
    - Hur långt är det mellan jorden och månen? 
    Blondinen säger inte ett ord, plockar upp plånboken ur sin handväska, tar fram en femtiolapp och ger den till advokaten. 
    - Okej, säger advokaten, nu är det din tur. 
    Blondinen frågar advokaten: 
    - Vad går upp för en kulle med tre ben och kommer ner med fyra ben? 
    Advokaten, mycket tankfull, tar upp sin laptop och söker bland alla referenser, men inget svar. Han kopplar upp sitt modem med flygtelefonen och surfar på nätet men inget svar. Frustrerad skickar han e-mail till sina vänner och kollegor men utan framgång. Efter en timme väcker han blondinen och ger henne 5 000 kr. Blondinen säger: 
    - Tack, och vänder sig om för att fortsätta sova. 
    Advokaten som är mer än lovligt upprörd väcker blondinen och frågar: 
    - Nå?! Vad är svaret? 
    Utan att säga ett ord tar blondinen fram en femtiolapp, ger den till advokaten, och somnar om.
    Guld i mun
     (hmm, var hon en dum blondin eller en smart kan man fråga sig! ;P )

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........