• Anesis

Tillväxthämmat barn?

Hej,
    jag har hela tiden haft ett litet SF-mått och var på tillväxt-UL i början/mitten av december. Första gången låg bebisens vikt ca 16% under (och det var bukmåttet som drog ner det), andra gången låg bebisen så pass långt ner att läkaren inte kunde mäta huvudomfånget, utan bara bukmåttet. Detta låg då ca 3 % över snittet. Då blev vi lugnade och läkaren tyckte vi kunde släppa att det skulle vara nån fara.
    När magen så fortsatte att växa för lite skickade min BM oss på ytterligare tillväxt-UL. Denna gång till en annan läkare som fick fram att bebisen vägde 24% under snittet (ca 1970 g i v 34+5). Denna läkare var inte alls lika ingående och förklarande som den första (antagligen stressad också), och sa inte så mycket mer än det. Flödet i navelsträngen var bra, 0.9. Fick en tid för nytt UL nästa fredag (alltså två veckor efter det senaste).

Trots att läkaren sa att han inte var orolig så blir såklart jag det! Hur pass litet är detta barn egentligen? Vad kan det finnas för orsaker till ett så pass litet barn? Vi är båda långa och var relativt stora då vi föddes. Alla andra värden under graviditeten har varit bra. Vilka komplikationer kan det innebära? Svår förlossning? Planerat snitt? Tar man ut barnet tidigt om det inte växer som det ska?
    Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Tillväxthämmat barn?
  • mammaiapril
    Maria C S 75 skrev 2010-01-24 09:40:19 följande:

Jag tänkte också på det du skriver, vad säger egentligen ett tillväxtultraljud? Nu kommer BM förmodligen att gå tillbaka till att mäta SF-måttet lite då och då och ser det bra ut så blir det inga mer TUL. Nu vet vi ju att allt var "normalt" i vecka 28 men sedan då? Fast nu tänker jag försöka vara lugn tillsvidare, oro och stress gör ju inte barnet något gott, och det här med SF verkar ju vara betydelselöst i många fall ändå så...
  • mammaiapril
    Anesis skrev 2010-01-24 11:39:04 följande:
    Min livmoder är också hjärtformad! Som ett rättvänt hjärta så att säga - har en kompis som har en som är formad som ett uppochnervänt hjärta. Hon födde dock en normalstor bebis (knappt 4 kg) och min bebis i magen verkar ju inte vara pytte-liten, bara liten Men det är som sagt skönt att känna att de har koll på en och vad som händer där inne. SF-måttet har jag släppt helt och hållet nu.... Ska till BM på tisdag men räknar inte med att jag ska ha närmat mig "normalkurvan". En av mina bästa vänner ligger 4 veckor efter mig och har redan ett SF-mått som är 5 cm större! Det är egentligen konstigt att det ska vara barnmorskornas sätt att "kontrollera" oss.
    Hur vet man att livmodern är hjärtformad? säger de det på UL? Din bebis verkar ju växa på bra! Vad skönt! hoppas att allt går bra och det lättar att läsa att de flesta här har samma inställning till SF-måttet... ska försöka släppa det jag med.
  • Anesis
    mammaiapril skrev 2010-01-25 12:51:38 följande:
    Hur vet man att livmodern är hjärtformad? säger de det på UL? Din bebis verkar ju växa på bra! Vad skönt! hoppas att allt går bra och det lättar att läsa att de flesta här har samma inställning till SF-måttet... ska försöka släppa det jag med.
    Dels har de sett det på UL, men man kan t.o.m. se det på formen på min mage Kanske inte nu längre, men när den var mindre var det väldigt tydligt...

Jag tror inte alls du ska oroa dig. Om ditt SF-mått fortsätter att vara "annorlunda" tror jag att din BM kommer att skicka dig på extra UL igen, det gjorde min. Särskilt om du ligger på om det. Men din bebis verkar ju inte alls vara liten, och SF kanske återhämtar sig till nästa mätning.

Jag tycker det har varit väldigt bra med denna tråden - många inlägg som lugnar. Och även bra att höra att t.o.m. väldigt små barn klarar sig bra!

Berätta hur det går för dig! När ska du till BM nästa gång? Och när har du BF? (jag har 12 feb! )
  • thelifesaviour
    mammaiapril skrev 2010-01-25 12:51:38 följande:
    Hos mig såg de det inte på ultraljudet utan det fick jag veta efter kejsarsnittet. Annars kan man se det på ultraljud, men det är lättast att se när man inte är gravid.
  • Yempa

Nu har jag varit på mitt andra tillväxt ultraljud. Bebisen har gått upp ca 200g på 2v, ligger nu på -25% vilket inte var så bra. Tydligen får den inte tillräckligt med näring från moderkakan, eller via den (minns inte riktigt vad BM sa eftersom jag vart lite chockad). Ska tillbaka dit om 2v igen för samma kontroller och har den inte vuxit tillräckligt mycket då, eller om den minskat, så blir det förmodligen igångsättning - vilket inte är nån större fara eftersom jag då är i v37...

Det är ingen större fara med bebisen men klart man blir orolig ändå....

Hur går det för er andra?

• LoverBambi

Hej på er!

Idag har vi varit på TUL ..
    Nu är bebis 'normal' stor ca 3,2 kg .. men för ca 10 dagar sen så påstod dom att den vägde 2,3 kg?!?! Hur kan en bebis gå upp 1 kg , men sf måttet stå still?

Däremot så va det för lite fostervatten, så vi ska tillbaka på torsdag, är det dåligt med vatten då oxå så sätts jag igång. Vilket inte är ngn fara, för då är jag i vecka 38+5 ...

• Anesis
    LoverBambi skrev 2010-01-25 15:41:03 följande:
    Hej på er! Idag har vi varit på TUL .. Nu är bebis 'normal' stor ca 3,2 kg .. men för ca 10 dagar sen så påstod dom att den vägde 2,3 kg?!?! Hur kan en bebis gå upp 1 kg , men sf måttet stå still? Däremot så va det för lite fostervatten, så vi ska tillbaka på torsdag, är det dåligt med vatten då oxå så sätts jag igång. Vilket inte är ngn fara, för då är jag i vecka 38+5 ...
    Det låter ju jättebra att bebis verkar tjocka till sig!
    38+5 är ju helt okej. Ser fram emot att höra hur det går. Känner att jag är i liknande situation (på torsdag är jag i 37+5! och bebis vägde 2.55 kg i fredags)
    Men när de får så olika värden så undrar man ju vilken mätning som är den mest korrekta... Kanske ligger din bebis på exakt 3 kg! Spännande att se hur "rätt" de har.

Då kanske du har lillen/lillan hos dig snart.......
  • LoverBambi
    Anesis skrev 2010-01-25 15:54:08 följande:
    Det låter ju jättebra att bebis verkar tjocka till sig! 38+5 är ju helt okej. Ser fram emot att höra hur det går. Känner att jag är i liknande situation (på torsdag är jag i 37+5! och bebis vägde 2.55 kg i fredags)Men när de får så olika värden så undrar man ju vilken mätning som är den mest korrekta... Kanske ligger din bebis på exakt 3 kg! Spännande att se hur "rätt" de har.Då kanske du har lillen/lillan hos dig snart.......
    Okej
    ja det ska bli spännande, men som sagt helst vill jag att det sätter igång av sig självt .. Men vi får se
  • Anesis
    Yempa skrev 2010-01-25 14:25:54 följande:
    Nu har jag varit på mitt andra tillväxt ultraljud. Bebisen har gått upp ca 200g på 2v, ligger nu på -25% vilket inte var så bra. Tydligen får den inte tillräckligt med näring från moderkakan, eller via den (minns inte riktigt vad BM sa eftersom jag vart lite chockad). Ska tillbaka dit om 2v igen för samma kontroller och har den inte vuxit tillräckligt mycket då, eller om den minskat, så blir det förmodligen igångsättning - vilket inte är nån större fara eftersom jag då är i v37... Det är ingen större fara med bebisen men klart man blir orolig ändå.... Hur går det för er andra?
    Hur mycket väger den nu då?
    V 37 är ju ingen fara. Då ska väl allt vara "klart" och tror de att den växer bättre utanför livmodern så är det ju lika bra att ta ut den. Jag antar att det de såg var att flödet från moderkakan via navelsträngen var lite lågt. Vid mina tillväxt-UL har de pratat om just detta. Men är du osäker på vad de egentligen sa så ring din BM och be att få lite mer information. Så har jag gjort. Det är ju svårt att komma på alla frågor man har när 1000 saker snurrar i huvudet.
    Men det är ju skönt att de håller koll på dig och har en "plan". Det kommer säkert att gå jättebra!
    Imorgon bitti ska jag till BM och få lyssna på lilla hjärat - mysigt!
  • lissats

Imorgon så ska vi på vårt "sista" tillväxtultraljud. Nu var det fyra veckor sedan sist & detta är bara för att kontrollera att allt ser bra ut, en sista gång Min mage har blivit större & även bristningarna *hmm* Så nog borde bebis ha växt tycker jag =) 

Vi har legat mellan -17% & -23% varje gång (om jag nu minns rätt) Men dom säger att så länge bebis håller sig på sin avvikelse är det ingen fara, det är när bebis börjar falla ur sin kurva som dom gör åtgärder. 
    Det verkar som många av er bara fått gjort ett TUL? Har värdena visat sig vara bra då? 
    Vi går in i vecka 36 imorgon och förhoppningsvis så ser allt bra ut och bebis får vara kvar längre i magen =) BB-väskan packas ikväll (ifall att).
Svar på tråden Tillväxthämmat barn?