• Anesis

Tillväxthämmat barn?

Hej,
    jag har hela tiden haft ett litet SF-mått och var på tillväxt-UL i början/mitten av december. Första gången låg bebisens vikt ca 16% under (och det var bukmåttet som drog ner det), andra gången låg bebisen så pass långt ner att läkaren inte kunde mäta huvudomfånget, utan bara bukmåttet. Detta låg då ca 3 % över snittet. Då blev vi lugnade och läkaren tyckte vi kunde släppa att det skulle vara nån fara.
    När magen så fortsatte att växa för lite skickade min BM oss på ytterligare tillväxt-UL. Denna gång till en annan läkare som fick fram att bebisen vägde 24% under snittet (ca 1970 g i v 34+5). Denna läkare var inte alls lika ingående och förklarande som den första (antagligen stressad också), och sa inte så mycket mer än det. Flödet i navelsträngen var bra, 0.9. Fick en tid för nytt UL nästa fredag (alltså två veckor efter det senaste).

Trots att läkaren sa att han inte var orolig så blir såklart jag det! Hur pass litet är detta barn egentligen? Vad kan det finnas för orsaker till ett så pass litet barn? Vi är båda långa och var relativt stora då vi föddes. Alla andra värden under graviditeten har varit bra. Vilka komplikationer kan det innebära? Svår förlossning? Planerat snitt? Tar man ut barnet tidigt om det inte växer som det ska?
    Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Tillväxthämmat barn?
  • Anesis
    lissats skrev 2010-01-26 09:18:46 följande:
    Imorgon så ska vi på vårt "sista" tillväxtultraljud. Nu var det fyra veckor sedan sist & detta är bara för att kontrollera att allt ser bra ut, en sista gång Min mage har blivit större & även bristningarna *hmm* Så nog borde bebis ha växt tycker jag =)  Vi har legat mellan -17% & -23% varje gång (om jag nu minns rätt) Men dom säger att så länge bebis håller sig på sin avvikelse är det ingen fara, det är när bebis börjar falla ur sin kurva som dom gör åtgärder.  Det verkar som många av er bara fått gjort ett TUL? Har värdena visat sig vara bra då?  Vi går in i vecka 36 imorgon och förhoppningsvis så ser allt bra ut och bebis får vara kvar längre i magen =) BB-väskan packas ikväll (ifall att).
    Då hoppas vi att bebis har växt rejält!!
    Jag var hos BM idag och SF-måttet hade ökat 2 cm på 1,5 vecka - nytt rekord!! Den sista tiden har jag ju verklgien märkt själv att jag växer också, och uppenbarligen bebis också. Vi har gjort 4 TUL och ska göra ett 5:e nästa vecka. Alla värden har varit bra och bebis har följt sin egen kurva men de vill fortsätta kolla för säkerhets skull. Framförallt eftersom det varit tre olika läkare vid våra fyra mätningar.... Förhoppningsvis blir det inte en fjärde läkare nästa gång.... Är nu i v 37+3, bebis är fixerad sedan länge och BM sa att allt är "redo" - spännande! Men jag ser gärna att den stannar i magen några veckor till

Hoppas det går bra för er imorgon, och att BB-väskan inte kommer till användning riktigt än!
  • Yempa

Anesis: bebis väger bara 1844g nu i v35 så förhoppningsvis väger den minst 2000g nästa gång jag är på TUL. Känns konstigt att få en så liten liten bebis! Jag som tycker bebisar på 4,5kg är små!

Hur gick det hos BM för dig? Vad väger ditt barn?

• Anesis
    Yempa skrev 2010-01-26 13:28:24 följande:
    Anesis: bebis väger bara 1844g nu i v35 så förhoppningsvis väger den minst 2000g nästa gång jag är på TUL. Känns konstigt att få en så liten liten bebis! Jag som tycker bebisar på 4,5kg är små! Hur gick det hos BM för dig? Vad väger ditt barn?
    I fredags vägde bebis enligt TUL 2550 g. "Bara" -13%, så vi var jätteglada! Förhoppningsvis kommer den ju upp i över 3 kg innan det är dags att komma ut.

Det gick bra hos BM idag. SF-måttet hade växt med 2 cm, även om jag inte bryr mig så mycket om de exakta siffrorna på det längre, bara skönt att det ökar. Ligger ju fortfarande under nedersta kurvan... Allt annat var bra också, d.v.s. mina värden och bebisens hjärtljud. Har varit fixerad i ett par veckor nu, så den är "redo". Men jag tycker den ska stanna några veckor till! Jag börjar min ledighet på måndag och vill hinna njuta lite av den innan det är dags för förlossning!

Håller tummarna för att er bebis växer ordentligt tills det är dags för ert nästa TUL! När var det nu?
  • Yempa
    Anesis skrev 2010-01-26 13:34:22 följande:
    I fredags vägde bebis enligt TUL 2550 g. "Bara" -13%, så vi var jätteglada! Förhoppningsvis kommer den ju upp i över 3 kg innan det är dags att komma ut. Det gick bra hos BM idag. SF-måttet hade växt med 2 cm, även om jag inte bryr mig så mycket om de exakta siffrorna på det längre, bara skönt att det ökar. Ligger ju fortfarande under nedersta kurvan... Allt annat var bra också, d.v.s. mina värden och bebisens hjärtljud. Har varit fixerad i ett par veckor nu, så den är "redo". Men jag tycker den ska stanna några veckor till! Jag börjar min ledighet på måndag och vill hinna njuta lite av den innan det är dags för förlossning! Håller tummarna för att er bebis växer ordentligt tills det är dags för ert nästa TUL! När var det nu?
    jämfört med mig så väntar ni en "stor" bebis då vilken vecka är du i nu igen?
    mm man ska väl inte stirra sig blint på måtten eftersom dom oftast är mindre än väntat. min är inte fixerad än men det blir den väl snart antar jag...jo det är klart bebis får stanna så länge som möjligt, fast samtidigt börjar jag ställa in mig på att min kommer titta ut lite innan. jag vill iaf slippa gå över tiden!! men det tror jag man slipper när man har tillväxthämmat barn..
    Jag ska göra nästa TUL om först två veckor så tills dess kan ju bebis ha gått upp mer!
  • Anesis
    Yempa skrev 2010-01-26 13:55:18 följande:
    jämfört med mig så väntar ni en "stor" bebis då vilken vecka är du i nu igen? mm man ska väl inte stirra sig blint på måtten eftersom dom oftast är mindre än väntat. min är inte fixerad än men det blir den väl snart antar jag...jo det är klart bebis får stanna så länge som möjligt, fast samtidigt börjar jag ställa in mig på att min kommer titta ut lite innan. jag vill iaf slippa gå över tiden!! men det tror jag man slipper när man har tillväxthämmat barn.. Jag ska göra nästa TUL om först två veckor så tills dess kan ju bebis ha gått upp mer!
    Jag är nu i v 37+3. Min läkare sa att om man anser att barnet är tillväxthämmat, alltså att man ser att moderkakan eller navelsträngen inte ger tillräckligt med näring, eller att barnet inte följer sin egen kurva, så kan det vara att man sätter igång förlossningen. Men om bebisen bara är liten, alltså värdena är bra och den följer sin egen kurva, så brukar man inte sätta igång, utan låta den vara kvar eftersom den då troligtvis växer bäst i magen.
    Allt tyder ju nu på att min bebis bara är liten, inte tillväxthämmad, alltså har jag börjat tänka att jag kan gå över tiden. Tidigare, när vi trodde den var tillväxthämmad, var jag inställd på att bli igångsatt. Läkaren sa att det finns så många fördelar med en spontant startad förlossning jämfört med en igångsatt så om man kan undvika igångsättning gör man det. Men barnets bästa går självklart alltid först. Det är därför man blir så noga kollad nu i slutet av graviditeten.

Tror säkert att er bebis hinner lägga på sig ordentligt på 2 veckor!
  • mammaiapril
    Anesis skrev 2010-01-25 13:04:42 följande:
    Dels har de sett det på UL, men man kan t.o.m. se det på formen på min mage Kanske inte nu längre, men när den var mindre var det väldigt tydligt... Jag tror inte alls du ska oroa dig. Om ditt SF-mått fortsätter att vara "annorlunda" tror jag att din BM kommer att skicka dig på extra UL igen, det gjorde min. Särskilt om du ligger på om det. Men din bebis verkar ju inte alls vara liten, och SF kanske återhämtar sig till nästa mätning. Jag tycker det har varit väldigt bra med denna tråden - många inlägg som lugnar. Och även bra att höra att t.o.m. väldigt små barn klarar sig bra! Berätta hur det går för dig! När ska du till BM nästa gång? Och när har du BF? (jag har 12 feb! )
    Ja ok, har aldrig hört talas om hjärtformade livmödrar tidigare, haha säger man så i plural?
    Vi får se som sagt, men jag tror också att jag blir skickad på nytt om det fortsätter dala... men i alla fall så  tycker jag också att tråden är kanon och det visst lugnar det när man läser att många barn verkar klara sig alldeles utmärkt trots tillväxthämning. Jag ska iväg nästa vecka igen till BM. Hoppas att SF-måttet har stigit trots att jag nu har lärt mig av alla kunniga här att det inte är så relevant ;)! Sedan BF 13:e april :)
  • mammaiapril
    thelifesaviour skrev 2010-01-25 14:16:17 följande:
    Hos mig såg de det inte på ultraljudet utan det fick jag veta efter kejsarsnittet. Annars kan man se det på ultraljud, men det är lättast att se när man inte är gravid.
    Aldrig någon som sagt något om någon hjärtformad livmoder, har nog inte det då! Tack för info ;)
  • lissats
    Anesis skrev 2010-01-26 09:37:07 följande:
    Då hoppas vi att bebis har växt rejält!! Jag var hos BM idag och SF-måttet hade ökat 2 cm på 1,5 vecka - nytt rekord!! Den sista tiden har jag ju verklgien märkt själv att jag växer också, och uppenbarligen bebis också. Vi har gjort 4 TUL och ska göra ett 5:e nästa vecka. Alla värden har varit bra och bebis har följt sin egen kurva men de vill fortsätta kolla för säkerhets skull. Framförallt eftersom det varit tre olika läkare vid våra fyra mätningar.... Förhoppningsvis blir det inte en fjärde läkare nästa gång.... Är nu i v 37+3, bebis är fixerad sedan länge och BM sa att allt är "redo" - spännande! Men jag ser gärna att den stannar i magen några veckor till Hoppas det går bra för er imorgon, och att BB-väskan inte kommer till användning riktigt än!
    Det gick riktigt bra idag =) Dom har äntligen släppt oss och nu får bebisen bara växa och gro inne i magen :)
    Vår bebis är inte tillväxthämmat utan bara en liten bebis *skönt* Någon ska ju vara liten också, & denna gång blev det vår bebis
    Jag tycker det är lite synd att just vi blev "uppfångade" & kontrollerade vecka efter vecka. Känns som om jag har tappat hela njutningen i graviditeten. Man har bara oroat sig & det har inte alls varit lika roligt att handla & förbereda till bebis. Men självklart så är det bra att dom kollar oss som ligger under det normala. Men man måste få gnälla lite såhär i efterhand Är i v36 nu så det är inte så lång tid kvar. Men jag har (förhoppningsvis) 4veckor kvar & då ska jag njuta som tusan  
    Varför jag tycker det är trist är att om vi bara hade gått hos vår vanliga Bm så hade vi sluppit dessa kontroller. Nu gick vi till en privat en gång för att ta reda på könet & det var hon som skickade oss på extra kontroll för att bebis var en aning liten. Vår vanliga Bm har fortfarande inte sett några avvikelser. Nu låg vi iof ett tag på -23% och det tycker jag att vanliga bm bör upptäcka men icke... 
    Vi ligger nu 17% minus (fortfarande) & bebis väger ungefär 2,3kg. Så ungefär 500g för lite. Jag tycker inte att det är så farligt & om bebis föds i v40 så kommer h*n att väga drygt 3kg. Det är väl helt okey? 
    Vår bebis är inte fixerad än men på god väg :)
  • SysterBus

3kg är ju jättebra att väga. När bebisen väger över 2,5 kg så räknas det som normalt, även om det är en liten bebis.
    Dagen innan jag blev igånsatt ( i v40+3) så beräknades dottern väga 2440g, hon vägde 2520g så hon klarade gränsen precis. Annars hade vi troligtvis fått ligga på spec.BB.

Tove föddes 25/4 -08!
  • thelifesaviour

Jag behövde inte ligga på spec-bb trots att hon är ett SGA-barn, hon var så himla stark och pigg. Trots att de är tillväxthämmade så behöver det ju inte vara några fel på dem. Min som snart är fem månader har just klarat av sina första magsjuka galant!

Hoppas det är bra med alla små magar. :)

Svar på tråden Tillväxthämmat barn?