• Anesis

Tillväxthämmat barn?

Hej,
    jag har hela tiden haft ett litet SF-mått och var på tillväxt-UL i början/mitten av december. Första gången låg bebisens vikt ca 16% under (och det var bukmåttet som drog ner det), andra gången låg bebisen så pass långt ner att läkaren inte kunde mäta huvudomfånget, utan bara bukmåttet. Detta låg då ca 3 % över snittet. Då blev vi lugnade och läkaren tyckte vi kunde släppa att det skulle vara nån fara.
    När magen så fortsatte att växa för lite skickade min BM oss på ytterligare tillväxt-UL. Denna gång till en annan läkare som fick fram att bebisen vägde 24% under snittet (ca 1970 g i v 34+5). Denna läkare var inte alls lika ingående och förklarande som den första (antagligen stressad också), och sa inte så mycket mer än det. Flödet i navelsträngen var bra, 0.9. Fick en tid för nytt UL nästa fredag (alltså två veckor efter det senaste).

Trots att läkaren sa att han inte var orolig så blir såklart jag det! Hur pass litet är detta barn egentligen? Vad kan det finnas för orsaker till ett så pass litet barn? Vi är båda långa och var relativt stora då vi föddes. Alla andra värden under graviditeten har varit bra. Vilka komplikationer kan det innebära? Svår förlossning? Planerat snitt? Tar man ut barnet tidigt om det inte växer som det ska?
    Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Tillväxthämmat barn?
  • lissats
    SysterBus skrev 2010-01-27 23:23:08 följande:
    3kg är ju jättebra att väga. När bebisen väger över 2,5 kg så räknas det som normalt, även om det är en liten bebis. Dagen innan jag blev igånsatt ( i v40+3) så beräknades dottern väga 2440g, hon vägde 2520g så hon klarade gränsen precis. Annars hade vi troligtvis fått ligga på spec.BB.
    Då är vår bebis snart "normal"  
  • SysterBus
    thelifesaviour skrev 2010-01-28 08:27:16 följande:
    Jag behövde inte ligga på spec-bb trots att hon är ett SGA-barn, hon var så himla stark och pigg. Trots att de är tillväxthämmade så behöver det ju inte vara några fel på dem. Min som snart är fem månader har just klarat av sina första magsjuka galant! Hoppas det är bra med alla små magar. :)
    Visst är det så att de inte alls behöver extra vård/uppsikt bara för att de är små. Min dotter var lite seg i starten bara ville inte suga när de la henne på bröstet osv. Men de tyckte att eftersom hon var "tillräckligt stor" och mådde bra i övrigt så behövde hon inte ligga på spec-BB. Det är ju helt individuellt.
    lissats skrev 2010-01-30 19:05:34 följande:
    Då är vår bebis snart "normal"  
    Ja precis Det är väl så att väger bebisen under 2500g (när man är fullgången) så kallas det "tillväxthämmad", annars är man bara "liten för tiden". Man måste väl dra gränsen nån stans för sakens skull.
    Tove föddes 25/4 -08!
  • Caeruleus

Jag ska på tillväxtultraljud idag är i v 31+4, någon som vet hur stor bebisen skall vara i för att kallas normal?

• Yempa

Var på mitt 3:e tillväxt ultraljud igår och min bebis hade gått upp hela 400gr!! Så nu i v37 väger h*n 2200gr vilket fortfarande är lite men ändå inte farligt lite =) fortsätter det såhär så hinner h*n ju gå upp till kanske 2600gr till v40!

• Caeruleus
    Yempa skrev 2010-02-09 11:04:03 följande:
    Var på mitt 3:e tillväxt ultraljud igår och min bebis hade gått upp hela 400gr!! Så nu i v37 väger h*n 2200gr vilket fortfarande är lite men ändå inte farligt lite =) fortsätter det såhär så hinner h*n ju gå upp till kanske 2600gr till v40!
    Grattis, det var ju härliga nyheter. Hoppas verkligen det håller i sig.
  • Yempa
    Caeruleus skrev 2010-02-09 19:48:57 följande:
    Grattis, det var ju härliga nyheter. Hoppas verkligen det håller i sig.
    Tack!! ja det var härliga nyheter. Nästan så jag vart lite chockad när BM sa det, tyckte det lät så himla mycket om man jämför med hur lite h*n gått upp tidigare. Och speciellt eftersom jag själv inte gått upp ett gram. Men men, det är ju positivt iaf

Hur går det för dig?
  • Caeruleus

Jag var på mitt 1a TUL igår och lilleman var -16% alltså ingen panik än så länge. Hoppas dock att han växer på sig till nästa UL om 2v.

Det som oroar mig lite är att jag själv redan innan BM mätte SF-måttet reagerat på att jag inte blivit tyngre. Nu har det nästan blivit en fix idé...och jag kan inte sluta tänka på det. Usch

• Anesis

Nu är jag hemma från BB med min lilla Linn som föddes i fredags! Hon var en vecka tidig och vägde 2495 gram och 47 cm lång. Lite liten, men alldeles perfekt!!!!!

Hon gick bara ner 85 gram innan hon vände i vikt igen så nu hoppas vi påå att hon väger över 2600 g på morgondagens vägning.

Så lycklig!!!!

Skönt att det vekar gå bra för er andra också.

• Yempa
    Caeruleus skrev 2010-02-10 08:05:12 följande:
    Jag var på mitt 1a TUL igår och lilleman var -16% alltså ingen panik än så länge. Hoppas dock att han växer på sig till nästa UL om 2v. Det som oroar mig lite är att jag själv redan innan BM mätte SF-måttet reagerat på att jag inte blivit tyngre. Nu har det nästan blivit en fix idé...och jag kan inte sluta tänka på det. Usch
    -16% är ju ingen större fara. Jag tyckte oxå det var konstigt att jag inte gått upp nåt trots att min bebis ökat i vikt men min BM sa att det inte är nån fara. Det brukar jämna ut sig tydligen, och det viktigaste är ju att bebis får den näring den behöver. Förstår att du är orolig men så länge bebis växer är det nog ingen fara. Hur mycket har du gått upp hittills då?
Svar på tråden Tillväxthämmat barn?