• Anesis

Tillväxthämmat barn?

Hej,
    jag har hela tiden haft ett litet SF-mått och var på tillväxt-UL i början/mitten av december. Första gången låg bebisens vikt ca 16% under (och det var bukmåttet som drog ner det), andra gången låg bebisen så pass långt ner att läkaren inte kunde mäta huvudomfånget, utan bara bukmåttet. Detta låg då ca 3 % över snittet. Då blev vi lugnade och läkaren tyckte vi kunde släppa att det skulle vara nån fara.
    När magen så fortsatte att växa för lite skickade min BM oss på ytterligare tillväxt-UL. Denna gång till en annan läkare som fick fram att bebisen vägde 24% under snittet (ca 1970 g i v 34+5). Denna läkare var inte alls lika ingående och förklarande som den första (antagligen stressad också), och sa inte så mycket mer än det. Flödet i navelsträngen var bra, 0.9. Fick en tid för nytt UL nästa fredag (alltså två veckor efter det senaste).

Trots att läkaren sa att han inte var orolig så blir såklart jag det! Hur pass litet är detta barn egentligen? Vad kan det finnas för orsaker till ett så pass litet barn? Vi är båda långa och var relativt stora då vi föddes. Alla andra värden under graviditeten har varit bra. Vilka komplikationer kan det innebära? Svår förlossning? Planerat snitt? Tar man ut barnet tidigt om det inte växer som det ska?
    Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Tillväxthämmat barn?
  • CaliC
    Anesis skrev 2010-01-13 16:23:36 följande:
    Jag kommer också att fortsätta följa den såklart! Kunde inte tro att jag skulle hinna få såhär många svar på bara en halv dag eller vad det är! Lovar att uppdatera er
    Håller tummarna för dig att du får positiva besked på nästa tillväxt =)
  • EEJ

Det finns jättemycket kläder från strl 38 på olika sajter på internet, inboxa mig om du vill ha adresserna. Min tjej började med strl 38 och hon var knappt 40 cm och 1550 gr när hon föddes!

• thelifesaviour

Min dotter var -30% på tillväxtkurvan när hon föddes och hon hade storlek 40/44 när hon föddes. Hon var och är liten, men frisk och stark. Hon växte lite med varje tillväxtUL och följde sin egen kurva, men var bara liten. Alla bebisar kan ju inte väga 3500 och vara 50 cm långa. :D

• Yempa

Jag är i v33 och min bebis ligger på -22,6% - väger bara 1577g. Ska tillbaka till sös om 1½v igen på ny koll och har den inte vuxit nåt då så var det prat om att plocka ut den. Trots detta verkar bebisen må bra, hjärtljuden är bra och h*n får all näring den behöver. Frustrerande att ingen vet varför bebis är så liten! Nog för att jag inte är vidare stor men ändå. Om den ska födas i v40, som vi såklart hoppas på, så "måste" den väga minst 2800g sa läkarna. Det känns ganska orimligt att den skulle gå upp 1,3kg på så kort tid - eller vad tror ni?

• thelifesaviour
    Yempa skrev 2010-01-13 18:59:18 följande:
    Jag är i v33 och min bebis ligger på -22,6% - väger bara 1577g. Ska tillbaka till sös om 1½v igen på ny koll och har den inte vuxit nåt då så var det prat om att plocka ut den. Trots detta verkar bebisen må bra, hjärtljuden är bra och h*n får all näring den behöver. Frustrerande att ingen vet varför bebis är så liten! Nog för att jag inte är vidare stor men ändå. Om den ska födas i v40, som vi såklart hoppas på, så "måste" den väga minst 2800g sa läkarna. Det känns ganska orimligt att den skulle gå upp 1,3kg på så kort tid - eller vad tror ni?
    Det behöver inte vara omöjligt, min tjej fortsatte gå upp 300 g i veckan efter att vi upptäckt hennes tillväxthämning. När hon föddes i v. 38+1 vägde hon 2375 g, så hade hon "bara" varit -22% hade hon ju säkert vägt 2800 i vecka 40. Får de den näring de behöver så brukar de ju fortsätta växa.
  • Yempa
    thelifesaviour skrev 2010-01-13 20:03:11 följande:
    Det behöver inte vara omöjligt, min tjej fortsatte gå upp 300 g i veckan efter att vi upptäckt hennes tillväxthämning. När hon föddes i v. 38+1 vägde hon 2375 g, så hade hon "bara" varit -22% hade hon ju säkert vägt 2800 i vecka 40. Får de den näring de behöver så brukar de ju fortsätta växa.
    Hm, det har du ju faktiskt rätt i - att det inte är helt omöjligt. Tänkte inte så långt faktiskt :-/ 2375g låter så lite, jag hade iskallt räknat med en bebis på minst 3200g... hur lång var hon då?
  • thelifesaviour
    Yempa skrev 2010-01-13 20:12:52 följande:
    Hm, det har du ju faktiskt rätt i - att det inte är helt omöjligt. Tänkte inte så långt faktiskt :-/ 2375g låter så lite, jag hade iskallt räknat med en bebis på minst 3200g... hur lång var hon då?
    Stina var 45 cm, så hon var en minibebis, men inga fel på henne inte. :) Idag är hon lite över fyra månader, väger 5610 g och är 57,5 cm lång!
  • Maria C S 75

Hejsan! Jag gjorde en massa tillväxt UL och det var olika läkare som gjorde de. Några väldigt noggranna och andra körde med ögonmåttet (Lars hette han), inte skoj. Min son gick från +11% i v28 till -22% i v36. De anser inte att det är tillväxthämmning förräns det är mer än -23%. Nu kom han tack och lov ut lite tidigare v38+4 och vägde 2525 gr. Bra vikt men han hade inte växt mycket alls på slutet. Brodern som födes 2006 vägde 1970 gr ch föddes i v42+1. Såg att du förmodligen bor någonstans i Götet? Kan rekomendera den bästa UL läkare på Östra, han heter Björn Andersch. På slutet sa jag att jag bara ville ha honom & fick som jag ville

Det är superviktigt att ta ut tillväxthämmade barn i tid! Så att de inte börjar gå ner i vikt!!! Annars kan det påverka hjärnans utveckling. Bättre göda upp barnet utanför magen i så fall.

Alla tillväxthämmade barn blir det inte pga av dåligt flöde. Många blir det bara utan förklaring, genetiskt arv från modern säger vissa. 

Stolt mamma till Mario & Nico. Carpe diem.
  • Anesis
    Maria C S 75 skrev 2010-01-14 10:55:45 följande:
    Hejsan! Jag gjorde en massa tillväxt UL och det var olika läkare som gjorde de. Några väldigt noggranna och andra körde med ögonmåttet (Lars hette han), inte skoj. Min son gick från +11% i v28 till -22% i v36. De anser inte att det är tillväxthämmning förräns det är mer än -23%. Nu kom han tack och lov ut lite tidigare v38+4 och vägde 2525 gr. Bra vikt men han hade inte växt mycket alls på slutet. Brodern som födes 2006 vägde 1970 gr ch föddes i v42+1. Såg att du förmodligen bor någonstans i Götet? Kan rekomendera den bästa UL läkare på Östra, han heter Björn Andersch. På slutet sa jag att jag bara ville ha honom & fick som jag ville Det är superviktigt att ta ut tillväxthämmade barn i tid! Så att de inte börjar gå ner i vikt!!! Annars kan det påverka hjärnans utveckling. Bättre göda upp barnet utanför magen i så fall. Alla tillväxthämmade barn blir det inte pga av dåligt flöde. Många blir det bara utan förklaring, genetiskt arv från modern säger vissa. 
    Ja, jag har haft en läkare som vi tyckte var toppen - Håkan Norén på Mölndal. Nästa gång ska jag till en Thomas Frisk/Frist på Östra. Kanske var det Lars jag hade förra gången?
    Jag hoppas ju att bebben har växt till nästa gång, och att den isåfall får vara kvar några veckor till i magen.
    Imorgon ska jag iallfall till BM och mäta SF igen - får väl se om jag möjligtvis ökat nån halv cm sedan sist.....

Hur är det med dina söner nu?
  • Maria C S 75
    Anesis skrev 2010-01-14 12:05:34 följande:
    Ja, jag har haft en läkare som vi tyckte var toppen - Håkan Norén på Mölndal. Nästa gång ska jag till en Thomas Frisk/Frist på Östra. Kanske var det Lars jag hade förra gången? Jag hoppas ju att bebben har växt till nästa gång, och att den isåfall får vara kvar några veckor till i magen.Imorgon ska jag iallfall till BM och mäta SF igen - får väl se om jag möjligtvis ökat nån halv cm sedan sist.....Hur är det med dina söner nu?
    Mina grabbar mår toppen nu. Lite inte förmycket på sf måttet nu. Du kommer nog få göra tillväxt ul varanna vecka och kolla flödet med doppler mätning varnnan vecka.
    De är små när de kommer men väl ute blir de snabbt stora. Min yngste kille dubblade sin födelsevikt när han var 3 månader
    Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
Svar på tråden Tillväxthämmat barn?