• Anesis

Tillväxthämmat barn?

Hej,
    jag har hela tiden haft ett litet SF-mått och var på tillväxt-UL i början/mitten av december. Första gången låg bebisens vikt ca 16% under (och det var bukmåttet som drog ner det), andra gången låg bebisen så pass långt ner att läkaren inte kunde mäta huvudomfånget, utan bara bukmåttet. Detta låg då ca 3 % över snittet. Då blev vi lugnade och läkaren tyckte vi kunde släppa att det skulle vara nån fara.
    När magen så fortsatte att växa för lite skickade min BM oss på ytterligare tillväxt-UL. Denna gång till en annan läkare som fick fram att bebisen vägde 24% under snittet (ca 1970 g i v 34+5). Denna läkare var inte alls lika ingående och förklarande som den första (antagligen stressad också), och sa inte så mycket mer än det. Flödet i navelsträngen var bra, 0.9. Fick en tid för nytt UL nästa fredag (alltså två veckor efter det senaste).

Trots att läkaren sa att han inte var orolig så blir såklart jag det! Hur pass litet är detta barn egentligen? Vad kan det finnas för orsaker till ett så pass litet barn? Vi är båda långa och var relativt stora då vi föddes. Alla andra värden under graviditeten har varit bra. Vilka komplikationer kan det innebära? Svår förlossning? Planerat snitt? Tar man ut barnet tidigt om det inte växer som det ska?
    Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Tillväxthämmat barn?
  • CaliC

Tänkte bara berätta att imorgon får våran lilla krabat komma till världen.
    Åker in för planerat kejsarsnitt imorgon bitti.

Tack för alla lyckoönskningar och hoppas att det går bra med din lilla också =)

• UpsyDaisy

De sa till mig att min dotter hade problem med växten. Fick extra ultraljud och de sa att hon var för liten. Men när hon föddes vägde hon 3kg och var 50cm! Så tydligen hade de helt fel :) Hon var perfekt på alla sätt och vis.

• Linda 23
    CaliC skrev 2010-01-14 17:17:55 följande:
    Tänkte bara berätta att imorgon får våran lilla krabat komma till världen. Åker in för planerat kejsarsnitt imorgon bitti. Tack för alla lyckoönskningar och hoppas att det går bra med din lilla också =)
    Lycka till! Berätta sedan hur det gick!
    ♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07♥
  • Anesis

CaliC, Stort lycka till! Kommer att tänka på er imorgon och ser fram emot att höra allt om det lilla underverket senare

• Yempa
    CaliC skrev 2010-01-14 17:17:55 följande:
    Tänkte bara berätta att imorgon får våran lilla krabat komma till världen. Åker in för planerat kejsarsnitt imorgon bitti. Tack för alla lyckoönskningar och hoppas att det går bra med din lilla också =)
    Oj, lycka till!!!
  • Rolvsing

Min bebis hadde ett avvik på -25%.

Jag gjorde flera UL och siffran ändrade sig efter vilken läkare som gjorde UL.

SIste UL jag gjorde (några dagar innan förlossningen) Vart bebisen mätt till at vara kring 2800g. Men när hon väl kom ut vägde hon ett kilo mer enn vad UL visade.

Håppas det går bra för er. Inte roligt att gå å oroa sig.

• Rolvsing
    Rolvsing skrev 2010-01-14 20:05:45 följande:
    Min bebis hadde ett avvik på -25%.Jag gjorde flera UL och siffran ändrade sig efter vilken läkare som gjorde UL.SIste UL jag gjorde (några dagar innan förlossningen) Vart bebisen mätt till at vara kring 2800g. Men när hon väl kom ut vägde hon ett kilo mer enn vad UL visade.Håppas det går bra för er. Inte roligt att gå å oroa sig.
    Min bebis blev fött BF -10
  • LoverBambi

Jag var inne idag .. min bebis uppskattas väga ca 2300g , jag är i vecka 36+5 .. Alltså ca -20% ...

Ska tillbaka den 25 januari på ett nytt UL ...

Lilla lilla bebis ..
    Läste ngnstans att bebis vikt är runt 3 kg i denna vecka, men det kan man ju inte heller stirra sig blind på ...

• Anesis

Då har jag varit hos BM. SF hade iallafall växt med 1 cm och hjärtljud och alla värden låg bra. Så bebis verkar må bra trots att den är lite mindre

Nu får jag bara ge mig till tåls en vecka till i väntan på nästa tillväxt-UL.

Min BM sade förresten idag att man sällan låter kvinnor med tillväxthämmade barn gå över tiden. Nån som vet om det stämmer?

Hoppas det går bra för er idag CaliC!!!!

• lissats

Här kommer det en till :)

Vi har varit på massor av kontroller pga misstanke om tillväxthämning. 
    Sista ultraljudet så "släppte" dom oss och vi fick nu vänta fyra veckor innan nästa (stället för två). Dom har följt bebis sedan v24 & sa nu att det bara är en liten bebis. (är i v34 nu) 
    Avvikelsen har varit mellan -19% & -23% varje gång. Flödet i navelsträngen & moderkakan har varit bra. 
    Bebis har följt sin kurva hyffsat bra förutom under en två veckors period då h*n hade minskat sin tillväxt och dalat av kurva något. Vid ultraljudet efter så hade h*n växt ikapp sin förlorade tillväxt. 
    Beror säkert på vem som gör ultraljuden. =)
    Vårat barn beräknas att väga runt 2500g i vecka 40. Det är inte alltför litet, tycker jag men vi hoppas såklart att dom har lite felmarginaler och att h*n växer och blir runt 3kg istället =) 
    Vi får nog mer exakta värden om två veckor =) 
    Enligt min Bm så är allt normalt och där ligger vi på den mittersta linjen. Sf-måttet litar jag inte alls på. På ultraljuden ligger vi på den nedersta linjen.
Svar på tråden Tillväxthämmat barn?