• Anesis

Tillväxthämmat barn?

Hej,
    jag har hela tiden haft ett litet SF-mått och var på tillväxt-UL i början/mitten av december. Första gången låg bebisens vikt ca 16% under (och det var bukmåttet som drog ner det), andra gången låg bebisen så pass långt ner att läkaren inte kunde mäta huvudomfånget, utan bara bukmåttet. Detta låg då ca 3 % över snittet. Då blev vi lugnade och läkaren tyckte vi kunde släppa att det skulle vara nån fara.
    När magen så fortsatte att växa för lite skickade min BM oss på ytterligare tillväxt-UL. Denna gång till en annan läkare som fick fram att bebisen vägde 24% under snittet (ca 1970 g i v 34+5). Denna läkare var inte alls lika ingående och förklarande som den första (antagligen stressad också), och sa inte så mycket mer än det. Flödet i navelsträngen var bra, 0.9. Fick en tid för nytt UL nästa fredag (alltså två veckor efter det senaste).

Trots att läkaren sa att han inte var orolig så blir såklart jag det! Hur pass litet är detta barn egentligen? Vad kan det finnas för orsaker till ett så pass litet barn? Vi är båda långa och var relativt stora då vi föddes. Alla andra värden under graviditeten har varit bra. Vilka komplikationer kan det innebära? Svår förlossning? Planerat snitt? Tar man ut barnet tidigt om det inte växer som det ska?
    Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Tillväxthämmat barn?
  • MammaUtanDotter

Hej igen

Froggis76: Jag vet inte om jag har rätt eller fel i någonting kring tillväxthämningar och orsakerna bakom dem. Det jag skriver är enbart vad läkarna har sagt till mig och jag misstänker att detta tyvärr är graviditetskomplikationer som hanteras med olika rutiner beroende på vilket landsting man tillhör. Efter att min dotter dog förklarade de för mig att ett barn med dåligt flöde inte skulle förlösas vaginalt utan genom snitt. Det är så de också tänker hantera min nuvarande graviditet. Uppstår ett försämrat flöde snittas jag. Ser det fortsatt fint ut tänker de förlösa barnet vaginalt. Jag beklagar också din sorg samtidigt som jag gratulerar dig till dina pojkar, båda två.

Yempa: Jag förstår din oro men rekommenderar att du fokuserar på att de faktiskt har din graviditet under uppsikt. Det hade de inte med min dotters. Tillväxthämmade barn har alla möjligheter att födas friska och levande, så länge de övervakas under graviditeten, har jag blivit tillsagd. Det är tillgången på näring som är det avgörande, inte barnets storlek. Ditt barn kommer att få den hjälp h*n behöver för att födas.

Lissats: Jag vet inte exakt på vilken minusprocent min dotter låg. Hon vägde 2820 g i vecka 41+5 då hon föddes, så med tanke på tiden var det säkert väldigt lite. Nu har dock läkarna sagt att de inte tror att jag någonsin kommer föda särskilt stora barn eftersom både jag och min man var "små" vid födseln. Vilken tur att ni vände er till privat mottagning och att graviditeten nu är under uppsikt. Det är det som behövs. Så lite men ändå så livsviktigt.

Läkarna har sagt till mig att felprocenten vid tillväxtmätningar ligger runt 10 %, därav skiljer sig resultaten mellan läkare och kan ge osäkra svar när kontrollerna görs med bara två veckors mellanrum. Stora eller små är inte av lika stor betydelse som att barnen i våra magar faktiskt växer och att flödesmätningarna visar bra resultat. Jag upprepar att jag inte är någon expert, bara någon som har tvingats bli insatt i ämnet genom den mest fruktansvärda av upplevelser.

Ta hand om er och de små levande i magarna!

• lissats
    Yempa skrev 2010-01-15 18:35:59 följande:
    Lissats: jag har gjort 4st ultraljud men bara ett tillväxt, förra veckan. magen hade inte vuxit på 3 veckor och därför skickades jag på tillväxt-ul. fast det är ju det som är grejen, att bebis inte följer sin kurva eftersom den borde väga runt 2100g
    Ok, men eftersom dom inte har haft ett tillväxtultraljud innan så har dom inte din bebis "rätta" kurva. Den andra kurvan som Bm gör har väldigt stora "hål". 
    Hoppas att din bebis följer sin egen kurva nu & inte dalar av ännu mera. Din bebis kanske har varit där nere på skalan hela tiden. :)
  • Anesis

Hej allihop, så många inlägg sedan sist jag skrev, vet inte riktigt vad jag ska börja kommentera MammaUtanDotter: Först och främst vill jag beklaga din förlust, och samtidigt gratulera till det nya lilla knyttet i magen! När jag var hos min BM igår så pratade vi just om det där att små bebisar behöver övervakas mer under själva förlossningen än de lite större bebisarna. Efter att ha läst din historia så ska jag verkligen ligga på angående det, och absolut åka in tidigt. Men det känns iallfall tryggt att jag och BM redan pratat lite om det. Till skillnad från din första graviditet så känner jag att de verkligen har uppsikt över min. Yempa: Precis som Lissats skrev så kan ju din bebis ha följt sin egen kurva. Det går ju nästan inte att basera nånting på bara ett tillväxt-UL, utan det är väl därför de alltid gör fler. Jag ska göra mitt fjärde nu på fredag, och bebis vikt har varierat i %, men ändå ungefär följt nån form av egen kurva. Idag har vi varit och hämtat barnvagn och bebisskydd! Känns så härligt och på något sätt overkligt att ha sakerna hemma, men nu har jag mindre än 4 veckor till BF så det är väl lika bra att vara beredd. Min BM nämnde att hon inte trodde att läkarna skulle låta mig gå över tiden. Någon som vet om man brukar göra så med små bebisar? Alltså sätta igång när man nått BF? Känns ju egentligen som att en extra vecka i magen bara skulle vara bra, så länge flöden och liknande visar bra värden? Mitt flöde har hela tiden legat på bra värden, något som läkarna påpekar är betydligt viktigare än den uppskattade vikten. Håller tummarna för att det fortsätter så nästa fredag.... Sista frågan för denna gången: Nu gör jag nästa tillväxt-UL i v 36+6, hur länge tror ni de väntar innan de gör nästa, såvida flödet fortfarande är bra? Det kan väl inte vara 14 dagar till nästa? Ha en skön lördagkväll allihop! Och ta hand om era skatter i magarna

• thelifesaviour

Anesis, jo, vanligtvis gör de var 14:e dag, för annars är mätningarna inte tillräckligt långt ifrån varandra att de kan se skillnader, så fick jag berättat iaf.

• troddeduja

Hej ts
    Jag gjorde ett tillväxt-ul med dottern föddes, hon låg då -24% och beräknades väga 2800g i vecka 39+4. Detta baserade de oxå på bukmåttet eftersom hon låg så långt ner i bäckenet med huvudet.
    Men när hon kom ut vägede hon 3200g och var 51 cm lång. Hon var alltså långsmal därav det "lilla" bukmåttet!
    Så din bebis kan lika gärna vara "lång"! Men har du inte fått en flödeskontroll, så kräv en! Och är den normal tycket jag inte att det inte är nån större anledning till oro. (jag gjorde ett samtidigt och det låg inom det normala)

• Maria C S 75
    Anesis skrev 2010-01-16 16:17:39 följande:
    Hej allihop, så många inlägg sedan sist jag skrev, vet inte riktigt vad jag ska börja kommentera MammaUtanDotter: Först och främst vill jag beklaga din förlust, och samtidigt gratulera till det nya lilla knyttet i magen! När jag var hos min BM igår så pratade vi just om det där att små bebisar behöver övervakas mer under själva förlossningen än de lite större bebisarna. Efter att ha läst din historia så ska jag verkligen ligga på angående det, och absolut åka in tidigt. Men det känns iallfall tryggt att jag och BM redan pratat lite om det. Till skillnad från din första graviditet så känner jag att de verkligen har uppsikt över min. Yempa: Precis som Lissats skrev så kan ju din bebis ha följt sin egen kurva. Det går ju nästan inte att basera nånting på bara ett tillväxt-UL, utan det är väl därför de alltid gör fler. Jag ska göra mitt fjärde nu på fredag, och bebis vikt har varierat i %, men ändå ungefär följt nån form av egen kurva. Idag har vi varit och hämtat barnvagn och bebisskydd! Känns så härligt och på något sätt overkligt att ha sakerna hemma, men nu har jag mindre än 4 veckor till BF så det är väl lika bra att vara beredd. Min BM nämnde att hon inte trodde att läkarna skulle låta mig gå över tiden. Någon som vet om man brukar göra så med små bebisar? Alltså sätta igång när man nått BF? Känns ju egentligen som att en extra vecka i magen bara skulle vara bra, så länge flöden och liknande visar bra värden? Mitt flöde har hela tiden legat på bra värden, något som läkarna påpekar är betydligt viktigare än den uppskattade vikten. Håller tummarna för att det fortsätter så nästa fredag.... Sista frågan för denna gången: Nu gör jag nästa tillväxt-UL i v 36+6, hur länge tror ni de väntar innan de gör nästa, såvida flödet fortfarande är bra? Det kan väl inte vara 14 dagar till nästa? Ha en skön lördagkväll allihop! Och ta hand om era skatter i magarna
    När jag gick på kontroller i höstas på Östra så gjorde man tillväxt ul varannan vecka och veckorna emellan det gjode man flödeskontroll + profilanalys (hur aktivt barnet är i magen). Vid alla tillfällena kollade man mängden fostervatten. Har hört flera fall där fostervattnet försvinner sakta. Som sagt bra om ni ställer krav till läkaren. Be om att få samma läkare så blir felmätningarna mindre. Jag hade säkert 4-5 läkare innan jag fick ett hysteriskt utbrott och fick den bästa läkaren. Tom han sa att det hade varit lättare att ta över om de handra hade gjort rätt! Han planerade in kontroller för resten av graviditeten och samtal+undersökning om igångsättnig i v40. Eftersom min första son förmodligen gick ner 500 gr i magen så vägrade jag gå över tiden. Jag hotade tom att åka ner tlll Varberg och be om kejsarsnit/igångsättning i v39 om han inte hade växt något. Läkaren förstod mig helt och hållet men han gissade på att jag skulle föda innan v39 och sa att om barnet inte hade växt nåt till v39 då jag skulle gjort tilväxt UL så skulle vi diskutera igångsättnng. Men så hade vi sån tur att han kom i v38+4. Men man såg på barnet att det var tur att han kom för han hade redan börjat få hår på övre rygg och axlar, även lite i pannan. Detta är vanligt när man börjar förlora sitt underhudsfett. Men go rumpa hade han kvar {#lang_emotions_wink}.
    Stolt mamma till Mario &Nicholas. Carpe diem.
  • lissats

Tillväxtkontroller kan som många andra skrivit bara göras med ett intervall på två veckor. Annars så visar det inte rätt. 

Däremot så gör man flödeskontroll, koll av fostervatten etc oftare. Skulle det visa sig att det blir något avvikande där så kan man t.om få göra flödeskontroll var & varannan dag. 
    Mitt fostervatten minskade ett tag och därför fick vi åka in och göra kontroll oftare, nu visade det sig att det kom tillbaka(!) Och varje gång jag varit på kontroll så har det blivit mer fostervatten. Mycket märkligt. 
    Maria - Vad vägde din son? 
  • CaliC

Hej alla igen
    Tänkte bara göra en liten kort uppdatering.

I fredags klockan 09.10 kom våran lilla flicka till världen. Hon var mindre än vad dom hade beräknat, vägde 1310 gram.
    Hon mår ganska bra och alla livsnödvändiga funktioner finns och fungerar. 
    Läkarna har konstaterat att hennes hjärna är något mindre än vad den borde vara och detta kommer att ge påverkan på hennes framtida liv men de kan inte säga på vilket sätt än. Vi tar en dag i taget och hon är våran lilla speciella flicka oavsett vad som än händer.

Hoppas att det går bra med alla era bebisar  

• lissats
    CaliC skrev 2010-01-17 12:32:27 följande:
    Hej alla igen Tänkte bara göra en liten kort uppdatering. I fredags klockan 09.10 kom våran lilla flicka till världen. Hon var mindre än vad dom hade beräknat, vägde 1310 gram. Hon mår ganska bra och alla livsnödvändiga funktioner finns och fungerar.  Läkarna har konstaterat att hennes hjärna är något mindre än vad den borde vara och detta kommer att ge påverkan på hennes framtida liv men de kan inte säga på vilket sätt än. Vi tar en dag i taget och hon är våran lilla speciella flicka oavsett vad som än händer. Hoppas att det går bra med alla era bebisar  
    Grattis till er lilla dotter! :)
    Men huga vad liten hon var.. lilltjejen! Förstår att det måste kännas omtumlande men otroligt skönt att det gick så bra :) 
    Hur lång var hon? 
    Kommer ni att få stanna kvar länge? 
    Hoppas att ni mår bra hela familjen!
    Själv så tror dom nu att mitt vatten gick i fredags. Dum som man är så ringde jag idag(!) och nu är det svårt för dom att säga något. Var så stressad på jobbet att jag glömde bort det. Men det har bökat på i magen rätt mycket både igår och idag. 
    Får ha binda för att kolla ifall det sipprar ut mer. 
    Hoppas att det var något annat. Är bara i v34 och bebis är inte fixerad. 
    Vad tror ni?
    KÄnner man bebis mer när vattnet gått? Det bökar på ovanligt mycket nu. 
  • Maria C S 75
    lissats skrev 2010-01-17 11:25:52 följande:
    Tillväxtkontroller kan som många andra skrivit bara göras med ett intervall på två veckor. Annars så visar det inte rätt.  Däremot så gör man flödeskontroll, koll av fostervatten etc oftare. Skulle det visa sig att det blir något avvikande där så kan man t.om få göra flödeskontroll var & varannan dag.  Mitt fostervatten minskade ett tag och därför fick vi åka in och göra kontroll oftare, nu visade det sig att det kom tillbaka(!) Och varje gång jag varit på kontroll så har det blivit mer fostervatten. Mycket märkligt.  Maria - Vad vägde din son? 
    Den förste 1970 (född v42+1) och den andre 2525 (född v38+4)
    Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
Svar på tråden Tillväxthämmat barn?