• Anesis

Tillväxthämmat barn?

Hej,
    jag har hela tiden haft ett litet SF-mått och var på tillväxt-UL i början/mitten av december. Första gången låg bebisens vikt ca 16% under (och det var bukmåttet som drog ner det), andra gången låg bebisen så pass långt ner att läkaren inte kunde mäta huvudomfånget, utan bara bukmåttet. Detta låg då ca 3 % över snittet. Då blev vi lugnade och läkaren tyckte vi kunde släppa att det skulle vara nån fara.
    När magen så fortsatte att växa för lite skickade min BM oss på ytterligare tillväxt-UL. Denna gång till en annan läkare som fick fram att bebisen vägde 24% under snittet (ca 1970 g i v 34+5). Denna läkare var inte alls lika ingående och förklarande som den första (antagligen stressad också), och sa inte så mycket mer än det. Flödet i navelsträngen var bra, 0.9. Fick en tid för nytt UL nästa fredag (alltså två veckor efter det senaste).

Trots att läkaren sa att han inte var orolig så blir såklart jag det! Hur pass litet är detta barn egentligen? Vad kan det finnas för orsaker till ett så pass litet barn? Vi är båda långa och var relativt stora då vi föddes. Alla andra värden under graviditeten har varit bra. Vilka komplikationer kan det innebära? Svår förlossning? Planerat snitt? Tar man ut barnet tidigt om det inte växer som det ska?
    Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Tillväxthämmat barn?
  • Maria C S 75
    thelifesaviour skrev 2010-01-23 21:13:51 följande:
    SF-måttet är ju mest för att se vad som händer ö h t, man kan inte säga så mycket utifrån det i övrigt. Jag hade stort SF-mått men en bebis som föddes -30% på tillväxtkurvan. SF-måtet är bara indikationer på att allt utvecklas som det ska. :)
    Håller med! Jag hade sf 34 med min kille som vägde 1970 gr i v42+1.
    Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • thelifesaviour
    Maria C S 75 skrev 2010-01-24 09:15:56 följande:
    Ojoj, det var en liten en!

Jag hade SF 34 i v. 38+0, hon kom v. 38+1 och vägde 2375 g. Så magmåtten säger ju uppenbarligen inte så mycket alls. :D
  • Maria C S 75
    thelifesaviour skrev 2010-01-24 09:25:28 följande:
    Ojoj, det var en liten en! Jag hade SF 34 i v. 38+0, hon kom v. 38+1 och vägde 2375 g. Så magmåtten säger ju uppenbarligen inte så mycket alls. :D

I Göteborg säger de att man måste ha 3 avvikelser i sf måttet för att få ett tillväxt ul. Jag hade endast två avvikelser med förste sonen. På slutet växte jag ingenting men då sa de att det räknades inte som en avvikelse utan det var för att barnet sjunkit ner och fixerat sig. Man tror ju på dem för man vet ju inte bättre med första graviditeten. Jag gick runt i ett rosa moln av lull lull. Jag är ju själv tjock och tjocka mammor föder tjocka bebisar. Det fick jag höra säkert 1000 gånger. Pga av detta missade de hans tillväxthämmning. Med son nummer 2 struntade de i detta med avvikelser för de märkte att jag var en helt hysterisk arg rabiat gravid kvinna

Det är egentligen idiotiskt att ge ett tillväxt UL i v28 och därefter inte följa upp det. De flesta tillväxthämmningarna börjar först senare i graviditeten runt v 32-36.
    Med min andra son låg jag på +11% i v28 sedan minstade det till -22% på sista tillväxt UL i v37. Han föddes i v38+4 och jag vet inte hur många % det var då men det var nog mer än -22%.
  • Maria C S 75

Jo en chefs läkare i Göteborg avfärdade min oro med att man föder oftast inte flera tillväxthämmade barn. Utan det var bara otur med första barnet menade han. Men lyssna aldrig på något sånt. Jag har stött på många mammor som får flera tillväxthämmade barn, "lätta för tiden" eller genetiskt små. Vissa bör endast bära barnen till v36-38 och ta ut dem innan de blir mindre och kraftigt tillväxthämmade. Inte för man vill ha prematur utan för att barnet skall vara friskt och må bra.

• Maria C S 75
    Anesis skrev 2010-01-22 11:39:02 följande:
    Gjorde nytt tillväxt-UL idag. Alla värden var bra och bebis låg på -13 % (2555 g)!!! Känns lugnande! Verkar växa bra, men ska ändå dit om två veckor igen - och då är det ju bara 1 vecka kvar till BF Nu kan jag njuta av min fredag! Ha en skön helg allihop!
    Va skönt! Nu är det ju snart dags
  • thelifesaviour
    Maria C S 75 skrev 2010-01-24 09:44:22 följande:
    Jo en chefs läkare i Göteborg avfärdade min oro med att man föder oftast inte flera tillväxthämmade barn. Utan det var bara otur med första barnet menade han. Men lyssna aldrig på något sånt. Jag har stött på många mammor som får flera tillväxthämmade barn, "lätta för tiden" eller genetiskt små. Vissa bör endast bära barnen till v36-38 och ta ut dem innan de blir mindre och kraftigt tillväxthämmade. Inte för man vill ha prematur utan för att barnet skall vara friskt och må bra.
    Jag har just fått veta varför jag födde ett tillväxthämmat barn och mina barn kommer nog alltid födas små, så jag kommer få gå på specialmvc nästa gång som jag förstått det.

Anledningen till att vi faktiskt upptäckte att Stina var så liten var att jag fick göra ett tillväxtUL innan ett vändningsförsök då lilla damen satt i säte. Annars hade vi kanske inte upptäckt det.

Min livmoder är hjärtformat, då får man oftast pyttesmå sätesbebisar, så det är förklaringen för min del. :)
  • Anesis
    thelifesaviour skrev 2010-01-24 10:06:26 följande:
    Jag har just fått veta varför jag födde ett tillväxthämmat barn och mina barn kommer nog alltid födas små, så jag kommer få gå på specialmvc nästa gång som jag förstått det. Anledningen till att vi faktiskt upptäckte att Stina var så liten var att jag fick göra ett tillväxtUL innan ett vändningsförsök då lilla damen satt i säte. Annars hade vi kanske inte upptäckt det. Min livmoder är hjärtformat, då får man oftast pyttesmå sätesbebisar, så det är förklaringen för min del. :)
    Min livmoder är också hjärtformad! Som ett rättvänt hjärta så att säga - har en kompis som har en som är formad som ett uppochnervänt hjärta. Hon födde dock en normalstor bebis (knappt 4 kg) och min bebis i magen verkar ju inte vara pytte-liten, bara liten
    Men det är som sagt skönt att känna att de har koll på en och vad som händer där inne.

SF-måttet har jag släppt helt och hållet nu.... Ska till BM på tisdag men räknar inte med att jag ska ha närmat mig "normalkurvan". En av mina bästa vänner ligger 4 veckor efter mig och har redan ett SF-mått som är 5 cm större!
    Det är egentligen konstigt att det ska vara barnmorskornas sätt att "kontrollera" oss.
  • mammaiapril
    Smilla75 skrev 2010-01-23 20:59:55 följande:
    SF-måttet är ett grovt redskap för att se att något händer överhuvudtaget. Du har ju gjort ett tillväxtUL som är betydligt mer exakt, felfrekvensen är kring 10 %, med det kan du känna dig lugn. Jag har en liknande situation, mkt lågt SF-mått, på understa kurvan. Men på TUL var barnet -1 % bara. Jag är inte alls orolig, det beror ju på hur barnet ligger i magen med.
    Tack för alla svar! det lugnar lite! Första ggr de mätte sf-måttet låg bebisen högt upp och andra gången jättelångt ned i bäckenet med huvudet. BM sa att sf kunde bero på det, och eftersom TUL var bra borde jag vara lugn. Men borde de inte följa upp med ett till ultraljud? SF-måttet kan ju fortsätta visa "fel".

Barnet låg på -5 på TUL. Skönt att du inte är orolig i alla fall, jag borde nog inte heller vara det.
  • mammaiapril
    thelifesaviour skrev 2010-01-23 21:13:51 följande:
    SF-måttet är ju mest för att se vad som händer ö h t, man kan inte säga så mycket utifrån det i övrigt. Jag hade stort SF-mått men en bebis som föddes -30% på tillväxtkurvan. SF-måtet är bara indikationer på att allt utvecklas som det ska. :)
    Mm det är ju vad de flesta säger. Tack för ditt svar! Hur mådde ditt barn när det föddes?
    Det kanske inte behöver vara så hemskt om det skulle vara tillväxthemmat heller, flera kvinnor i den här tråden har ju fått friska barn ändå trots allt. Men det är första barnet och jag antar att jag är lite mer nojig p.g.a. det.
  • mammaiapril
    Maria C S 75 skrev 2010-01-24 09:15:56 följande:
    Hur har det gått med din lilla kille? mår han bra idag? Hoppas det iaf! Det är ju ändå slutresultatet som man oroar sig mest för, sen får kurvan se ut som den vill.
Svar på tråden Tillväxthämmat barn?