• Anesis

Tillväxthämmat barn?

Hej,
    jag har hela tiden haft ett litet SF-mått och var på tillväxt-UL i början/mitten av december. Första gången låg bebisens vikt ca 16% under (och det var bukmåttet som drog ner det), andra gången låg bebisen så pass långt ner att läkaren inte kunde mäta huvudomfånget, utan bara bukmåttet. Detta låg då ca 3 % över snittet. Då blev vi lugnade och läkaren tyckte vi kunde släppa att det skulle vara nån fara.
    När magen så fortsatte att växa för lite skickade min BM oss på ytterligare tillväxt-UL. Denna gång till en annan läkare som fick fram att bebisen vägde 24% under snittet (ca 1970 g i v 34+5). Denna läkare var inte alls lika ingående och förklarande som den första (antagligen stressad också), och sa inte så mycket mer än det. Flödet i navelsträngen var bra, 0.9. Fick en tid för nytt UL nästa fredag (alltså två veckor efter det senaste).

Trots att läkaren sa att han inte var orolig så blir såklart jag det! Hur pass litet är detta barn egentligen? Vad kan det finnas för orsaker till ett så pass litet barn? Vi är båda långa och var relativt stora då vi föddes. Alla andra värden under graviditeten har varit bra. Vilka komplikationer kan det innebära? Svår förlossning? Planerat snitt? Tar man ut barnet tidigt om det inte växer som det ska?
    Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Tillväxthämmat barn?
  • Anesis
    CaliC skrev 2010-01-17 12:32:27 följande:
    Hej alla igen Tänkte bara göra en liten kort uppdatering. I fredags klockan 09.10 kom våran lilla flicka till världen. Hon var mindre än vad dom hade beräknat, vägde 1310 gram. Hon mår ganska bra och alla livsnödvändiga funktioner finns och fungerar.  Läkarna har konstaterat att hennes hjärna är något mindre än vad den borde vara och detta kommer att ge påverkan på hennes framtida liv men de kan inte säga på vilket sätt än. Vi tar en dag i taget och hon är våran lilla speciella flicka oavsett vad som än händer. Hoppas att det går bra med alla era bebisar  
     Stort grattis till lilla flickan!
    Skönt att ha henne hos er nu, så vet ni lite mer vad som händer än när hon var i magen. Vad var det med dina mätningar i torsdags som avgjorde att de valde att plocka ut henne just nu?

Själv räknar jag dagarna till fredag och nästa tillväxt-UL. Magen hade ju växt lite så jag hoppas att bebis också växt.

Ta hand om er allihop, och speciellt din lilla dotter, CaliC!
  • Maria C S 75
    Hej alla igenTänkte bara göra en liten kort uppdatering.I fredags klockan 09.10 kom våran lilla flicka till världen. Hon var mindre än vad dom hade beräknat, vägde 1310 gram.Hon mår ganska bra och alla livsnödvändiga funktioner finns och fungerar. Läkarna har konstaterat att hennes hjärna är något mindre än vad den borde vara och detta kommer att ge påverkan på hennes framtida liv men de kan inte säga på vilket sätt än. Vi tar en dag i taget och hon är våran lilla speciella flicka oavsett vad som än händer.Hoppas att det går bra med alla era bebisar  
    Grattis till er lilla flicka!
    Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • Maria C S 75
    Hej alla igenTänkte bara göra en liten kort uppdatering.I fredags klockan 09.10 kom våran lilla flicka till världen. Hon var mindre än vad dom hade beräknat, vägde 1310 gram.Hon mår ganska bra och alla livsnödvändiga funktioner finns och fungerar. Läkarna har konstaterat att hennes hjärna är något mindre än vad den borde vara och detta kommer att ge påverkan på hennes framtida liv men de kan inte säga på vilket sätt än. Vi tar en dag i taget och hon är våran lilla speciella flicka oavsett vad som än händer.Hoppas att det går bra med alla era bebisar  
    CaliC har de gjort ul för att kunna konstatera det?
    Min förste son hade fel form på huvudet, de kallade det för hammarhuvud. De gjorde då ett UL men först när han var 12 dagar och då kunde de se att allt var som det skulle.
    Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • CaliC
    Maria C S 75 skrev 2010-01-18 15:49:57 följande:
    CaliC har de gjort ul för att kunna konstatera det?Min förste son hade fel form på huvudet, de kallade det för hammarhuvud. De gjorde då ett UL men först när han var 12 dagar och då kunde de se att allt var som det skulle.
    De har gjort UL för att konstatera det ja, det gjordes direkt efter förlossningen.
    De kommer även göra magnetröntgen nu under veckan
  • SysterBus

TS: Jag gjorde flera tillväxtul under min graviditet. Det första var i v 32 då jag hade fått högt blodtryck. Då låg hon på -19% och flödet och moderkakan såg bra ut. Gjorde ett nytt ul i v 34 och då var hon bara -13% så jag skulle inte behöva komma tillbaka på fler kontroller.

Men i v 40 så steg mitt blodtryck ytterligare plus att magen inte hade växt de två senaste kontrollerna hos bm. Gjorde ett tillväxt ul som visade -30%! Men i övrigt såg allt bra ut. Detta gjordes på måndagen, fick ny tid på torsdagen hos en ul-expert. Där i mellan gick jag på dagliga kontoller med ctg, blodprover osv.

På torsdagen bekräftades det att hon var -30%, beräknades väga strax under 2500g och jag var i v 40+3. Flödet såg fortfarande bra ut men däremot hade fostervattnet börjat minska. Jag fick tid för igångsättning nästa dag. De bedömde att hon skulle ha bättre möjlighet att växa till sig utanför magen och jag var ju ändå fulgången.

Jag fick föda på specialförlossningen och hade extra övervakning. Små bebisar är känsligare för värkarna. Förlossningen gick jättebra, men hon var väldigt känslig för hur jag låg, damp lätt i hjärtfrekvens. Hon mådde bra när hon kom ut och har gjort hela tiden sen dess. Är ju lite mindre än sina jämnåriga. Men hon har hämtat sig bra. ligger -1 kurva (mot -3 när hon föddes).

Lycka till på fredag

Tove föddes 25/4 -08!
  • Anesis

Gjorde nytt tillväxt-UL idag. Alla värden var bra och bebis låg på -13 % (2555 g)!!! Känns lugnande! Verkar växa bra, men ska ändå dit om två veckor igen - och då är det ju bara 1 vecka kvar till BF

Nu kan jag njuta av min fredag! Ha en skön helg allihop!

• mammaiapril
    Anesis skrev 2010-01-22 11:39:02 följande:
    Gjorde nytt tillväxt-UL idag. Alla värden var bra och bebis låg på -13 % (2555 g)!!! Känns lugnande! Verkar växa bra, men ska ändå dit om två veckor igen - och då är det ju bara 1 vecka kvar till BF Nu kan jag njuta av min fredag! Ha en skön helg allihop!
    Har läst igenom denna tråd, önskar att jag hade sett den tidigare. Vad skönt att bebisen växer bra Anesis! Jag var på mitt första TUL förra veckan, då i vecka 28+0, och det verkar inte bli några fler ultraljud. Allt såg bra ut sa de. Men jag blev ju skickad på det här tillväxtultraljudet för att SF-kurvan bara hade ökat med 1 cm sedan v.24. Alltså från v.24 till v.28 hade SF-måttet bara ökat 1cm. Så trots att de säger att allt är bra och att jag enligt TUL ligger på mittlinjen på kurvan är jag orolig... Bör jag vara det? eller kan BM ha mätt fel första ggr? och på så vis har bebisen följt sin egen kurva hela tiden? Det här med SF-måttet verkar oroa mammor mer än det säger någonting om bebisen och hur den verkligen mår.
  • Smilla75
    mammaiapril skrev 2010-01-23 20:54:24 följande:
    Har läst igenom denna tråd, önskar att jag hade sett den tidigare. Vad skönt att bebisen växer bra Anesis! Jag var på mitt första TUL förra veckan, då i vecka 28+0, och det verkar inte bli några fler ultraljud. Allt såg bra ut sa de. Men jag blev ju skickad på det här tillväxtultraljudet för att SF-kurvan bara hade ökat med 1 cm sedan v.24. Alltså från v.24 till v.28 hade SF-måttet bara ökat 1cm. Så trots att de säger att allt är bra och att jag enligt TUL ligger på mittlinjen på kurvan är jag orolig... Bör jag vara det? eller kan BM ha mätt fel första ggr? och på så vis har bebisen följt sin egen kurva hela tiden? Det här med SF-måttet verkar oroa mammor mer än det säger någonting om bebisen och hur den verkligen mår.
    SF-måttet är ett grovt redskap för att se att något händer överhuvudtaget. Du har ju gjort ett tillväxtUL som är betydligt mer exakt, felfrekvensen är kring 10 %, med det kan du känna dig lugn.

Jag har en liknande situation, mkt lågt SF-mått, på understa kurvan. Men på TUL var barnet -1 % bara. Jag är inte alls orolig, det beror ju på hur barnet ligger i magen med.
  • thelifesaviour
    mammaiapril skrev 2010-01-23 20:54:24 följande:
    SF-måttet är ju mest för att se vad som händer ö h t, man kan inte säga så mycket utifrån det i övrigt. Jag hade stort SF-mått men en bebis som föddes -30% på tillväxtkurvan. SF-måtet är bara indikationer på att allt utvecklas som det ska. :)
Svar på tråden Tillväxthämmat barn?