• Anesis

Tillväxthämmat barn?

Hej,
    jag har hela tiden haft ett litet SF-mått och var på tillväxt-UL i början/mitten av december. Första gången låg bebisens vikt ca 16% under (och det var bukmåttet som drog ner det), andra gången låg bebisen så pass långt ner att läkaren inte kunde mäta huvudomfånget, utan bara bukmåttet. Detta låg då ca 3 % över snittet. Då blev vi lugnade och läkaren tyckte vi kunde släppa att det skulle vara nån fara.
    När magen så fortsatte att växa för lite skickade min BM oss på ytterligare tillväxt-UL. Denna gång till en annan läkare som fick fram att bebisen vägde 24% under snittet (ca 1970 g i v 34+5). Denna läkare var inte alls lika ingående och förklarande som den första (antagligen stressad också), och sa inte så mycket mer än det. Flödet i navelsträngen var bra, 0.9. Fick en tid för nytt UL nästa fredag (alltså två veckor efter det senaste).

Trots att läkaren sa att han inte var orolig så blir såklart jag det! Hur pass litet är detta barn egentligen? Vad kan det finnas för orsaker till ett så pass litet barn? Vi är båda långa och var relativt stora då vi föddes. Alla andra värden under graviditeten har varit bra. Vilka komplikationer kan det innebära? Svår förlossning? Planerat snitt? Tar man ut barnet tidigt om det inte växer som det ska?
    Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Tillväxthämmat barn?
  • CaliC
    Anesis skrev 2010-01-13 13:52:41 följande:
    Vi har inte heller velat veta, så vi har inte kollat så noga. Men som du säger, nu sveper de bara över. Jag trodde att jag såg en liten snopp en gång, men då började läkaren zooma in just där, och det visade sig att det var just navelsträngen Tycker inte du det känns lite frustrerande att bara gå och vänta och inte kunna påverka nånting själv? Jag ska ju till BM på fredag men då blir det ju bara SF och hjärtljud, sedan en hel vecka till nästa tillväxt-UL..... Man vill ju veta saker nu!!
    Jag vet, det är otroligt frusterande!
    Ibland har jag bara lust att be dom plocka ut bebisen på en gång, för att hela tiden inte veta något gör mig galen. Kommer bebisen vara frisk? Kommer den klara sig? Hur liten kommer den att vara? Påverkar det framtiden på något sätt? Allt sånt som bara går och gnager. 
    Vi har haft det så här sen första ultraljudet i vecka 18 så man är känslomässigt slut.

Planera framåt är helt omöjligt men självklart går bebisen före allting annat men jag skulle så gärna vilja ha en helt normal vecka.

Den här veckan hade jag tänkt att träffa en tjejkompis på torsdag men då fick vi tid för ultraljud och CTG, varje besök tar ungefär 2 till 2,5 timma pga att man ska vänta på andra patienter som är viktigare och läkare som springer runt.
    Självklart får man inte tid direkt på morgonen utan runt lunch, så förmiddagen hinner man inget på och sen går hela eftermiddagen åt.

På fredag hade jag bokat tid för klippning, tänkte jag skulle få de gjort om det nu blir snitt snart, nu fick vi tid för magnetröntgen som tar 1,5 timma. Så det är bara glömma och hur lätt är det att boka om tider när man får veta från besök till besök hur det ser ut resten av veckan.

Sen börjar man oroa sig för hur allting går till på neontalavdelning, hur gör man med försäkringskassan, får min sambo stanna kvar, hur länge måste man stanna och allt sånt där.

Önskar att allting bara vore över och att allting går bra
  • freakymee

Min dotter föddes tillväxthämmad. Blev akutsnitt pga att jag fick HF hon vägde i v 36+0 1818g.-34 % Hon mådde bra var bara lite trött och VÄLDIGT liten.
    Nu är hon 10 månader å ett yrväder. Var tidig i utvecklingen och alltid väldigt rörlig. Hon har fått kämpa lite med vikten, men hon mår bra:)

Sen ska man inte lite så mkt på tillväxtUL dom kan likagärna visa flera 100g fel. handlar om mm. En kompis fick veta i v 34 att hennes lilla vägde 1900g när hon kom ut i v 38 så vägde hon över 4 kg.

Hoppas att det gåt bra för er !

• CaliC
    freakymee skrev 2010-01-13 15:22:59 följande:
    Min dotter föddes tillväxthämmad. Blev akutsnitt pga att jag fick HF hon vägde i v 36+0 1818g.-34 % Hon mådde bra var bara lite trött och VÄLDIGT liten.Nu är hon 10 månader å ett yrväder. Var tidig i utvecklingen och alltid väldigt rörlig. Hon har fått kämpa lite med vikten, men hon mår bra:)Sen ska man inte lite så mkt på tillväxtUL dom kan likagärna visa flera 100g fel. handlar om mm. En kompis fick veta i v 34 att hennes lilla vägde 1900g när hon kom ut i v 38 så vägde hon över 4 kg.Hoppas att det gåt bra för er !
    Det är alltid skönt att läsa om någon som har varit i samma situation och att det har gått bra =)

Det kan jag tänka mig kan vara svårt att mäta är just bukomfånget. Men de övriga måtten som lårben och armbensmått borde inte vara möjligt att mäta fel på. Det känns skönt iallafall att de kollar
  • Linda 23

Min fösta dotter är tillväxthämmad. -31%.
    Jag fick göra UL och flödeskoll 2 ggr i veckan. När flödet inte var bra längre satte de i gång mig och hon föddes 39+3.

Jag har förlossningsberättelse i min blogg här på FL om ni vill läsa. I dag är Tindra 6 år men fortfarande liten.

Jag vet hur dåligt man mår under den här tiden, att inte veta någonting. Men min dotter är frisk. Kort och smal men frisk.

♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07♥
  • CaliC
    Linda 23 skrev 2010-01-13 15:41:48 följande:
    Min fösta dotter är tillväxthämmad. -31%.Jag fick göra UL och flödeskoll 2 ggr i veckan. När flödet inte var bra längre satte de i gång mig och hon föddes 39+3.Jag har förlossningsberättelse i min blogg här på FL om ni vill läsa. I dag är Tindra 6 år men fortfarande liten.Jag vet hur dåligt man mår under den här tiden, att inte veta någonting. Men min dotter är frisk. Kort och smal men frisk.
    Jag blir glad när jag läser såna berättelser =)

Har haft så mycket komplikationer under gradiviteten så jag önskar bara att mitt lilla pyre kommer ut frisk och välskapt
  • Anesis
    freakymee skrev 2010-01-13 15:22:59 följande:
    Min dotter föddes tillväxthämmad. Blev akutsnitt pga att jag fick HF hon vägde i v 36+0 1818g.-34 % Hon mådde bra var bara lite trött och VÄLDIGT liten. Nu är hon 10 månader å ett yrväder. Var tidig i utvecklingen och alltid väldigt rörlig. Hon har fått kämpa lite med vikten, men hon mår bra:) Sen ska man inte lite så mkt på tillväxtUL dom kan likagärna visa flera 100g fel. handlar om mm. En kompis fick veta i v 34 att hennes lilla vägde 1900g när hon kom ut i v 38 så vägde hon över 4 kg. Hoppas att det gåt bra för er !
    Lugnande att höra solskenshistorier Annars tenderar man ju att tänka lite negativt... Men precis som du säger ska jag försöka att inte hänga upp mig på bara den senaste viktskattningen, utan ta det lugnt och vänta och se vad det visar nästa fredag. Kanske ligger jag då bara runt 10 % under, och då väger ju Liten plötsligt en bra bit över 2 kg.
  • Linda 23

Så länge de inte har sett något konstigt på UL mer än att bebisen är liten är det ingen fara. Jag har inte fått något svar på varför hon blev tillväxthämmad men moderkakan var liten och kalkig trots att jag inte rökte så det kan väl berott på det. Tindra hade värmesäng i 3 dagar och vi fick stanna på BB 5 dagar.
    Jag ser att du också tillhör huddinge där jag var. de var jättebra där.
    Tindra vägde 2250g och var 43 cm. De skattade henne till 2150g så de var riktigt exakta.

Rätt lustigt att sedan få en son på 2800g och 52 cm. Han var en jätte!

• Anesis
    Linda 23 skrev 2010-01-13 16:00:53 följande:
    3800 gram ska det stå!
    Nästan dubbelt så stor som storasyster då!
  • Linda 23

Det enda som var lite jobbigt 2003 var att alla och då menar jag alla kläder stod de new born på. Tindra hade ju typ 62 när hon var året. Det var lite tråkigt. Hon började ju med strl 40.
    Jag håller tummarna för er tjejer att bebisarna kommer må bra när de kommer ut.

Svar på tråden Tillväxthämmat barn?