Rhino skrev 2010-01-22 04:47:51 följande:
Jo, jag har också dåliga erfarenheter, annars vore vi ju inte här igen. Men det behöver inte bara bli skit. Om du t.ex. hade ett barn med kolik och som aldrig sov som spädbarn och du började prata med en väninna som försökte bli med barn. Skulle du då ösa alla dina hemska erfarenheter från spädbarnstiden över henne då? Du vet att hon jättegärna vill bli mamma och hon längtar verkligen efter det och vill göra sitt bästa. Visst kan man prata om att det var en jobbig tid för dig, men det behöver ju inte bli så för väninnan. Man kan förbereda henne på att det kan bli en jobbig omställning i början men en nyfödd, men varför skämma upp henne mer än nödvändigt. Jag tror inte hon skulle tjäna på att veta att du (och jag menar förstås inte DU CHARLY, utan generellt) inte sov mer än 1h i taget de första 3 månaderna, att din unge spydde kaskadspyor efter varje måltid, att du fick mjölkstockning 2 ggr i månaden, att du och din man bara grälade eftersom ni inte fick sova, att ert barn skrek oavbrutet i 5h en gång... osv. Nu menar jag inte att någon varit så "på" här inne (mitt exempel är väldigt överdrivet, jag vet), men min poäng är att man skulle slänga in lite positiva kommentarer också... särskilt när du vet att hon längtar efter det här barnet. Am I making sense?
Det känns som att vissa här inne tycker att det är en jättedum idee att vi ska flytta.. och det kanske det är? Vissa dagar (som när jag suttit och letat bostad varenda dag i 3mån och hittat max 1 som vi skulle funka) så tänker jag att jag skiter i det hela och stannar kvar här o 'håller ut' för de kanske är enklast så. Ni som prövat att bo i sverige, det va väl inte skit under hela tiden ni bode där? Det måste väl ha varit nånting som va positivt? Som jag känner nu så kommer vi inte bo i sverige för alltid, jag vill pröva på det innan barnen börjar i skolan för efter det känns det krångligare att flytta. Blääää.. orkar inte tänka på det här nå mer. Sa samma sak till mina föräldrar idag. Och till svar fick jag:
Vi ordnar det här. Det enda du ska göra är att föda barn, så ordnar vi resten