• Nihao

bf-juni västerås

HEj, skrev ett lång inlägg iförrgår, då dog hela datorn.
    Ska till BVC idag, o sen har de lagt in nån sommaravslutning på dagis vid 14, så det känns otroligt svårt att komma o fika idag :((( Längtar efter att träffa alla nya bäbisar, mammorna o femkilosprinsarna. :)

KÄnner med er Skuggspel o Plogen ...

Fika hos Elin:
    Onsdag 23/6   kl 14.15
    (BVC kl 13.15)
    Elin med Sam och Leah
    Pernilla & Lexie
    Sara & Filip
    Annika & Frank
    Frida & Viktor

• Nihao

Då har jag en dator igen och har chans att läsa o klottra lite!
    Grattis grattis Marängen, Jolins o Sussie till era fina barn!!
    Sussie, kul att det gick undan, härligt med en stor liten gosse.
    Marängen, jag var ute o knatade med lillErik i torsdags o knackade på hos dig, förstår nu att ni var upptagna. :) Min lille pojk var ju också en lättviktare som var nere o vände på 2720, men i onsdags var vi på bvc o kollade, o då närmade han sig 3,5 o hade gått upp ett halvkilo på en vecka, så det finns hopp. Jag tycker HAN är stor nu, men så har ju jag ett par minisar att jämföra med sen innan... Hoppas det går bra med amning o allt! O att snittet läker fint så du blir tiptop igen.
    Jolins; o Lady; ja visst är det härligt med sjukvården, att de tar beslut när de gör det. Fatta vad barn de räddar med sin kunskap!

Happy o Angeni, blir det några små pluttar hos er snart? =) Happy, mina värkar satte igång vid 20-21-tiden tror jag, med "riktiga" vid framåt midnatt.
    Plogen: Jätteskönt att det vänt för dig. Lycka till med amningen nu o försök slappna av. Erik äter var 2,5-4e timme ungefär.

Känner hårt för dig Marafara. Vilken skitstövel rent ut sagt, bete sig så mot sin egen son (o hans mamma)!! Trevligt ex han verkar ha också, verkar som en utmärkt väninna... hmpf. Hoppas du får må bra med din fina son o de andra fina familjemedlemmarna iaf, kramar till dig!

Skuggspel: Hur har du det? Jag blev igångsatt i v 36 (35+3 tror jag det var) med tvillingarna, pga urat i blodet, alltså havandeskapsförgiftning. Hade samlat på mig en massa vatten också, o fick ligga tre timmar för att fötterna skulle minskas till mjölkpaketstorlek efter EN timmes uppe-o-gå stund. Var lite flåsigt, men allt kom på de sista 2 veckorna för mig (alltså vid vecka 34 o 35). Mådde bra annars, men kroppen svällde, blodtrycket steg o blodvärdena minskade. Hade det inte varit för vattnet hade jag nog inte märkt av mitt tillstånd.  Hoppas du får må bra så länge det bara går!

Nån som uppdaterar födda-listan? =D
    Härligt med lite sommarväder nu!! Fika framöver?

• Nihao

Massa grattis Happy!! Kul, nu väntar vi väl bara på Angeni o Skuggspel? =)
    Vi åker bort några dagar nu, så jag hinner inte med nån träff nästa vecka vilket känns för jäkla tråikgt. Jag vill också träffa er alla och era barn. Känns som evigheter sen, vilket det också är då jag inte hade fått barn än då, dvs snart en månad sen.
    Livet är i övigt gott, altanen är klar o barnen härliga. Må gott alla brudar

• Nihao

Hej tjejer!
    Vi har begett oss ner till södra Östergötland, neråt smålandsgränsen o mina föräldrars sommarställe. Har blivit att packa ner sig i båten på morgnarna, tuffa ut till en ö med sandstrand o dumpa väl insmörjda tjejer i vattenbrynet och lilla Erik uppe i trädens skugga. Själv smet jag i bikini för första gången i år, en upplevelse som jag inte gärna delar med alla. MEN. Jag kunde, med barnens mormor o morfars hjälp, få inta ryggläge en stund och bara semesternjuta. Fantastiskt! Vi har haft över 30 grader i skuggan, så jag har badat Eriks fötter i det 22-gradiga sjövattnet. Han är lite dåsig men njuter mest, äter, gosar o är alldeles fantastisk. Själv far jag inte alls illa av värmen, det verkar vara ovanligt.
    Jag har märkt lite mag-gnyss samma tid på kvällen, o då sa bvc att det förmodligen är att jag intar ren mjölk o fil. Hm, ja det gör jag ju, lever lite på fil på sommaren... men nu är det slut med det, samt att vi preppar honom med lite Minifom innan varje amning, o vips har vi en lugn o skön liten pys som vi kan njuta järnet av. :D Tydligen är det jättevanligt att små barn reagerar i magen när ammande mammor äter o dricker ren mjölk o fil. Kan vara bra att veta.

Lady, vi hade en igensatt tårkanal på en av tvillingarna, det var som de säger här, att gno bort o massera lite med en bomullsrondell med vatten på, utifrån o in. Vi fick också köpa Fysithalmia (eller vad det hette) för att få bort en liten infektion. Hoppas det går bort.

Idag är det bara dryga 20 grader (typ 23) här nere i södern, så jag tror vi åker till Västervik på en utflykt o kollar lite båtar o kanske strosar i affärer. Känns skönt.
    Bra tips om påsar från Babyproffsen, ska jag inhandla så jag kan frysa in mjölk. Ser till att alltid ha nån deciliter eller två i kylen i nödfall, men det känns så onödigt att hälla ut om man inte använder det inom de tre dagarna, så då kan man ju lika gärna frysa in när man pupmar ur. Jag verkar lyckligtvis ha tillräckligt med mjölk, men kroppen är inte van vid det ojämna uttaget, så jag o Erik håller på att ställa in oss. :)

Ha en fin fika tjejer, kram på er!

• Nihao

PS Jolins, fy o usch vad besviken jag blir på vissa läkare o sköterskor. Bra att det ordnat upp sig o lycka till med vidare flaskmatning!!

• Nihao

Hej flickor.
    Saknar er, men vi har, precis som Shia, lyxat till oss lite föräldrasemester med familjen.
    Grattis Angeni, lite sent, till din son. Härligt att ni är hemma o verkar må bra nu. Skönt för dig också att slippa din favvoläkare ett tag. :)

Skuggspel, vad läskigt med benet. Jag hade förträngt det men jag gjorde också ett ben-ultraljud sist o de letade efter propp. Hittade som tur var ingen. Vad härligt att du fått gå så länge med pojkarna, även om det är jävligt o drygt. Måste vara bra att slippa små prematurbarn i denna värme! Lycka till sista tiden.

Det låter så härligt med alla små fina barn hos er, läser internet nån gång i veckan o myser med alla era upplevelser o ryser med era motgångar. Vi har varit på Framnäs två gånger när vi varit hemma o mellanlandat, för att tjejerna ska få gräva, bada o leka, annars har vi mest levt i skuggan o lilla barnpoolen på altanen.
    Min lille pojk växer o mår bra, på de första 5 veckorna hade han vuxit 5 cm på längden o gått upp över ett kilo, så det känns jättebra. Amningen flyter på o *tur tur* tar han nappar o flaskor till utpumpad mjölk som ingenting. Jag känner mig otroligt lyckligt lottad o håller andan att det håller i sig.

Är det någon som varit på "slutbesiktning" hos BM, det ska man ju göra ca 6-8 veckor efter förlossningen? Jag vet inte om jag vågar boka in tid än, men det ska man väl göra..?
    Lady, jag förstår din känsla, men nu är det ju resten av livet med Frank som väntar. :) Ni verkar ha det så mysigt, blir glad av dina inlägg.

Hur känns era kroppar annars tjejer?
    Jag är ganska återställd, men har flera kilo knöggligt späck på magen som jag inte är så glad över. Men det är ju bara kosmetiskt, o de säger ju 9 månader upp o 9 ner... :)

Vill gärna bjuda in på lite fika på altanen när vi kommer hem, men det får inte vara 30 grader i skuggan för det går inte. Nu ska jag ner o käka lunch med svärföräldrarna. Är i Falun o skäms bort f.n. här är det bara 25 grader. Må gott allihop!!

• Nihao

Lady , vilken stor o fin kille du har!! SUpersöt! Jag tror du kan ha han framåt i Björn om han är så stadig som du säger. :)

Skuggspel: Håller tummarna för dig o ett bra avslut, SNART!! Kram på dig!

• Nihao

Grattis Skuggspel!! =D Jätteglad för er skull att barnen är ute nu, hoppas det går bra med anknytining. Hur länge stannar du på BB, eller är ni hemma i nya huset hela familjen? Jag gillar namnet Frej också, lite samma stuk som dina namn, var sugen på det själv. Hoppas du mår kalas, härligt att du blivit trebarnsmamma nu! Hur stora är pojkarna?
    Bra karl du verkar ha, min var hemma över 6 veckor när jag fick tvillingarna, o det var SÅ jäkla skönt. Hoppas du o ni får den hjälp du känner du behöver. Kram på dig!

Bezilia, jag skulle gärna gå på babysim, men känner att det blir tufft tidsmässigt med två till hemma. Vi gick med döttrarna, men då var vi ju tvugna att gå båda samtidigt. Gick både "kurs" 1 och 2 och barnen älskade det. Nu är de badmonster som inte skyr vatten eller att bada var o när som helst, oavsett temp... Vet du om det finns tider under dagistid (tis-tor 9-14)? Nån annan som känner sug fast man har syskon hemma?

Ni med huvudvärk: Det kan vara så att nu när det är/varit så varmt så kan man få saltbrist. Testa lite extra salt i två dagar o testa, det kanske är värt det. Något att tänka på iaf.

Hippy: Smart att såga sönder en bilbarnstol till cykelkärran, ska ta upp diskussionen med maken.

• Nihao

Lady, vår ena tjej blev jätteförstoppad av ett järntillskott de fick för de var prematurbarn, hon bajsade inte på två veckor o mådde kasst, så jag förstår din oro du hade. (Fick sen en bra läkare som hjälpte oss, tack o lov var det lätt avlöst!) Bra att det löst sig nu, som du säkert vet nu är allt mellan 10ggr/dag o en gång på 10 dagar normalt. Gu vad spännande att se hur stor din Frank blivit när du inte vägt o mätt honom på så länge. Tänk att han är tre månader nu, nyss var vi gravida allihop!
    Tror Lindex har "finkläder" till baby också.

Ser att ni pratat nattrutiner. Vår lille son är nog det snällaste som finns. Han har kanske inte annat val när han har två vilddjur som springer runt honom jämt, pussar o kramar (kärleksfullt o rätt hårdhänt) o gärna lägger sig nära nära var han än är o lägger sina lockar i ansiktet... Tjejerna älskar sin bror! Så han blir helt enkelt härdad. :) Han är glad o go jämt. När han gnäller är han antingen Hungrig, Har bajsat eller Vill bara komma upp o se världen. Han äter var 3-3,5:e timma på dagen, nästan utan undantag, och sista målet blir runt 22. Sen ligger han o jollrar i 1-1,5 timmar o somnar sen sött där han är (soffan, golvet, insatsen, knät, famnen...) Så runt 23-tiden lägger vi honom uppe i hans säng där han sover till ca 5, äter, får torr blöja o somnar om till 8-9. Så är det allra oftast. Så himla skönt. 
    Ska på läkarkontroll nu i veckan, har inte mätt o vägt på flera veckor så det ska bli kul att se. Tycker han blivit så lång, nu drar han 62 o stora 56:or, så jag gissar på 60 cm o 4,6 kg. ^_^

Vår son har sitt arbetsnamn från magen som andranamn, o sen ett tredjenamn efter sin far. Vi skickade in första vecka o 7 veckor efteråt blev det tydligen registrerat. på FKs hemsida har det bara stått "Pojke Efternamn" o personnummer tills nyss.

Perni. Kan bara instämma, så himla orättvist.

• Nihao
    Fika denna vecka:

Mån 2/8
    Jolinsfaster
    MaraFara
    Perni
    Lady of Baqueta

Tis 3/8
    Jolinsfaster
    MaraFara efter kl 12
    Perni
    Lady of Baqueta
    Nihao

Ons 4/8
    Jolinsfaster
    vikh
    MaraFara (med reservation för fint väder då jag åker till Leksand)
    Perni
    Lady of Baqueta
    Nihao

Tors 5/8
    Jolinsfaster
    vikh
    Perni
    Nihao

Fre 6/8
    Jolinsfaster
    vikh
    MaraFara