• Nihao

bf-juni västerås

Spännande MaraFara! Skönt att du har semester nu och sen HP, då kan du verkligen få ta det lugnt o fika o njuta av fritid, barn o familj. ;) Det mår man ju alltid bättre av!

Har Melvin (fint att du kallar honom vid namn nu!) vänt sog något, eller envisas han med sätet?

Angeni: Gha, att du blir bemött så taskigt. Hoppas du får den hjälp du vill få och komma o föda där du vill. Så olika det är med vem man möter och när och i vilket sammanhang, själv har jag fullt förtroende för bb i Västerås, men jag har kanske haft tur. Du verkar verkligen haft otur i dina möten, stackars dig. Hoppas du får till ett beslut som du kan luta dig mot sen.

Mums: Bra att du fått lite datum och linjer att följa så du vet vad som gäller när det närmar sig. Hoppas på en kalasförlossning på utsatt tid!

Perni: Härligt med semester!! Snart är det mammasemester på heltid också. :D

• Nihao

Hej brudar!
    Tack för igår, får be lite om ursäkt att jag var lite asocial, men så blir det när man har ett par barn med sig. Tänker dock inte be om ursäkt för deras vilda framfart, de är det bästa jag vet och jag tycker ändå de är rätt snälla. Det var guld värt att de fick följa med, tack Baqueta, för hemma hade mannen hunnit spika vattenläkt även på sydsidan av taket, så vi slipper fler obehagliga överraskningar med nordanvind och takpapp... :) Och nu vet du hur det kan bli sen när man är tvåbarnsmorsa! Livat. Jag är väldigt glad att få snabbträffa er alla iaf.
    Och barnen var jättenöjda, berättade för pappa att de fått både bulle OCH chokladboll OCH grädde OCH kaka. :) Sockerchocken kanske ni märkte, vi har knappt ens introducerat godis för dem än...

I morse frågade mannen mig om jag trodde han kanske glömt sina skinnhandskar hos dig när han levererade barnen... så det är nog hans. Tack, då slipper vi leta mer. Får ta dem nån dag, jag kan cykla förbi efter jobbet nån dag om det är ok?

Jättefint hem och god fika, du kommer bli en riktigt mysig bullmamma när du kläckt. Tack för en mysig eftermiddag!

Må gott alla fina rundmagar!

• Nihao

Massa kramar Shia. Begravning behöver man inte behöva ta semester för, det brukar man få via företaget (och/eller FK? Fråga), så jag håller nog också på att du ska åka och träffa din farfar medans du kan, om du känner att du vill det. Är inte nattåg billigt också? Jag menar bara att det inte är kul att ångra nåt sen...
    Fler kramar.

Sussie: glad att jag kunde hjälpa till, jag tycker det är ett utmärkt enkelt hjälpmedel för att bära lilla magen lite enklare. :)

• Nihao

Fikadags:

24/4
    Bezilia (Anna)
    Lady of Baqueta (Annika)
    MaraFara (Sara)
    HippYgirl (Elin)
    Perni80 (Pernilla)
    Angeni (Jenny)
    Nihao (Emma)

25/4
    Bezilia (Anna)
    Lady of Baqueta (Annika)
    MaraFara (Sara)
    Jolinsfaster (Ulrika)
    HippYgirl (Elin)
    Perni80 (Pernilla)
    Angeni(Jenny)
    Nihao (Emma)

1/5
    Jolinsfaster (Ulrika)
    HippYgirl (Elin)
    Lady of Baqueta (Annika)
    Angeni(Jenny)
    Nihao (Emma)

2/5
    Jolinsfaster (Ulrika)
    HippYgirl (Elin)
    Lady of Baqueta (Annika)
    Angeni (Jenny)
    Nihao (Emma)

• Nihao

Jag var hos BM idag. Känns så himla bra, jag ligger på min egen kurva, lite under "normalstrecket". SF på 28-29 cm, har gått upp ca 7,5 kg och järnvärdet tog hon inte ens då det varit så bra hela tiden! Hjärtljuden låg på ca 137 slag i minuten, alltså mellan typiska tjej- och killjuden. Så spännande, idag tror jag det är en liten tjej till där inne. :)

Jag känner att jag ser fram mot förlossningen nu. Känner mig inte nervös. :)
    Ska prata bedövning och avslappning och ha lite psykoprofylaxkurs nästa gång med BM, då vi inte får gå någon föräldrautbildning. Känns kalas, mannen ska med också, så vi kan lära oss ihop. Blir bra att börja öva på att andas lite. Det var ju det enda man gjorde förr och det går mycket trender i psykoprofylax. Har rent spontant inte tänkt att ta epidural, då jag tror och hoppas på en relativt snabb förlossning (optimist!) och jag tror värkarna/smärtan kommer pusha mig att jobba hårdare. Tycker det verkar lite läskigt att köra in bedövning i ryggmärgen, med risk för förlamning och känselbortfall. Nja, testar kanske lustgas denna gång (hann ju inte ta nåt förra gången, o det gick ju bra ändå) men vi får väl se vad jag säger om två veckor, när jag varit på vår lilla "kurs".

• Nihao

Hej alla fina tjejer! Solen skiner åter över Västerås. :)

Shia
    : Jag beklagar sorgen. Som Marängen sa, det är helt legitimt att vara både arg, ledsen och glad när man är gravid, huvudsaken är att man inte går över nån hysterigräns där allt släpper... men man klarar nog det med. Tänk på dig själv, bäbisen klarar sig bra i magen.

Lady of baqueta: Vad duktig du är som förbereder så mycket! Själv hade jag nog inte tänkt på att sitta på plastfrotté i bilen och soffan, men det är ju jättesmart. Önskar man var lika välplanerad som du, men det liksom försvinner när man har flera barn som tar all tid... :) Hoppas du får må bra hela vägen!

HippYgirl: Fy för att ha ont! Men nu är väl du ganska långt gången va? Snart pluppning, ska bli jättespännande när gruppen börjar föröka sig. :D

Marängen: Kokar du kaffe den 25:e så grejar nog vi resten. Man kan ju komma ihåg att man inte behöver baka/köpa nåt som ska räcka till alla, för blir vi tex 12 pers o alla tar med sig tillräckligt för alla så slutar vi med 12 bakverk och så många kan nog ingen av oss äta... Jag tycker rent krasst att vi kan dela upp den matiga biten och sötbiten, eller vad säger ni? Kan lägga in listan igen och sätta upp tex matbröd på mig.

• Nihao

Fika/ätbart hos Marängen 25/4
    (för visst är det väl bra att inte BARA stoppa i sig sötsaker..?)

Bezilia(Anna)
    Lady of Baqueta(Annika)
    MaraFara(Sara)
    Jolinsfaster(Ulrika)
    HippYgirl(Elin)
    Perni80(Pernilla)
    Angeni(Jenny)
    Nihao(Emma) - tar med matbröd
    vikh(Sara)
    Skuggspel (Sanna)
    MumsMaräng

• Nihao

Och skiggspel: Fint hus, hoppar ni får bra betalt för det så ni kan fixa till ert nya hus till ett drömhus för er alla 5!

• Nihao

Kl 13 funkar bra för mig också.

Grattis Perni! Kul med storkalas, det är inte så ofta man får bju till på "riktigt". Jag gillar också när det är massor av folk. Barnens första födelsedag var det 8 uppsättningar tvillingar under/runt ett år där, plus föräldrar. Och så några vänner, så vi var onödigt många, men det var himla kul och världens ljudnivå! :D Härligt.

Baqueta: Ja det var sött. :) Ska bli kul att se hur stor Frank (gillar namnet skarpt!) är/blir också, en 4-kilos sitter stadigare i ett babyskydd än en 2-kilos. Men visst är man nojjig i början, det hör till. Måste ju vara skönt att känna att han verkligen är med i leken.

Hippy: Jäkla skitsmärta du har fått, håller en tumme för att akupunkturen ska funka för dig. En timme med ont är länge nog. :( Lycka till.

• Nihao

Hej, blir kul att ses. :)

Jag tänkte återgå lite till förlossningssnacket och bedövning.
    Då jag inte hann med någon bedövning sist känner jag mig kluven till tex epidural, jag är jätte-oinsatt i hur det funkar.

Hade i helgen därför lite diskussioner med både kvinnor och en man (!) som tagit epidural, och de förstod inte hur många som verkligen ville utsätta sig för det i samband med förlossning. Deras sammanlagda åsikter var ungefär:

-Varför vill man frivilligt utsätta sig för att bli helförlamad från midjan och neråt? Att se sina ben men inte känna dem, de är bara med som köttklumpar. När förlossningen är klar kan du fortfarande inte röra dig, man är förlamad tills epiduralen går ur.

-Varför vill man spruta in bedövningsmedel i ryggmärgen, när ett misstag kan ge permanenta skador? Märgen är känslig.

-Förlossning med epidural tenderar att dra ut på tiden, då man tar udden av värkarna. Smärtan i värkarna peppar mamman att puscha på mer och då går oftast förlossningen snabbare.

Vad säger ni om dessa åsikter? Jag visste faktiskt inte att man blir helförlamad av epidural från nålsticket och ner, så oinsatt var jag. Jag vet ju att det finns kvinnor som är supernöjda med all bedövning, men när jag hörde detta att vara fast i sängen utan rörlighet i benen blev jag lite skraj. Låter läskigt!

Åsikta gärna med mig tjejer, jag har inte tagit ställning till vad för bedövning jag ska ta än. Nån som vet nåt om andra metoder, förutom psykoprofylax och lustgas?

PS. Mannen som fått epidural hade opererat knät ifall ni undrar. :)

Svar på tråden bf-juni västerås