• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • siamusen
    colera skrev 2010-01-22 20:07:09 följande:
    Jag är helt säker på att jag aldrig kommer göra en abort, och jag kommer inte heller tycka att det ska vara lagligt.Det är jag heeeeelt säker på!
    Är du medveten om vad som sker i länder där abort är olagligt?
  • BlommyNess12
    colera skrev 2010-01-22 20:08:34 följande:
    När tycker ni att livet börjar då?
    Livet börjar väl runt när barnet har celldelats klart och sen bara ska växa till sig, ungefär enligt mig. 
  • viva la vida

När jag ser det här lilla barnet, ja ni kan protestera ni som inte gillar ordet barn i denna ålder, men för mig är det ett barn en liten människa som kan suga på tummen och sprattla omkring med friska ben som många handikappade inte kan, ja när jag ser detta lilla barn så ser jag en liten männika ett underverk.

http://www.ehd.org/movies.php?mov_id=225

• Fru U

Idag vet jag att vi är två om barnet. Det är inte bara min åsikt som räknas. Fadern måste också få säga sitt och jag skulle i vilket fall som helst inte ha hjärta att gå 40 veckor om jag vetat att barnet ändå skulle då strax efter födseln.

Svaren bor i hjärtat
  • siamusen
    colera skrev 2010-01-22 20:08:34 följande:
    När tycker ni att livet börjar då?
    Livert börjar när hjärtat börjar slå, men en individ blir det inte förrän mycket senare.
  • Tygtiiger
    colera skrev 2010-01-22 19:56:53 följande:
    18år, har inga barn. Men vill mer än något annat ha barn. Och denna tråden startades inte för att dömma folk, utan för att jag vile se om det fanns folk som tycker som jag.  Alla "dömer" mig, jag har rätt att förklara vad jag tycker. Och ajg förstår inte hur min ålder och antalet barn ska göra någon skillnad i vad jag tycker?
    Därför att det är förbannat lätt att döma andra när man själv bara är arton år (dina pannlober har nätt och jämnt växt färdigt), inte själv har varit tvungen att genomgå graviditet och förlossning och inte har haft något längre förhållande inkl sex. Nej, tre år är inget långt förhållande (genomsnittet för sexdebut i sverige är för övrigt 16-17 år, för flickor, så att ens anta att du har tre års erfarenhet av att ha sex med en annan människa är generöst skattat). Du har inte heller någon erfarenhet av att vara förälder, med allt vad det innebär - kom igen med åsikterna om sisådär tio år, när du har provat att använda preventivmedel, provat att vara gravid och föda, provat på att ta hand om barn i ett par år, och säg sedan att det är ett acceptabelt alternativ att bära en oönskad graviditet full term och sedan adoptera bort ungen.

Jag tycker helt enkelt att män och barn kan uttala sig teoretiskt om aborter, föra ett etiskt resonemang kring frågan, men innan man har provat att försöka bli gravid och har några års aktivt sexualliv att falla tillbaka på så har man INGET att säga till om i abortfrågan. (Och om någon undrar: jag har barn, jag har haft missfall, jag har provat tre olika preventivmedel och dessutom dagen efter piller, jag har aldrig behövt göra abort, tack och lov, men det finns absolut situationer när jag skulle tycka det var ett bättre alternativ än att behålla barnet. Jag har dessutom assisterat vid såväl aborter som förlossningar och arbetat med för tidigt födda barn, friska barn och gravt handikappade barn. Jag tycker jag har en hyfsad kunskaps- och erfarenhetsbank att falla tillbaka på, men jag skulle aldrig någonsin få för mig att döma andra för om de väljer att avbryta eller behålla en graviditet. Deras kropp, deras beslut. Jag tycker vi har en helt ok abortlagstiftning i Sverige idag, men skulle gärna se att färre aborter gjordes, inte för att man förbjuder aborter, utan för att fler graviditeter var planerade och önskade!)
  • BlommyNess12
    viva la vida skrev 2010-01-22 20:09:57 följande:
    När jag ser det här lilla barnet, ja ni kan protestera ni som inte gillar ordet barn i denna ålder, men för mig är det ett barn en liten människa som kan suga på tummen och sprattla omkring med friska ben som många handikappade inte kan, ja när jag ser detta lilla barn så ser jag en liten männika ett underverk.www.ehd.org/movies.php?mov_id=225
    Kul  för dig För mig är ett barn en självständig individ som kan överleva med eller utan hjälp utanför mammans kropp.
  • nollåtta
    viva la vida skrev 2010-01-22 20:09:57 följande:
    När jag ser det här lilla barnet, ja ni kan protestera ni som inte gillar ordet barn i denna ålder, men för mig är det ett barn en liten människa som kan suga på tummen och sprattla omkring med friska ben som många handikappade inte kan, ja när jag ser detta lilla barn så ser jag en liten männika ett underverk. www.ehd.org/movies.php?mov_id=225
    Kan du förstå att det INTE handlar om abort vs. ett gulligt litet barn. Det handlar om en legal abort vs. en illegal abort. Måste jag vara ännu tydligare för att du ska förstå? Tycker det är direkt osmakligt av dig att länka bilder via dina propagandasidor för övrigt.
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 20:07:09 följande:
    Jag är helt säker på att jag aldrig kommer göra en abort, och jag kommer inte heller tycka att det ska vara lagligt.Det är jag heeeeelt säker på!
    Om aborter inte skulle vara lagliga lr inte.. har ingen som helst betydelse för antalaet aborter i ett samhälle. Då åker de desperata iväg och gör det någon annanstans lr hemma i en skitig säng. Med risk för att dö själva.. jag vet inte om jag tycker den utvecklingen är något att sträva efter?!

Det är just såna här kommentarer från dig som gör att jag förstått redan från början hur ung du är.. Hur lite förstålse du har för saker och tings skeenden i samhället och bland de individer som lever där.
    ¨
    Som någon skrev tidigare.. Allt är inte svart lr vitt. Det finns inte en enda fråga som det går att svara entydigt på. Om man tror det så är man blåögd.
  • BlommyNess12
    Tygtiiger skrev 2010-01-22 20:11:25 följande:
    Därför att det är förbannat lätt att döma andra när man själv bara är arton år (dina pannlober har nätt och jämnt växt färdigt), inte själv har varit tvungen att genomgå graviditet och förlossning och inte har haft något längre förhållande inkl sex. Nej, tre år är inget långt förhållande (genomsnittet för sexdebut i sverige är för övrigt 16-17 år, för flickor, så att ens anta att du har tre års erfarenhet av att ha sex med en annan människa är generöst skattat). Du har inte heller någon erfarenhet av att vara förälder, med allt vad det innebär - kom igen med åsikterna om sisådär tio år, när du har provat att använda preventivmedel, provat att vara gravid och föda, provat på att ta hand om barn i ett par år, och säg sedan att det är ett acceptabelt alternativ att bära en oönskad graviditet full term och sedan adoptera bort ungen. Jag tycker helt enkelt att män och barn kan uttala sig teoretiskt om aborter, föra ett etiskt resonemang kring frågan, men innan man har provat att försöka bli gravid och har några års aktivt sexualliv att falla tillbaka på så har man INGET att säga till om i abortfrågan. (Och om någon undrar: jag har barn, jag har haft missfall, jag har provat tre olika preventivmedel och dessutom dagen efter piller, jag har aldrig behövt göra abort, tack och lov, men det finns absolut situationer när jag skulle tycka det var ett bättre alternativ än att behålla barnet. Jag har dessutom assisterat vid såväl aborter som förlossningar och arbetat med för tidigt födda barn, friska barn och gravt handikappade barn. Jag tycker jag har en hyfsad kunskaps- och erfarenhetsbank att falla tillbaka på, men jag skulle aldrig någonsin få för mig att döma andra för om de väljer att avbryta eller behålla en graviditet. Deras kropp, deras beslut. Jag tycker vi har en helt ok abortlagstiftning i Sverige idag, men skulle gärna se att färre aborter gjordes, inte för att man förbjuder aborter, utan för att fler graviditeter var planerade och önskade!)