• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • colera
    BlommyNess12 skrev 2010-01-22 19:54:21 följande:
    Men dagen efter piller då? Då är ju ägget redan befruktat.
    Nej, oftast inte. jag själv skulle aldrig ta ett dagen efter piller, just av den anledningen, men jag tycker att det är ok. Där går gränsen.
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 19:56:53 följande:
    18år, har inga barn. Men vill mer än något annat ha barn. Och denna tråden startades inte för att dömma folk, utan för att jag vile se om det fanns folk som tycker som jag.  Alla "dömer" mig, jag har rätt att förklara vad jag tycker. Och ajg förstår inte hur min ålder och antalet barn ska göra någon skillnad i vad jag tycker?
    med ålder följer något som kallas mognad.. (och erfarenhet, förförståelse, kunskap, empati osv osv.)
  • Fru U
    colera skrev 2010-01-22 19:53:41 följande:
    jo det vet jag men jag menar att ett barn kan känna att det blir mördat, oavsett om det ligger i livmodern eller inte. Och även med våra svenska lagar. Jag tycker däremot att livet börjar vid befruktningen.
    Nej, det kan inte känna något. Inte på det vis som du menar.

Det du påstår är att de embryon som inte ens utvecklat ett sympatiskt och parasympatiskt nervsystem kan känna ändå och det är en fysiologisk omöjlighet.

(med reservation för att jag döpte nervsystemen fel)
    Svaren bor i hjärtat
  • colera
    Miot skrev 2010-01-22 19:54:50 följande:
    Ok, säger såhär... Tycker man att abort är som ett preventivmedel och använder sig av det gång på gång så är det naturligtvis helt galet! MEN, om man blir våldtagen eller om gummit spricker(eller om man använder annat preventivmedel) så har man all rätt att göra en abort, anser jag!
    Okej, oavsett hur långt man gått?
  • Miot
    BlommyNess12 skrev 2010-01-22 19:56:13 följande:
    Varför är det mer fel om man inte skyddat sig? Varför är abort fel då? Är det fostret mindre värt än det foster då mamman skyddade sig?
    Nej, det kanske inte är mindre värt, men då har man iaf försökt att skydda sig mot en grav.
  • Mariohn
    finskaflikkan skrev 2010-01-22 19:56:15 följande:
    Men för helvete. Vad är det för okunniga människor som sitter här?? pillret hindrar att en befruktning sker öht!
  • finskaflikkan
    colera skrev 2010-01-22 19:56:53 följande:
    18år, har inga barn. Men vill mer än något annat ha barn. Och denna tråden startades inte för att dömma folk, utan för att jag vile se om det fanns folk som tycker som jag.  Alla "dömer" mig, jag har rätt att förklara vad jag tycker. Och ajg förstår inte hur min ålder och antalet barn ska göra någon skillnad i vad jag tycker?
    Nej spelar ingen roll vare sig man e grå, gul, blå, 18, 30 eller 50 och har barn eller inte... Sina egna åsikter får man ha så mkt man vill! 
    Och jag håller med dig i abortfrågan!  
    Och ja jag har ett barn! Är 26... Om de nu ens e relevant
  • finskaflikkan
    Mariohn skrev 2010-01-22 19:59:01 följande:
    Men för helvete. Vad är det för okunniga människor som sitter här?? pillret hindrar att en befruktning sker öht!
    Varför denna otrevliga ton?
  • Gravid2010
    BlommyNess12 skrev 2010-01-22 19:53:51 följande:
    Fast om du blir medvetslös under graviditeten och kommer in på sjukhuset och det bara går att rädda antingen dig eller barnet, så räddar LÄKARNA AUTOMATISKT mamman. Även om manär i v.42
    Just för att barnet inte har den rättigheten ens i v42.. Kan jag iofs känna att det är lite galet..

En gravid mamma vart knivhuggen i magen och hennes son fick ett stort ärr över hela sin mage,, men han får ingen ersättning för att han inte var född än... Tycker kanske den gränsen bör gå vid v23 lr nåt näör man brukar kunna rädda barn som föds.
  • colera
    Gravid2010 skrev 2010-01-22 19:58:10 följande:
    med ålder följer något som kallas mognad.. (och erfarenhet, förförståelse, kunskap, empati osv osv.)
    Så du menar att bara för jag inte är så gammal och itne ha barn så har jag ingen rätt att tycka att abort är fel?! Det låter ju helt crazy! Vad hade det gjort för skillnad om jag skrev att jag var 32 och hade 4 barn?