• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • colera
    Gravid2010 skrev 2010-01-22 19:50:29 följande:
    Jo men det betyder inte att de har en hjärna nog att förstå. Sen kan ju även jag anse att man faktiskt kan göra abort tidigare än så, om man har någorlunda koll.
    jo det vet jag men jag menar att ett barn kan känna att det blir mördat, oavsett om det ligger i livmodern eller inte. Och även med våra svenska lagar. Jag tycker däremot att livet börjar vid befruktningen.
  • BlommyNess12
    colera skrev 2010-01-22 19:51:42 följande:
    Jag hade fött barnet. Jag anser att det barnet är lika mycket värt som jag är. klart man väljer sitt barn.
    Fast om du blir medvetslös under graviditeten och kommer in på sjukhuset och det bara går att rädda antingen dig eller barnet, så räddar LÄKARNA AUTOMATISKT mamman. Även om manär i v.42
  • BlommyNess12
    colera skrev 2010-01-22 19:53:41 följande:
    jo det vet jag men jag menar att ett barn kan känna att det blir mördat, oavsett om det ligger i livmodern eller inte. Och även med våra svenska lagar. Jag tycker däremot att livet börjar vid befruktningen.
    Men dagen efter piller då? Då är ju ägget redan befruktat.
  • Miot

Ok, säger såhär... Tycker man att abort är som ett preventivmedel och använder sig av det gång på gång så är det naturligtvis helt galet! MEN, om man blir våldtagen eller om gummit spricker(eller om man använder annat preventivmedel) så har man all rätt att göra en abort, anser jag!

• Fru U
    nollåtta skrev 2010-01-22 19:52:57 följande:
    Vems liv är det man värnar om? Kvinnans kan det ju knappast vara.Det handlar inte heller om abort eller inte. Det handlar om legala aborter eller illegala aborter. Kvinnor har i alla tider på ett eller annat sätt försökt abortera foster, du borde ju inse vad konsekvenserna av detta blir.
    Jag är inte emot abort. Men jag tycker ändå att allt liv är viktigt och heligt. För mig startar livet vid befruktningen.

Min personliga övertygelse har inte med samhällets abortlagar att göra. Mitt liv är mitt och ditt är ditt. Jag lägger mig inte i andras ev aborter.
    Svaren bor i hjärtat
  • BlommyNess12
    Miot skrev 2010-01-22 19:54:50 följande:
    Ok, säger såhär... Tycker man att abort är som ett preventivmedel och använder sig av det gång på gång så är det naturligtvis helt galet! MEN, om man blir våldtagen eller om gummit spricker(eller om man använder annat preventivmedel) så har man all rätt att göra en abort, anser jag!
    Varför är det mer fel om man inte skyddat sig? Varför är abort fel då? Är det fostret mindre värt än det foster då mamman skyddade sig?
  • finskaflikkan
    BlommyNess12 skrev 2010-01-22 19:54:21 följande:
    Men dagen efter piller då? Då är ju ägget redan befruktat.
    men dagen efter piller tar man inom 72tim har jag för mig efter sex... då har de väl inte hunnit gå så långt?  
    De e väl de e som e meningen?
  • siamusen
    colera skrev 2010-01-22 19:53:41 följande:
    Nej,det kan inte kânna sig mördat hur mycket du än vill det. Det känner och tänker inte alls. Och det är medicinsk fakta till skillnad fran eget tyckande.
  • nollåtta
    Miot skrev 2010-01-22 19:54:50 följande:
    Hur kan abort vara ett preventivmedel? Ett preventivmedel hindrar en graviditet från att uppstå, det gör inte en abort. Man är redan gravid vid ingreppet.
  • colera
    Jenny S skrev 2010-01-22 19:50:32 följande:
    TS:Jag respekterar dina åsikter men jag upplever nog att du lever i en drömvärld.Allt är inte svart eller vitt.Hur gammal är du & ffa, hur många barn har du?Det är lätt att dömma andra människor för deras val men det är bra mkt svårare att sätta sig in i deras situation. Döm inte förrän du själv har varit där...
    18år, har inga barn. Men vill mer än något annat ha barn. Och denna tråden startades inte för att dömma folk, utan för att jag vile se om det fanns folk som tycker som jag.  Alla "dömer" mig, jag har rätt att förklara vad jag tycker. Och ajg förstår inte hur min ålder och antalet barn ska göra någon skillnad i vad jag tycker?
Svar på tråden Abort