• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Mariohn

undrar varför TS inte svarar mig

• Fru U

Ja man kan hitta hemska bilder på nätet men i 100% av de fallen så brukar det handla om abortmotståndare som påstår att bilden visar något som den inte visar

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

ts, vet du ens hur en abort går till i Sverige? Hur man går till väga när när man stoppar en graviditet?

Svaren bor i hjärtat
  • colera
    Tygtiiger skrev 2010-01-22 20:11:25 följande:
    Därför att det är förbannat lätt att döma andra när man själv bara är arton år (dina pannlober har nätt och jämnt växt färdigt), inte själv har varit tvungen att genomgå graviditet och förlossning och inte har haft något längre förhållande inkl sex. Nej, tre år är inget långt förhållande (genomsnittet för sexdebut i sverige är för övrigt 16-17 år, för flickor, så att ens anta att du har tre års erfarenhet av att ha sex med en annan människa är generöst skattat). Du har inte heller någon erfarenhet av att vara förälder, med allt vad det innebär - kom igen med åsikterna om sisådär tio år, när du har provat att använda preventivmedel, provat att vara gravid och föda, provat på att ta hand om barn i ett par år, och säg sedan att det är ett acceptabelt alternativ att bära en oönskad graviditet full term och sedan adoptera bort ungen. Jag tycker helt enkelt att män och barn kan uttala sig teoretiskt om aborter, föra ett etiskt resonemang kring frågan, men innan man har provat att försöka bli gravid och har några års aktivt sexualliv att falla tillbaka på så har man INGET att säga till om i abortfrågan. (Och om någon undrar: jag har barn, jag har haft missfall, jag har provat tre olika preventivmedel och dessutom dagen efter piller, jag har aldrig behövt göra abort, tack och lov, men det finns absolut situationer när jag skulle tycka det var ett bättre alternativ än att behålla barnet. Jag har dessutom assisterat vid såväl aborter som förlossningar och arbetat med för tidigt födda barn, friska barn och gravt handikappade barn. Jag tycker jag har en hyfsad kunskaps- och erfarenhetsbank att falla tillbaka på, men jag skulle aldrig någonsin få för mig att döma andra för om de väljer att avbryta eller behålla en graviditet. Deras kropp, deras beslut. Jag tycker vi har en helt ok abortlagstiftning i Sverige idag, men skulle gärna se att färre aborter gjordes, inte för att man förbjuder aborter, utan för att fler graviditeter var planerade och önskade!)
    så jag har inte rätt att tycka som ajg vill bara för att jag är 18 år?  jag kommer aldrig ändra min syn på abort! ALDRIG. Det är jag säker på. Jag har haft sex i ca 5 år och jag har aldrig blivit gravid oplanerat, så det är inte så svårt att skydda sig mot en graviditet. och jag skulle då aldrig göra abort om jag hade blivit det, inte ens för 5 år sen. Jag har också fått missfall och det var något av det värsta som hänt mig. Men jag förstår inte vad varken mitt sexliv har med detta att göra, itne heller vad resten av det du skriver har med något att göra.
  • Fru U

(glömde en bit)

eller har du bildat din uppfattning utifrån amerikanska antiabort-sidor?

Svaren bor i hjärtat
  • colera
    Mariohn skrev 2010-01-22 20:13:33 följande:
    undrar varför TS inte svarar mig
    vad skrev du? Hittar inte
  • Fru U

colera jag menar inte att vara elak men det faktum att du inte blivit gravid mer än en gång kan lika väl betyda att du har svårt för att bli gravid som att du skyddat dig väl.

Hjärnan och särskilt den del som behandlar konsekvenstänkandet är inte fullt utvecklat förrän man är runt 25.

Svaren bor i hjärtat
  • viva la vida
    colera skrev 2010-01-22 18:50:50 följande:
    för att det är helt sinnessjukt att abort ens finns (tycker jag ) Det är ett litet barn, en människa som dör. Och abort är lagligt fram till v 21+6 (tror jag ej säker) Och då är ju barnet stort! Usch , nej jag är emot det för att jag tycker att alla barn som blir till har rätt att födas.
    Du reagerar helt friskt, de flesta tror jag som verkligen får se ett så stort barn bli dödad reagerar nog på samma vis, helt sund och frisk reaktion som visar attt man har lite mänsklig humanism kvar i kroppen, sen är det väldigt lätt rent teoretiskt att bedömma andra människors värden utifrån funktioner de bär, att komma en sån här liten människa in på livet stå nära dem kanske stoppa sitt finger i dess lilla hand känna hur de griper tag det känns och man kan aldrig vid ett sådant ögonblick inte ge dem ett mänskligt värde.
    Barnet föddes för tidigt men kunde inte överleva men hon hann gripa om ens finger och ge en hälsning.
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 20:20:04 följande:
    så jag har inte rätt att tycka som ajg vill bara för att jag är 18 år?  jag kommer aldrig ändra min syn på abort! ALDRIG. Det är jag säker på. Jag har haft sex i ca 5 år och jag har aldrig blivit gravid oplanerat, så det är inte så svårt att skydda sig mot en graviditet. och jag skulle då aldrig göra abort om jag hade blivit det, inte ens för 5 år sen. Jag har också fått missfall och det var något av det värsta som hänt mig. Men jag förstår inte vad varken mitt sexliv har med detta att göra, itne heller vad resten av det du skriver har med något att göra.
    "så det är inte så svårt att skydda sig mot en graviditet."

Så alla är som du? Du kanske inte kan bli med barn? Vissa blir med barn jättelätt fastän de använder prev.medel och andra kan inte alls..

Som sagt.. världen är inte svart lr vit.
  • colera
    Fru U skrev 2010-01-22 20:19:12 följande:
    ts, vet du ens hur en abort går till i Sverige? Hur man går till väga när när man stoppar en graviditet?
    Ja, det vet jag. Och vad har det med allt att göra?