Tygtiiger skrev 2010-01-22 20:11:25 följande:
Därför att det är förbannat lätt att döma andra när man själv bara är arton år (dina pannlober har nätt och jämnt växt färdigt), inte själv har varit tvungen att genomgå graviditet och förlossning och inte har haft något längre förhållande inkl sex. Nej, tre år är inget långt förhållande (genomsnittet för sexdebut i sverige är för övrigt 16-17 år, för flickor, så att ens anta att du har tre års erfarenhet av att ha sex med en annan människa är generöst skattat). Du har inte heller någon erfarenhet av att vara förälder, med allt vad det innebär - kom igen med åsikterna om sisådär tio år, när du har provat att använda preventivmedel, provat att vara gravid och föda, provat på att ta hand om barn i ett par år, och säg sedan att det är ett acceptabelt alternativ att bära en oönskad graviditet full term och sedan adoptera bort ungen. Jag tycker helt enkelt att män och barn kan uttala sig teoretiskt om aborter, föra ett etiskt resonemang kring frågan, men innan man har provat att försöka bli gravid och har några års aktivt sexualliv att falla tillbaka på så har man INGET att säga till om i abortfrågan. (Och om någon undrar: jag har barn, jag har haft missfall, jag har provat tre olika preventivmedel och dessutom dagen efter piller, jag har aldrig behövt göra abort, tack och lov, men det finns absolut situationer när jag skulle tycka det var ett bättre alternativ än att behålla barnet. Jag har dessutom assisterat vid såväl aborter som förlossningar och arbetat med för tidigt födda barn, friska barn och gravt handikappade barn. Jag tycker jag har en hyfsad kunskaps- och erfarenhetsbank att falla tillbaka på, men jag skulle aldrig någonsin få för mig att döma andra för om de väljer att avbryta eller behålla en graviditet. Deras kropp, deras beslut. Jag tycker vi har en helt ok abortlagstiftning i Sverige idag, men skulle gärna se att färre aborter gjordes, inte för att man förbjuder aborter, utan för att fler graviditeter var planerade och önskade!)
så jag har inte rätt att tycka som ajg vill bara för att jag är 18 år? jag kommer aldrig ändra min syn på abort! ALDRIG. Det är jag säker på. Jag har haft sex i ca 5 år och jag har aldrig blivit gravid oplanerat, så det är inte så svårt att skydda sig mot en graviditet. och jag skulle då aldrig göra abort om jag hade blivit det, inte ens för 5 år sen. Jag har också fått missfall och det var något av det värsta som hänt mig. Men jag förstår inte vad varken mitt sexliv har med detta att göra, itne heller vad resten av det du skriver har med något att göra.