• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • siamusen
    Koloraturell skrev 2010-01-22 21:00:02 följande:
    Det första valde du att inte besvara och det driter jag i. Nej, man VET inte om embryon och foster (i tidigare stadium) känner smärta. Det är inte helt bevisat. Man vet att nyfödda känner smärta däremot.
    Vad svarade jag inte pa?

Jo, man vet.
  • Bite me
    Koloraturell skrev 2010-01-22 21:00:02 följande:
    Det första valde du att inte besvara och det driter jag i. Nej, man VET inte om embryon och foster (i tidigare stadium) känner smärta. Det är inte helt bevisat. Man vet att nyfödda känner smärta däremot.
    Har för mig att jag läste att foster reagerar på smärta från ca. v. 20.
  • viva la vida
    Ord blind skrev 2010-01-22 20:41:43 följande:
    Jag tycker abort är ok, men endast till vecka 12. Abort till vecka 18 är absurt tycker jag. Då är det faktiskt nästan en färdig människa som bara behöver växa. Är själv i vecka 18 och jag har känt min bebis sparka i fyra veckor nu.
    Ditt barn har sparkat långt innan du har känt det, han och hon har sugit på sin tumme sen vecka 10 och har då även sina unika fingeravtryck, men jag är iallafall glad att du ser värdet i ditt ofödda barn där han/hon är nu, det finns människor som vill avskaffa människovärdet för dessa små till en tid tom. efter förlossningen, visste du att ditt barn just nu saknar människovärdet i det skydd vi födda har när det gäller straff för den som skadar eller tar vårat liv, skulle någon angripa ditt barn och skada eller döda honom får angriparen inget straff för det utan  bara misshandel på modern som bär barnet, men inget straff om barnet dör.
  • Koloraturell
    siamusen skrev 2010-01-22 21:04:31 följande:
    Vad svarade jag inte pa?Jo, man vet.

Du påstod att jag sagt att barn aborteras i vecka 23, och det är inte sant.

Ja, man vet så tillvida att man ser att fostret påverkas, men man har ännu inte kunnat mäta fostrets smärta.

• dagalie FZ
    siamusen skrev 2010-01-22 21:03:32 följande:
    Fanns inget där som sa att det fanns registrerade aborter pga kön i Sverige eller att det ens skulle vara ett stort problem. De har skickat ut en varning, inget annat. De har misstankar, inget annat. Men att säga att det finns registrerade aborter pga kön och sa sent att de skulle vara livsdugliga är fel. Det finns inte.
    Eskilstuna Aborter på flickfoster upprör KK-personal
    Publicerad 16 februari 2009 - 11:37

Personalen på kvinnokliniken på Mälarsjukhuset i Eskilstuna är upprörda över att ha tvingats medverka vid aborter, där en kvinna två gånger i rad begärt och fått abort för att fostren i hennes mage var flickor.

Nu har deras klinikchef, Kaj Wedenberg vänt sig till socialtyrelsen för att få veta i vilken utsträckning han och personalen kan vägra att medverka till framtida aborter där det tydligt framgår att aborten begärts på grund av fostrets kön.

-Jag har arbetat inom gynekologin i 28 år och jag har bara varit med om att någon begärt abort på grund av fostrets kön en enda gång tidigare, säger Kaj Wedenberg till Östnytt.

Händelserna som upprörde personalen på kvinnokliniken på Mälarsjukhuset inträffade 2007 och 2008. Vid första aborten begärde kvinnan att få ta fostervattenprov och könsbestämning. Trots att det inte fanns några medicinska skäl fick hon genomgå provet och fick då veta att det visade att fostret var friskt och att det var en flicka.

Kvinnan som har flera barn sedan tidigare, alla flickor, begärde då, och fick abort.

Något år senare var kvinnan åter gravid och vid en ultraljudsundersökning hos barnmorskan frågade kvinnan vilket kön fostret hade. Och barnmorskan som inte visste något omständigheterna vid den första aborten svarade att det var en flicka.
    Samma dag beställde kvinnan läkarbesök för aborten, som genomfördes fyra dagar senare.

Kaj Wedenberg vill nu bl a veta vilken rätt, han och personalen som offentliga vårdgivare har, att hindra patienter med en annan värdering om kön, att få reda på fostrets kön. Om han och de andra i personalen rent av kan vägra att göra abort när de anser att det är fostrets kön som är orsaken till aborten.

• Jennie med ie

Jag håller med TS och håller samtidigt inte med.

Jag anser att abort är fel så länge chansen till livsduglighet existerar. Men jag anser också att lagar i så stor omfattning som möjligt ska vara förankrade i befolkningen och anser definitivt inte att de ska stiftas utifrån min personliga etiska uppfattning. Jag propagerar inte för ett abortförbud.

• Mariohn
    Jennie med ie skrev 2010-01-22 21:07:08 följande:
    Jag håller med TS och håller samtidigt inte med. Jag anser att abort är fel så länge chansen till livsduglighet existerar. Men jag anser också att lagar i så stor omfattning som möjligt ska vara förankrade i befolkningen och anser definitivt inte att de ska stiftas utifrån min personliga etiska uppfattning. Jag propagerar inte för ett abortförbud.
    Men TS är alldeles för radikal. Det ÄR för radikalt att säga att ett våldtaget barn är en mördare om hon väljer att inte bära barnet och föda det. 
  • colera
    Bite me skrev 2010-01-22 21:03:47 följande:
    Jag kan för det första inte hålla med dig på punkten att "alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är ok i alla lägen" o motbevisar din tes direkt eftersom jag är en av dem som tycker att det inte alltid är en ok lösning.Att du sedan upplever att människor betraktar dig som "dum i huvudet" (din egen beskrivning av dina upplevelser) när du delar med dig av din något kontroversiella åsikt i Sverige, det är bara tragiskt i mina ögon. Alla ska ha rätt att få ha en åsikt utan att de ska känna sig nedvärderade, även om inte många tycks hålla med dig i din åsikt bör de respektera den. PÅ samma sätt bör du respektera att andra människor har andra åsikter än dina.Nu har inte jag läst hela tråden utan bara din TS i ingenstans där ser jag varför du tar det ställningstagande du gör i den här frågan, vilket onekligen får mig att fundera på om du bara är ute efter att provocera?
    Anledningen tillatt jag startade denna tråd var för att se vilka som är emot abort, och varför och isf i alla lägen eller till viss del. Vilka som är för abort i vissa lägen, men andra inte. Jag har inte hoppat på någon av vad dom tycker, bara svarat på frågor som ställts till mig.
  • siamusen
    dagalie FZ skrev 2010-01-22 21:07:08 följande:
    Eskilstuna Aborter på flickfoster upprör KK-personal Personalen på kvinnokliniken på Mälarsjukhuset i Eskilstuna är upprörda över att ha tvingats medverka vid aborter, där en kvinna två gånger i rad begärt och fått abort för att fostren i hennes mage var flickor. Nu har deras klinikchef, Kaj Wedenberg vänt sig till socialtyrelsen för att få veta i vilken utsträckning han och personalen kan vägra att medverka till framtida aborter där det tydligt framgår att aborten begärts på grund av fostrets kön. -Jag har arbetat inom gynekologin i 28 år och jag har bara varit med om att någon begärt abort på grund av fostrets kön en enda gång tidigare, säger Kaj Wedenberg till Östnytt. Händelserna som upprörde personalen på kvinnokliniken på Mälarsjukhuset inträffade 2007 och 2008. Vid första aborten begärde kvinnan att få ta fostervattenprov och könsbestämning. Trots att det inte fanns några medicinska skäl fick hon genomgå provet och fick då veta att det visade att fostret var friskt och att det var en flicka. Kvinnan som har flera barn sedan tidigare, alla flickor, begärde då, och fick abort. Något år senare var kvinnan åter gravid och vid en ultraljudsundersökning hos barnmorskan frågade kvinnan vilket kön fostret hade. Och barnmorskan som inte visste något omständigheterna vid den första aborten svarade att det var en flicka.Samma dag beställde kvinnan läkarbesök för aborten, som genomfördes fyra dagar senare. Kaj Wedenberg vill nu bl a veta vilken rätt, han och personalen som offentliga vårdgivare har, att hindra patienter med en annan värdering om kön, att få reda på fostrets kön. Om han och de andra i personalen rent av kan vägra att göra abort när de anser att det är fostrets kön som är orsaken till aborten.
    Ja, jag känner till den historien men det är fortfarande inte nagot som sker när fostret är livsdugligt eller är registrerat.
  • colera
    Mariohn skrev 2010-01-22 21:08:05 följande:
    Men TS är alldeles för radikal. Det ÄR för radikalt att säga att ett våldtaget barn är en mördare om hon väljer att inte bära barnet och föda det. 
    Jag skriver bara vad jag tycker, jag tycker att alla barn som bli till ska födas. Men tanken med denna tråd var inte att "kriga" med folk om vad jag tycket, utan att diskutera med folk när dom tycker att abort är okej, och varför. Också om det finns någon som är helt emot abort.