• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Jennie med ie
    Mariohn skrev 2010-01-22 21:08:05 följande:
    Men TS är alldeles för radikal. Det ÄR för radikalt att säga att ett våldtaget barn är en mördare om hon väljer att inte bära barnet och föda det. 
    Att kalla nån för mördare för att de genomgår en abort är inte bara radikalt utan även helt felaktigt. Att abort inte är mord är nämligen ren fakta och inte en åsikt.
  • siamusen
    Koloraturell skrev 2010-01-22 18:32:36 följande:
    Jag är för fri abort, men gränsen för i vilken vecka man får göra det ska sänkas. Nu kan man göra abort för sent, det är jag emot. Största killen är född i vecka 23, och lika stora barn aborteras... Det får mig ärligt talat att må illa, att veta att hjärtat kämpar för att överleva medan man drar ut barnet ur mamman...   Jag vill att alla barn ska få födas, och helst att alla barn ska vara önskade också. Men jag känner att även om man nu inte vill ha ett barn, fel tidpunkt eller liknande så får man föda det ändå, förutsatt att man inte blir mer eller mindre sinnessjuk av det, och sedan finns det alltid en lösning, tex adoption.   Jag är för den fria kvinnans rätt till abort, men emot alla former av aborter som preventivmedel (och jo, jag har träffar MÅNGA som använder aborter så, så visst existerar det!) Jag är emot att fostret, hur litet det än är, ska uppleva skräcken att aborteras. Låter överdrivet jag vet, men googla hur fostret mår efter och under en abort så mår ni nog inte så bra heller.   Men som sagt, abort kan vara det enda rätta vid vissa omständigheter.    
    "Största killen är född i v. 23, och lika stora barn aborteras..."

Det far jag till att du skriver att barn i v. 23 aborteras. Men jag kanske tänker fel?
  • Bite me
    Jennie med ie skrev 2010-01-22 21:11:15 följande:
    Att kalla nån för mördare för att de genomgår en abort är inte bara radikalt utan även helt felaktigt. Att abort inte är mord är nämligen ren fakta och inte en åsikt.
    Lagligt är det felaktigt att kalla en abort för mord, men att likställa en abort med mord i sitt eget personliga värdesystem, det kan ingen hävda är "felaktigt".
  • dagalie FZ
    siamusen skrev 2010-01-22 21:10:36 följande:
    Ja, jag känner till den historien men det är fortfarande inte nagot som sker när fostret är livsdugligt eller är registrerat.

I en skrivelse till Socialstyrelsen förklarar verksamhetschefen det inträffade. Kvinnan, som sedan tidigare har flera flickor, bad om ett fostervattenprov för så kallad kromosomundersökning. Hon uppgav att hon var orolig och önskade även en könsbestämning av fostret. Enligt verksamhetschefen fanns det inga medicinska anledningar till undersökningen men en läkare gick med på att göra den ändå.

Resultatet visade normalt antal kromosomer och att barnet var en flicka. Efter beskedet gjorde patienten abort.

Efter en tid blev kvinnan gravid igen och hade då samma önskemål. Den undersökande läkaren bedömde återigen att det inte fanns någon anledning till undersökningen. Men efter att en barnmorska gjort ultraljud på kvinnan ställdes frågan om barnets kön. Barnmorskan uppgav att det var en flicka och patienten beställde en läkartid för abort samma dag. Fyra dagar senare genomfördes aborten.

Verksamhetschefen uppger för SvD.se att händelserna väckt starka känslor hos personalen.

– De upplever sig ha blivit inträngda i ett hörn och medverkat till abort på grund av att fostret var av "fel" kön, säger han.

Överläkaren påpekar att abortlagen säger att en kvinna kan begära att havandeskapet avbryts före 18:e veckas graviditet.

–Man brukar inte efterfråga skälen till aborten, och ska inte behöva göra det heller.

Enligt hälso- och sjukvårdslagen är personer som arbetar inom sjukvården skyldiga att informera patienten om deras tillstånd. Men det menar överläkaren kan tolkas på olika sätt.

– Om det är en sjukdom det handlar om så måste man informera. Men de flesta besvarar även frågor som gäller hälsovård. Om man inte ser fostrets kön så kan man ju inte svara på frågan.

Nu har ärendet hamnat på Socialstyrelsens bord. Personalen på den aktuella kvinnokliniken efterlyser ett vårdprogram som säger att man inte ska behöva undersöka fostrets kön om det inte är medicinskt motiverat. I skrivelsen till Socialstyrelsen uppger verksamhetschefen att personalen bett om direktiv för att slippa hamna i en situation där de kan känna sig pressade till att undersöka fostrets kön under graviditetens första hälft och medverka till abort på grund av "fel" kön.

– Å andra sidan finns det privata ultraljudsmottagningar så patienten kan få reda på det ändå, säger han till SvD.se.

Överläkaren vill även få vägledning i huruvida en vårdgivare kan ifrågasätta en patients rätt till abort.

• Bite me
    siamusen skrev 2010-01-22 21:12:32 följande:
    "Största killen är född i v. 23, och lika stora barn aborteras..."Det far jag till att du skriver att barn i v. 23 aborteras. Men jag kanske tänker fel?
    Jag läser det till att barn som är i princip lika stora aborteras, inte lika långt gångna.
  • Shaun the sheep

Var det någon som såg Morgan Spurlocks 30 Days på kanal 9 för nån vecka sen?
    Det var riktigt intressant och har säkert gått förut.

En kvinna som gjort abort och dessutom jobbade på en kvinnoklinik skulle bo i 30 dagar med abortmotståndare. Det var ett väldigt intressant program (som sagt) och jag är nu mer säker på min åsikt än tidigare.

Kvinnan sa något så väldigt bra som jag gillade. Det var ungefär såhär hon sa:

Jag tycker att alla kvinnor ska ha rätt att välja. Jag tycker också att man ska bli mycket bättre på att lära ut om olika preventivmedel. Hon var med på flera möten med motståndarna, det var en man och hans fru som drev ett mödrahem för unga kvinnor som fick bo där helt gratis, förutsatt att de istället för abort, bestämde sig för att behålla barnen. De protsterade utanför kliniker, de visade hemska filmer och bilder.. Och kvinnan som faktiskt genomfört en abort sa om och om igen, att ett foster SER inte ut som det gör på bilderna. Det GÅR inte till så som dom här människorna säger. Jag håller med henne om att om folk fick mer information om olika preventivmedel skulle det säkert kunna fungera på något vis. Och jag tycker att det är ABSOLUT fel att man får göra abort ända fram till vecka 18. Efter vecka 15 ska det vara tvärstopp, förutom möjligtvis om man är döende eller något sånt.
    Helt sinnessjukt att låta det gå till vecka 18, känns inte som att man bryr sig om att det faktiskt är ett växande liv då. Men jag vet inte, det är inget jag själv genomgått. Det är mer en känsla.

Det var min åsikt på det hela.

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • colera
    Gravid2010 skrev 2010-01-22 21:04:30 följande:
    Bra att du skrev detta... Många lägger in så mycket egna känslor i detta ämne,, men precis som du skriver så är ju mitt liv mitt och andras kan vara annorlunda. TS:Jag vet idag efter att jag fått barn att jag skulle ha svårt för att göra abort.. svårare än förut. Just för att jag vet vilken gåva det är att kunna få denna individ in i sitt liv.. men det är jag det! det betyder ju inte att jag måste pådyvla och försöka bestämma över alla andra genom att säga att det borde bli olagligt med aborter mm.. det är att gå för långt och tro att man vet allt om alla. Jag lever inte ditt el deras liv. Alltså är detta ett högst individuellt val som inte skall skötas av ex lagar.
    Det är ju inte det jag är ute efter, att bestämma över andras liv. men JAG tycker att aborter borde förbjudas, jag äe helt emot det och jag startade inte tråden av den anledningen, läs igen det jag skrev, jag ville se hur många som är emot abort, och varför de är det.
  • Koloraturell
    siamusen skrev 2010-01-22 21:12:32 följande:
    "Största killen är född i v. 23, och lika stora barn aborteras..."Det far jag till att du skriver att barn i v. 23 aborteras. Men jag kanske tänker fel?

Nej, att de är lika stora. Inte alla förstås. Men just största killen och genomsnittsbarnet i vecka 20, jo, de är lika stora. Eller var, han är ju 16 bast nu.

Och fan vad man vill slänga i fejan på de läkare som sa "ett sent missfall" om honom. "Här har ni ert  missfall! Han går på gymnasiet nu!"

• Jennie med ie
    Bite me skrev 2010-01-22 21:12:56 följande:
    Lagligt är det felaktigt att kalla en abort för mord, men att likställa en abort med mord i sitt eget personliga värdesystem, det kan ingen hävda är "felaktigt".
    Att likställa det moraliskt och etiskt och anse det lika illa är en åsiktsfråga. Helt korrekt. Men inte att kalla abort för mord och den som gjort abort för mördare, det är en ren felaktghet. Mord är ett juridiskt begrepp och därmed avgör lagtexten vad som är abort.
  • colera
    Jennie med ie skrev 2010-01-22 21:11:15 följande:
    Hur är en abort itne mord? Du tar livet av en annan människa, rent juridiskt är det inte mord, men om du tänker efter så väljer du att ta livet av ditt barn, alltså mord.