• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Bite me
    colera skrev 2010-01-22 21:31:17 följande:
    Bite meHur är din syn på abort?
    Jag är emot abort för min egen del, jag tror inte att jag skulle klara av att abortera mitt barn, såvida jag inte fick reda på att barnet skulle behöva lida vid en eventuell förlossning för att sedan avlida väl utanför min kropp. Då hoppas jag att jag skulle komma fram till att abort skulle vara det mest humana för mitt barn, att få somna in i min mage och sedan förlösas utan att behöva uppleva den stress en förlossning innebär.

Vad gäller huruvida andra i min närhet väljer att göra aborter eller inte, det försöker jag att inte lägga värderingar i, men det är inte alltid lätt som vän. Ibland kan jag tycka att de kanske skulle ha använt skydd o inte slarvat med preventivmedlet, o i de fall de hävdar att de haft otur o preventivmedlet inte funkat brukar jag inom mig ifrågasätta det, men aldrig rakt ut. Det är mina vänners val, o ja, jag dömer inom mig, men älskar dem lika fullt o respekterar dem just eftersom jag inser att deras värdesystem inte är lika som mitt. Med det inte sagt att mitt är bättre eller mer etiskt/moraliskt än deras, bara olika.

Vad gäller aborter överlag anser jag att de ska tillåtas tom v.12, har samma kjvinna gjort tre aborter ska denna tvingas till samtalsterapi om hon vill genomgå en fjärde. Det är viktigt att kolla upp hur hon mår psykiskt, av en mängd orsaker. Utöver det ska skolan fokusera mer på undervisning inom preventivmedel, främst användandet av kondom i kombination med andra preparat, för att skydda sig mot könssjukdomar. Lagstiftningen kring adoptioner borde också ses över eftersom jag tror att det finns ett fåtal som hellre går igenom en graviditet o adopterar bort ett barn än att de gör en abort, o i Sverige finns det många som vill ha barn men som inte kan få egna biologiska.

Utöver det anser jag att man självklart ska få göra sena aborter tom v.20 om information kommer fram att barnet inte kan överleva utanför moderns kropp eller om mamman riskerar sitt liv och väljer att prioritera sitt eget liv framför barnets. Det ska dock inte vara ok att abortera ett barn som har ett handikapp men som kan få ett mycket gott liv med stöd efter födseln.
  • bakeacake
    Mariohn skrev 2010-01-22 23:08:17 följande:
    Jamen precis. Och trots detta kallar TS mig för mördare när det var ganska exakt vad jag genomgick. Det känns inte bra. 
    Efter att man Haft ett X som opererats så är man också mördare.. det känns ju bra att veta.. :)
  • Fru U
    bakeacake skrev 2010-01-22 23:12:02 följande:
    Efter att man Haft ett X som opererats så är man också mördare.. det känns ju bra att veta.. :)
    Eller hur. Hur hemsk är inte jag då. Vi såg ju till och med hjärtslag fast embryot eg inte ens var stort nog att ha ett hjärta.
    Svaren bor i hjärtat
  • bakeacake
    Fru U skrev 2010-01-22 23:15:12 följande:
    Eller hur. Hur hemsk är inte jag då. Vi såg ju till och med hjärtslag fast embryot eg inte ens var stort nog att ha ett hjärta.
    Ja fy, vi borde dömas till livstid eller nått.. ;)
  • Fru U
    bakeacake skrev 2010-01-22 23:17:12 följande:
    Ja fy, vi borde dömas till livstid eller nått.. ;)
    Känns som det redan är så
    Svaren bor i hjärtat
  • Näbbmusen

Abort är okej, inom rimliga gränser. Ett foster som aldrig under några som helst omständigheter skulle kunna överleva utanför magen och utan mamman.

Tänk dig själv en våldtagen kvinna, ska hon behöva bära på det barnet och göra smärtan ännu värre?
    En fjortonåring som absolut inte på något plan är redo att ta hand om ett barn?
    Och det är absolut inte bättre för barnet att födas oönskat, ett barn ska födas älskat till någon som kan ta hand om det!
    Och framför allt för foster som har något fel, som inte skulle få ett värdigt liv utanför magen.

Sen finns det ju alltid adoption ja, men jag personligen skulle ALDRIG kunna lära känna en bebis som finns i min mage, för att sedan lämna iväg den! Inte ens när jag var fjortonår hade jag kunnat göra det!

Jag är glad över att möjligheten finns för oss att välja, inte alla har den möjligheten.
    Jag är bekymrad över att det missbrukas i den graden det gör och att många använder det som preventivmedel..

• Krätchen
    viva la vida skrev 2010-01-22 22:40:44 följande:
    hon är inte ensam om att tycka det, med mord menas att man avsiktligt uppsåtligt dödar en annan människa, men mord är inte alltid straffbart, man kan uppsåtligt döda människor som vid dödstraff hedersmord, nödvärn och aborter,sv.wikipedia.org/wiki/Mord
    Att ta bort ett embryo eller ett foster är inte mord.
  • solnamorsa
    siamusen skrev 2010-01-22 23:06:45 följande:
    Att låta någon annan plågas bara för ens egna principers skull är rent grymt tycker jag.
    Plågas?? 
  • siamusen
    solnamorsa skrev 2010-01-23 00:25:32 följande:
    Plågas?? 
    Ja. Läste du det tidigare inlägget? Fragan till TS?
  • Platano

Bor i ett land där det var förbjudet att göra abort tills nyligen.Nu är det lagligt i en stor stad. Så på tal om illegala aborter.  Aborter minskar inte bara för att de förbjuds. De görs illegalt och då dör ofta inte bara embryot/fostret utan även kvinnan. Här finns mängder av gatubarn och personer som bor på gatan. Det pratas så mycket om "värna om livet" men vilka liv då?Är det inte bättre att ta hand om de som behöver hjälp först, kanske ge utbildning och skapa ett fungerande samhälle än att tvinga barn till världen bara för att det ska vara så?

Sen kan jag tycka att om man är mot abort så är man mot ALL abort. Är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt än ett barn som blev till för att kondom glömdes? Jag förstår tanken, men vill man förbjuda abort så vill man det för fostrets skull?

Jag tycker inte att abort ska förbjudas. Det är legalt men det görs inte fler aborter i sverige än vad det görs i ett land där det är illegalt. Sen kan jag tycka att vecka 18 är väldigt sent att göra abort och skulle själv inte kunna göra det.