• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • inyourface

Jag är för fri abort, för när man tex tittar på människor som här på familjeliv,så är det fan ta mig bra att barnet inte föds...

Dock har vi för sen tidsgräns här i sverige.
    Jag anser att livet börjar tidigt för ett foster,
    men det handlar om livskvalité.
    Livet handlar inte bara om att överleva.

• Grus grus

Jag anser att livet börjar från det stadie ett foster skulle kunna räddas om det var tvunget att födas till denna värld alldeles för tidigt. Ungefär från v.21-22 då alltså. Det är det absolut tidigaste som någon fötts och överlevt.
    EN abort är okej i livet. Om man sätter sig i den sitsen igen efter att ha gått igenom en abort innan, då är man inte bara oansvarig, man är dum i huvudet. Sen tycker jag att det finns förmildrade omständigheter angående abort nr.2 som våldtäkt och fara för kvinnans liv.

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • nano
    Platano skrev 2010-01-23 00:41:06 följande:
    Bor i ett land där det var förbjudet att göra abort tills nyligen.Nu är det lagligt i en stor stad. Så på tal om illegala aborter.  Aborter minskar inte bara för att de förbjuds. De görs illegalt och då dör ofta inte bara embryot/fostret utan även kvinnan. Här finns mängder av gatubarn och personer som bor på gatan. Det pratas så mycket om "värna om livet" men vilka liv då?Är det inte bättre att ta hand om de som behöver hjälp först, kanske ge utbildning och skapa ett fungerande samhälle än att tvinga barn till världen bara för att det ska vara så?Sen kan jag tycka att om man är mot abort så är man mot ALL abort. Är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt än ett barn som blev till för att kondom glömdes? Jag förstår tanken, men vill man förbjuda abort så vill man det för fostrets skull?Jag tycker inte att abort ska förbjudas. Det är legalt men det görs inte fler aborter i sverige än vad det görs i ett land där det är illegalt. Sen kan jag tycka att vecka 18 är väldigt sent att göra abort och skulle själv inte kunna göra det.
    Där har du en bra fundering: vem ska ta hand om alla barn som är oönskade? Blir man gravid genom våldteckt och sen inte har möjligheten att försörja barnet eller kansket inte får ha kvar barnet när det är fött vart ska barnet ta vägen då? Behöver ju inte vara något så illa som en våldteckt heller. En kvinna som kanske upptäcker att hon är gravid trots preventivmedel. Eller där livssituationen helt plötstligt ändras rakdikalt när hon är i v. 12. Finns så många olika situationer då barnen inte skulle må bra av att födas (har inte ens nämt alla olika sjukdommar som barnet kan ha och inte överleva med).

Klart att abort inte ska vara nåt man ser lättvindligt på men att bara bestämma sig för att det är fel är att ta missa livets kompicitet.
  • listo
    Grus grus skrev 2010-01-23 07:26:22 följande:
    EN abort är okej i livet. Om man sätter sig i den sitsen igen efter att ha gått igenom en abort innan, då är man inte bara oansvarig, man är dum i huvudet. Sen tycker jag att det finns förmildrade omständigheter angående abort nr.2 som våldtäkt och fara för kvinnans liv.
    Det där resonemanget är rätt intressant... om man tycker att abort är fel, eller "ganska" fel, vad/vem är det då man vill skydda? De ofödda fostren? Vår moral?

Varför är det mer okej med EN abort än med fyra? Resultatet blir ju fortfarande detsamma, foster dör. Om man t.ex. tycker att abort är mord, KAN man tycka att det är okej att mörda EN gång men inte två eller tre?

Och vad stör det andra om någon är "dum i huvudet"? Resultatet är som sagt detsamma oavsett om kvinnan blivit gravid på grund av våldtäkt, slarv eller en jävla otur. Så vad eller vem är det man vill skydda? Vad är det egentligen man tycker är fel med abort om man tycker att det är okej EN gång men inte fler?
    Traddiraddiraj
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-01-23 09:14:18 följande:
    jag älskar abort. jag tycker att fler borde göra abort.
    Jag håller faktiskt med.
  • Lady Dahmer
    Mumsan3 skrev 2010-01-23 03:26:45 följande:
    Om man har blivit våldtagen då, ska man inte få göra abort då? Jag tycker att abort ska vara ett ftitt alternativ för alla!
    värnar man om barnet - nej.

Varför skulle det vara ok att göra abort vid våldtäkt, men inte annars? om abort nu är mord och det är ett barn man tar bort, vad är egentligen skillnaden?

Och om man inte ska ta hänsyn till kvinnans känslor och rättigheter när hon väljer att göra abort efter frivilligt sex, varför blir det helt plötsligt annorlunda om hon blivit våldtagen? Blir barnet mindre levande då? Spelar "barnets" rättigheter mindre roll? Eller blir det lite mindre mord?
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Jennie med ie
    Grus grus skrev 2010-01-23 07:26:22 följande:
    Vad är det för skillnad på en abort i t ex vecka 9 som utförs på en kvinna som genomgått en tidigare och en abort i samma vecka som utförs på nån som genomgår det för första gången?
  • inyourface
    listoplisto skrev 2010-01-23 09:12:57 följande:
    Det där resonemanget är rätt intressant... om man tycker att abort är fel, eller "ganska" fel, vad/vem är det då man vill skydda? De ofödda fostren? Vår moral? Varför är det mer okej med EN abort än med fyra? Resultatet blir ju fortfarande detsamma, foster dör. Om man t.ex. tycker att abort är mord, KAN man tycka att det är okej att mörda EN gång men inte två eller tre? Och vad stör det andra om någon är "dum i huvudet"? Resultatet är som sagt detsamma oavsett om kvinnan blivit gravid på grund av våldtäkt, slarv eller en jävla otur. Så vad eller vem är det man vill skydda? Vad är det egentligen man tycker är fel med abort om man tycker att det är okej EN gång men inte fler?
    För att alla kan göra misstag och inte skydda sig, sen göra abort.
    Men blir man på smällen 4 gånger och gör abort är det en ful ovana.