• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • inyourface
    Blomman skrev 2010-01-23 11:06:49 följande:
    Jag vill bara komma med ett litet inlägg... Som många andra skriver.. abort är nog för det allra flesta inget som man bara gör lättvindigt... Det ligger mycket tankar, funderingar och tårar bakom.. inte bara innan man bestämmer sig utan även en lång tid framöver...
    Därför skyddar man sig nästa gång så man slipper göra abort gång på gång.
    Man kan bli gravid trots p-medel ja, men då bytar man p-medel. Man sitter inte bara på röven och låtsas som ingenting sen säger "oj jag blev visst gravid igen".

Nej det finns inte många som gör så många aborter, men det är ju det tråden handlar om.
  • Pappa med 3
    inyourface skrev 2010-01-23 11:05:45 följande:
    Nej, abort är inget fel. Så sluta att medvetet försöka missförstå mig så att ni (pappa till 3 tex) kan snacka skit.Jag är för fri abort, men det finns tjejer som använder det alldeles för ofta, som tex min barndoms vän, där handlade det bara om slarv, sen kunde hon gråta och skära sig i handlederna för att hon "dödat sina barn!" Jag kan tyvärr inte ha medkänsla för en människa som sätter sig i den sitsen gång på gång.
    Varför ta upp extremfall varenda gång det diskuteras abort då?
  • Tygtiiger
    inyourface skrev 2010-01-23 11:05:45 följande:
    Nej, abort är inget fel. Så sluta att medvetet försöka missförstå mig så att ni (pappa till 3 tex) kan snacka skit.Jag är för fri abort, men det finns tjejer som använder det alldeles för ofta, som tex min barndoms vän, där handlade det bara om slarv, sen kunde hon gråta och skära sig i handlederna för att hon "dödat sina barn!" Jag kan tyvärr inte ha medkänsla för en människa som sätter sig i den sitsen gång på gång.
    Är det inte intressantare att fråga sig varför hon sätter sig i den sitsen? Varför har hon oskyddat sex, varför gör hon abort, vad ligger bakom det? Jag har träffat en hel del tjejer som har sex som självskadebeteende, de låter sig användas av killar för att de känner sig uppskattade just då, men naturligtvis använder de inte kondom. Jag brukar försynt fråga dem hur de ser på risken att få HIV, och då ser de förskräckta ut, för risker är ingenting de funderar på i de lägena, det ligger andra mekanismer bakom.

Att bara fördöma dem som puckade slampor som försätter sig i den situationen gång på gång löser ingenting. Om man kan komma åt varför de gör som de gör, så blir de inte gravida igen.

Ur fostrets perspektiv spelar det ingen roll hur många aborter kvinnan gjort tidigare eller om graviditeten är resultat av våldtäkt eller flera års försök. För mig är abortfrågan i grund och botten ett etiskt resonemang som bottnar i fostrets rätt till liv ställt mot kvinnans rätt till självbestämmande, och det ställer till det om man bara sätter rätten till liv absolut över alla andra rättigheter. Det innebär bla att vi måste ändra vår donationslagstiftning, krigslagar, mm. För det kan väl inte vara så illa att det bara är foster som ska ha en absolut rätt till liv - förminskas den rätten när man blivit född? För en del i det här forumet är det absolut så, men där luktar det gamla fula syndaresonemang, där man tårögd romantiserar kring det lilla oskyldiga ofödda barnet - en minibebis, inte ett foster - men gärna avhånar de syndiga, fallna, smutsiga vuxna. Och det är inte direkt min tekopp, så att säga.
  • nollåtta
    inyourface skrev 2010-01-23 11:03:33 följande:
    Jaså? Var har jag skrivit att männen inte är delaktiga? Ingenstans, så snälla försök inte lägga ord i min mun. Eller text i min text! Det är kvinnan som får göra den jobbiga aborten, borde det inte i hennes fall vara viktigt att skydda sig då? Ska man stå där som en femåring sen och säga "ja men vadådå, det är inte mitt fel att petter inte skyddade sig!!!" det hjälper ju skit mkt.
    "jag tycker att kvinnor kan börja ta mer ansvar... Och det någon skrev "vad är det för skillnad på ett mord eller 4" säger ju sig själv!"

Du skriver ju svart på vitt i det här inlägget vad du anser, så det är verkligen inga åsikter jag tillskrivit dig i efterhand. Du anser att kvinnan ska ta mer ansvar, inte bara för sin egen sexualitet utan även för att förhindra en graviditet. Så tolkar jag ditt inlägg.
  • inyourface
    Pappa med 3 skrev 2010-01-23 11:11:15 följande:
    Varför ta upp extremfall varenda gång det diskuteras abort då?
    För att jag inte skrev till dig från början, utan till en tjej som skrev att abort är helt okej så länge man försöker undvika att hamna i den sitsen igen.
    Tråden handlar om abort. Om du kanske inte förstått det än.
    Tycker du inte om min åsikt så får du väl skita i att läsa det jag skriver, eller hur?
    Om du tycker det är okej att tjejer blir på smällen gång på gång för att dom är ansvarslösa, så får det stå för dig...
  • nollåtta
    inyourface skrev 2010-01-23 11:07:06 följande:
    Är barnet sjukt, eller det är fara för moderns hälsa, så är det en helt annan sak än att göra abort 4 gånger bara för att man är slarvig. Och ser ni inte skillnad på det så tycker jag synd om er..
    Jag tycker synd om dig som verkar ha en så pass svart och vit syn på verkligheten.
  • inyourface
    Tygtiiger skrev 2010-01-23 11:13:28 följande:
    Är det inte intressantare att fråga sig varför hon sätter sig i den sitsen? Varför har hon oskyddat sex, varför gör hon abort, vad ligger bakom det? Jag har träffat en hel del tjejer som har sex som självskadebeteende, de låter sig användas av killar för att de känner sig uppskattade just då, men naturligtvis använder de inte kondom. Jag brukar försynt fråga dem hur de ser på risken att få HIV, och då ser de förskräckta ut, för risker är ingenting de funderar på i de lägena, det ligger andra mekanismer bakom. Att bara fördöma dem som puckade slampor som försätter sig i den situationen gång på gång löser ingenting. Om man kan komma åt varför de gör som de gör, så blir de inte gravida igen. Ur fostrets perspektiv spelar det ingen roll hur många aborter kvinnan gjort tidigare eller om graviditeten är resultat av våldtäkt eller flera års försök. För mig är abortfrågan i grund och botten ett etiskt resonemang som bottnar i fostrets rätt till liv ställt mot kvinnans rätt till självbestämmande, och det ställer till det om man bara sätter rätten till liv absolut över alla andra rättigheter. Det innebär bla att vi måste ändra vår donationslagstiftning, krigslagar, mm. För det kan väl inte vara så illa att det bara är foster som ska ha en absolut rätt till liv - förminskas den rätten när man blivit född? För en del i det här forumet är det absolut så, men där luktar det gamla fula syndaresonemang, där man tårögd romantiserar kring det lilla oskyldiga ofödda barnet - en minibebis, inte ett foster - men gärna avhånar de syndiga, fallna, smutsiga vuxna. Och det är inte direkt min tekopp, så att säga.
    Det kan mkt väl vara så att dom blir gravida för att dom inte tänker efter. Men det gör det inte mer rätt för det.
    Alla får göra som dom vill, vill någon göra tusen aborter får dom göra det.
    Men jag köper inte att man råkar bli gravid flera gånger fast man skyddat sig...
  • Pappa med 3
    inyourface skrev 2010-01-23 11:14:22 följande:
    För att jag inte skrev till dig från början, utan till en tjej som skrev att abort är helt okej så länge man försöker undvika att hamna i den sitsen igen.Tråden handlar om abort. Om du kanske inte förstått det än.Tycker du inte om min åsikt så får du väl skita i att läsa det jag skriver, eller hur?Om du tycker det är okej att tjejer blir på smällen gång på gång för att dom är ansvarslösa, så får det stå för dig...
    Ja, det är ju jättevanligt att folk blir på smällen gång på gång och gör abort.
  • inyourface
    nollåtta skrev 2010-01-23 11:14:11 följande:
    "jag tycker att kvinnor kan börja ta mer ansvar... Och det någon skrev "vad är det för skillnad på ett mord eller 4" säger ju sig själv!" Du skriver ju svart på vitt i det här inlägget vad du anser, så det är verkligen inga åsikter jag tillskrivit dig i efterhand. Du anser att kvinnan ska ta mer ansvar, inte bara för sin egen sexualitet utan även för att förhindra en graviditet. Så tolkar jag ditt inlägg.
    Precis, du tolkar mitt inlägg. Istället för att fråga vad jag menar, så tolkar du det till det du själv vill.
    Kvinnan lär ju märka att mannen inte använder kondom, eller hur?
    Det är mannens ansvar också, men om man blir gravid gång på gång kanske man ska ta sig en funderare på att tja jag vet inte... KANSKE SKYDDA SIG!?
  • inyourface
    Pappa med 3 skrev 2010-01-23 11:17:48 följande:
    Ja, det är ju jättevanligt att folk blir på smällen gång på gång och gör abort.
    Suck, tänker du inte läsa hela inlägget så har vi inget mer att diskutera. Jag går inte ner på din dagisnivå, ha en bra dag.