• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • nollåtta
    inyourface skrev 2010-01-23 10:49:02 följande:
    Man får göra abort av vilket skäl man vill, men hur många gånger är okej? Är det okej om jag struntar i p-medel varje gång jag har sex, för det är ändå "bara" att göra abort sen? Nu handlar ju min åsikt om att man skyddar sig istället, så slipper man hamna i den sitsen gång på gång på gång...
    Hur många gånger man vill är givetvis helt okej. Sen är det en väldigt liten andel kvinnor som gör fler än en abort. Jag tycker inte att ett barn ska vara ett straff, det vore ju fruktansvärt att anse det. Vilken människosyn.
  • LizzieT
    inyourface skrev 2010-01-23 10:49:02 följande:
    Man får göra abort av vilket skäl man vill, men hur många gånger är okej? Är det okej om jag struntar i p-medel varje gång jag har sex, för det är ändå "bara" att göra abort sen? Nu handlar ju min åsikt om att man skyddar sig istället, så slipper man hamna i den sitsen gång på gång på gång...
    Det kan väl vara farligt att göra sbort för många ggr?
    Det finns dom som har det värre än du.
  • Pappa med 3
    inyourface skrev 2010-01-23 10:45:37 följande:
    Japps.
    De flesta gör max en abort, så är det fel också??
  • mamma till tre busungar

Men om graviditeten utgör ett allvarligt hot mot moderns hälsa och liv?

• Eldsjäl
    LizzieT skrev 2010-01-23 10:45:52 följande:
    Jag tycker abort är bra. Om man får reda på vid ett UL att det är fel på fostret, att det inte kommer kunna leva som vanligt o.s.v, vad väljer man? Att det får ett odrägligt liv där det måste ha hjälp för att kunna klara sig, eller göra abort och rädda både sig själv och barnet? Det är tufft beslut, men om jag ska tala för mig själv så skulle jag varken ha råd, orka eller ha lust med att ta hand om ett barn som behöver jätte mycket vård. Har man tiden? Okej, om det blev så senare i livet, shaken baby eller anan orsak till att barnet inte fungerar som det ska, men att man får reda på det i vecka 12-18 att detta barn kommer inte ha det lätt. Vad skulle ni välja? Abort eller behålla?
    Men shaken baby är ju föräldrarnas fel. Det låter som att du tror att du kanske skulle göra så?
  • LizzieT
    Eldsjäl skrev 2010-01-23 10:59:57 följande:
    Men shaken baby är ju föräldrarnas fel. Det låter som att du tror att du kanske skulle göra så?
    HAHA, ALDRIG! Jag vet att et är förälrarnas fel, eller oftast så är det ena förälderns fel.

Jag som vill jobba och hjälpa barn som lever bland misshandel o.s.v skulle aldrig ens kunna tänka tanken på att göra illa min underbara dotter
    Det finns dom som har det värre än du.
  • inyourface
    nollåtta skrev 2010-01-23 10:50:33 följande:
    Jaha så kvinnor ska ensamma ta ansvar för en ev. gravidtet, intressant. Du hymlar ju inte med dina åsikter iallafall.
    Jaså? Var har jag skrivit att männen inte är delaktiga?
    Ingenstans, så snälla försök inte lägga ord i min mun.
    Eller text i min text!

Det är kvinnan som får göra den jobbiga aborten, borde det inte i hennes fall vara viktigt att skydda sig då?
    Ska man stå där som en femåring sen och säga "ja men vadådå, det är inte mitt fel att petter inte skyddade sig!!!" det hjälper ju skit mkt.
  • inyourface

Nej, abort är inget fel. Så sluta att medvetet försöka missförstå mig så att ni (pappa till 3 tex) kan snacka skit.
    Jag är för fri abort, men det finns tjejer som använder det alldeles för ofta, som tex min barndoms vän, där handlade det bara om slarv, sen kunde hon gråta och skära sig i handlederna för att hon "dödat sina barn!" Jag kan tyvärr inte ha medkänsla för en människa som sätter sig i den sitsen gång på gång.

• Blomman

Jag vill bara komma med ett litet inlägg...

Som många andra skriver.. abort är nog för det allra flesta inget som man bara gör lättvindigt... Det ligger mycket tankar, funderingar och tårar bakom.. inte bara innan man bestämmer sig utan även en lång tid framöver...

• inyourface

Är barnet sjukt, eller det är fara för moderns hälsa, så är det en helt annan sak än att göra abort 4 gånger bara för att man är slarvig. Och ser ni inte skillnad på det så tycker jag synd om er..