• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • bakeacake
    colera skrev 2010-01-22 22:57:44 följande:
    Man föder barnet och ger det en så bra tid som möjligt!
    jo men för de låter ju väldigt normalt och etiskt korrekt... NOT!!
  • Shaun the sheep
    Men nu fanns det ingen bra tid i Siamusens scenario. Hon skrev ju faktiskt
    siamusen skrev 2010-01-22 22:48:26 följande:
    Da fragar jag ingen, för jag har inte fatt ett svar ännu:Om man bär pa ett foster som enbart kommer plågas efter det fötts för att sedan dô plågsamt, för vem föder man det då?
    Märk väl att ordvalet är "enbart". Inget annat.
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • bakeacake
    Man kan ju utifrån den etiska beslutsmodellen fråga, gör du det för din skull, eller för barnets skull?

är det bättre att barnet få lida under sitt korta liv utanför magen för att DU inte ville göra abort..

eller är det inte etiskt försvarbart att göra en abort för att barnet KANSKE skulle kunna leva mer än den korta tid som läkare bedömmer?
  • Fru U
    Då är man verkligen en egoist!
    Svaren bor i hjärtat
  • siamusen
    Enbart plågas skrev jag.

Barnet har ont och mår dålig varje levande sekund.

För vem föder man da barnet?
  • Mariohn
    siamusen skrev 2010-01-22 23:01:10 följande:
    Enbart plågas skrev jag. Barnet har ont och mår dålig varje levande sekund. För vem föder man da barnet?
    colera
  • bakeacake
    Fast man ser ju att du inte har några Etiska värderingar innanför ditt pannben...

Utan bara tänker på DIG och inte på "barnet"
  • siamusen
    Fru U skrev 2010-01-22 23:00:44 följande:
    Då är man verkligen en egoist!
    Att låta någon annan plågas bara för ens egna principers skull är rent grymt tycker jag.
  • viva la vida
    Mariohn skrev 2010-01-22 20:59:54 följande:
    Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Du har rätt till din åsikt. Men du borde, för din egen trovärdighets skull, kunna backa upp den. Jag har förstått att du inte kan tycka att abort är ok. Men det är ett medicinskt faktum att en tioåring som blir gravid i allra högsta grad riskerar livet om hon föder barn. Så hur föreslår du att man gör istället för abort när det händer att ett litet barn blir utsatt för ett sådant brott? 
    Får jag säga min mening ?
    En tio åring som blir gravid, medicinskt så borde denna tioåring behandlas på exakt samma sätt som en tioåring som fått en växande ofarlig tumör i sin mage.
    Det första man gör när man upptäcker en tumör är att konstatera om den är ofarlig eller icke, är den farlig så tas den bort ganska snart, är den ofarlig kan barnet få vänta. Nu är det ingen tumör utan en liten ny människa, då finns där helt plötsligt två människoliv att ta hänsyn till,  flickan och   den nya  människan.
    En tioåring kan i de flesta fall inte ens gå till veckan då det är möjligt för den nya människan kan överleva,  sådant kan läkare bedömma hur långt det är möjligt för (tumören) den nya människan att leva, kanske är gränsen vecka 20 så för att rädda så många som möjligt görs en abort och den tioåriga flickan räddas, eller så dör både flickan och den nya människan,  den nya människan kan inte överleva utan sin moder, detta kallas "vitalindikation" alltså man måste handla på ett visst sätt för att undvika död som kan förhindras.
  • Mariohn
    viva la vida skrev 2010-01-22 23:06:54 följande:
    Får jag säga min mening ? En tio åring som blir gravid, medicinskt så borde denna tioåring behandlas på exakt samma sätt som en tioåring som fått en växande ofarlig tumör i sin mage. Det första man gör när man upptäcker en tumör är att konstatera om den är ofarlig eller icke, är den farlig så tas den bort ganska snart, är den ofarlig kan barnet få vänta. Nu är det ingen tumör utan en liten ny människa, då finns där helt plötsligt två människoliv att ta hänsyn till,  flickan och   den nya  människan. En tioåring kan i de flesta fall inte ens gå till veckan då det är möjligt för den nya människan kan överleva,  sådant kan läkare bedömma hur långt det är möjligt för (tumören) den nya människan att leva, kanske är gränsen vecka 20 så för att rädda så många som möjligt görs en abort och den tioåriga flickan räddas, eller så dör både flickan och den nya människan,  den nya människan kan inte överleva utan sin moder, detta kallas "vitalindikation" alltså man måste handla på ett visst sätt för att undvika död som kan förhindras.
    Jamen precis. Och trots detta kallar TS mig för mördare när det var ganska exakt vad jag genomgick. Det känns inte bra.