• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Brell

Abort är en rättighet som vi ska värna. Livet börjar då man föds.

• ääni

Jag hoppas att jag inte skulle göra abort av något annat skäl än att jag allvarligt riskerade min egen hälsa alternativt att barnet var så svårt sjukt eller hade så svåra missbildningar att det skulle dö innan det ens fötts eller leva ett mycket kort och plågsamt liv. Det är inte säkert att jag skulle göra det ens då. Kanske skulle jag göra abort också om jag blev gravid genom en våldtäkt.

Men att abortera ett friskt foster eller barn för att det är fel period i livet eller av liknande skäl, det skulle kännas väldigt fel och orätt för mig.
    Men detta gäller mig. Alla andra är fria att välja utifrån sina uppfattningar och värderingar.
  • Hon Utan Namn

En sån här TS skrämmer livet ur mig

• Mariohn
    Hon Utan Namn skrev 2010-01-23 01:05:36 följande:
    En sån här TS skrämmer livet ur mig
    Nejdå. Alla har vi varit drömmande tonåringar utan rationellt tänkande. 
  • Mariohn
    ääni skrev 2010-01-23 01:04:37 följande:
    Jag hoppas att jag inte skulle göra abort av något annat skäl än att jag allvarligt riskerade min egen hälsa alternativt att barnet var så svårt sjukt eller hade så svåra missbildningar att det skulle dö innan det ens fötts eller leva ett mycket kort och plågsamt liv. Det är inte säkert att jag skulle göra det ens då. Kanske skulle jag göra abort också om jag blev gravid genom en våldtäkt. Men att abortera ett friskt foster eller barn för att det är fel period i livet eller av liknande skäl, det skulle kännas väldigt fel och orätt för mig. Men detta gäller mig. Alla andra är fria att välja utifrån sina uppfattningar och värderingar.
    Jag vill krama dig :´)
  • PennyD

Jag tycker att abort är etiskt korrekt eftersom jag inte anser att någon förtjänar att födas oönskad.

Per definition är spermie och ägg levande. Definitionen av ett liv är däremot subjektiv.

Jag jämför hellre överlevnad med livskvalitet.  Att överleva, eller att få bli född ser jag inte nödvändigtvis som något gott. Att få leva ett drägligt liv med god livskvalitet värdesätter jag däremot väldigt högt.

• Shadilly

Jag är väldigt glad över den svenska abortlagen. När alla barn som föds är önskade får barn en högre status och ett större värde i samhället.

Idag finns det inte ett system av att ge bort pojkar och flickor som gratis arbetskraft/våldtäktsoffer till den som vill ha minst betalt för besväret att forsla bort dem. De flesta tycker inte att det är OK med barnmisshandel. När saker händer med små barn som tex Baby P tycker folk att det är ohyggligt.

Det var inte verkligheten före den fria aborten och preventivmedlens intåg.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • ääni
    Mariohn skrev 2010-01-23 01:14:59 följande:
    Kram!
    (Förstår mig inte på citatfunktionen längre.)
  • Lindis1974
    colera skrev 2010-01-22 19:34:25 följande:
    jo, det har jag. och hade jag blivit gravid hade jag behållt barnet. Utan tvekan!
    Sorry men man kan aldrig säga så utan att själv ha varit med om det. Du kan aldrig veta innan hur du reagerar. Så fungerar människan. Därför kan jag inte ta något av detta du säger på allvar. Du vet inte innan du varit där.
  • Mumsan3

Om man har blivit våldtagen då, ska man inte få göra abort då? Jag tycker att abort ska vara ett ftitt alternativ för alla!