• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Sunflower Sthlm
    Mmmbop skrev 2010-12-02 13:17:39 följande:
    Ni som fått Metatrexat och det gått vägen, hur ont hade ni och hur länge? Hur mycket blödde ni och hur länge?
    Jag hade som mensvärk och blödde ända tills mitt hcg var under 2 (omätbart) men hade väldigt ont i magen några dagar efter jag fick sprutan men det gick över efter några dagar. Jag blödde lite mer samtidigt som jag fick väldigt ont i magen men utöver det så var det ganska sparsamt.

Det tog ungefär 4 veckor för mitt hcg att komma ner under 2 så risken är nog ganska stor att det tar lika långt tid för dig tyvärr även om jag håller tummarna för att det går fortare. Man blir ganska så trött på att blöda.

När ska du tillbaka och mäta hcg?
  • RaraS

Mmmbop:
    Hoppas det går bra för dig! Men jag antar det vore bra för dig att komma in snart och kontrollera hcg:t så det verkligen sjunker...

Jag har börjat fundera på varför inte jag fick Metatrexat...jag hade (i vecka sju) ett hcg på endast 150 och det är ju ingenting jämfört med era värden...ändå valde de att operera direkt och ta bort äggledaren. Men jag hade ju haft väldigt ont i många dagar så det kanske var därför. Jag ska fråga det när jag kommer tillbaka nästa gång...
    Jag inbillar mig, att de på mitt sjukhus tycker det är bättre att operera bort äggledaren, om den andra äggledaren ser bra ut. Men jag vet inte...operation är ju alltid operation...och på era sjukhus verkar de ju föredra Metatreatet...
    Tänk om man hade vetat allt som man visste nu när man satt där den dagen och de sa till mig att jag antagligen hade ett utomkveds och till operation, bums! Känns som vi här i tråden är mer experter på utomkveds än läkarna ibland!  Glad

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • acinna

RaraS: Det skiljer mycket mellan landsting till landsting vilken metod de väljer. Här är absolut sista utvägen att ge cellgifter. De vill inte ge friska kvinnor cellgifter. Jag trodde jag skulle vakna med en äggledare mindre, för det var det de pratade om innan operation. Men... När jag vaknade så sa de att de lämnat äggledaren i alla fall, för den var inte så skadad som de först trodde. Men de vill inte riktigt tala om vilken risk det är att ett nytt ägg fastnar i samma igen.

Fast jag log faktiskt när läkaren som gjorde VUL igår sa att allt faktiskt inte alltid hänger på förtängningar i äggledarna utan att man kan ha för långsamma ägg också. Han trodde att det var ett långsamt ägg som fastnat på mig. Det var en ny förklaring, men säkert helt sann. 

• RaraS

Acinna:
    Tack-tack! ...ja, det kanske var ett långsamt ägg jag hade också...gillar den förklaringen. Då kanske det var något fel på ägget och det kanske var lika bra att det inte blev något barn. Innan har jag tänkt att embrot var friskt och kry, och att det var mig det var fel på som gjorde att det fastnade...men nu när jag jämför mitt hcg-värde med andras så verkar det ju inte ha varit friskt alls...
    Hoppas jag kan få friska ägg istället!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • acinna

RaraS: Ja, att alla våra foster varit underutveckalde är bara förnamnet. Vid vårt X hade jag ett hcg-värde på strax under 1600 i vecka 10+0. Nu tog de prover igen och i vecka 6+0 hade jag ungefär 16000! Och då var det i underkant för 6+0...

Gillar också förklaringen med långsamma ägg som fäster för tidigt. Har hört talas om långsamma spermier, så varför inte ägg?!? 

• Mmmbop

Tack allihopa för era svar. Igår natt och igår på dagen var inte så roliga. Åt alvedon var fjärde timma, och visst är man trött på att blöda, har ju redan blött till och från i tre veckor. Ser inte fram emot fyra till... Verkar vara lite bättre idag. Mår inte lika illa men är fortfarande väldigt trött. Men jag är glad om äggledaren klarar sig, då är det ju lätt värt det!

Ska tillbaka på tisdag och mäta hcg, vi hoppas på snabbt fallande värden =) Mellan lördag och måndag hade det ju mer än halverats (från ca 900 till 400) men sedan gick det upp igen på onsdagen (till strax under 600).

Men nej, vi hade verkligen inte friska foster. Det kan naturligtvis både bero på felaktiga ägg eller spermier som gjorde ett dåligt, långsamt ägg, men också att äggledaren inte är ett så bra ställe att växa på så det utvecklas inte alls som det ska. Men jag tror vi som har haft väldigt låga hcg har haft felaktiga ägg från början. Vissa har ju haft väldigt höga värden trotts X. Summan är i alla fall att de inte hade överlevt där de satt och inte vi heller om vi inte fått vård, så det är inget vi hade kunnat göra annorlunda. Bara försöka tills det är ett fint ägg på rätt ställe!

• LYCKA82

Efter två utomkveds verkar det som att jag har lyckats blivit gravid. testade idag på BIM - 4 och jag tycker mig kunna se två streck. Ser ni dem? Jag har ont i brösten, illamående, supertrött, kissignödig, gasig, och har ett jävla humör...

• Mmmbop
    LYCKA82 skrev 2010-12-03 09:04:33 följande:
    Efter två utomkveds verkar det som att jag har lyckats blivit gravid. testade idag på BIM - 4 och jag tycker mig kunna se två streck. Ser ni dem? Jag har ont i brösten, illamående, supertrött, kissignödig, gasig, och har ett jävla humör...

Japp, jag ser två =)! Grattis. Troligen inte X heller eftersom du testar plus så tidigt Nu håller vi tummarna!

Kram
  • LYCKA82
    Mmmbop skrev 2010-12-03 09:41:01 följande:
    Japp, jag ser två =)! Grattis. Troligen inte X heller eftersom du testar plus så tidigt Nu håller vi tummarna!

Kram
    tack..... ja nu får vi hålla tummarna att jag slipper stå ut med ett tredje x....
  • Mmmbop
    LYCKA82 skrev 2010-12-03 11:35:29 följande:
    tack..... ja nu får vi hålla tummarna att jag slipper stå ut med ett tredje x....
    Men du får gå på ett tidigt VUL va? För att kolla att det sitter rätt?
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3