• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mika1980

Magdalena: Okej, jag har bara haft smärtor på samma sida som X:et satt, trots att äggledaren är borta.. Du borde kanske be gyn undersöka sig lite närmare, eftersom det var i somras (?) du hade X:et borde du inte ha så ont fortfarande. Jag hade mitt i somras och hade väldigt ont i ca en månad men känner nu som sagt bara av värk vid äl. Jobbigt för dig..:(

• Hjärtat78

Mika: Oturen var ju att jag fick en gulkroppscysta på samma sida 2 månader efter operationen och den är borta nu, men iom jag fick diagnosen endometrios så dök det upp en chokladcysta på vä ägg för 4 veckor sen och det kan ibland göra ont efter ansträngning.

Gulkroppscystor kan ju alla få men skrumpnar ihopa efter ca 2-3 månader.

Senaste ÄL på höger sida kände jag inte av alls men har gjort när det har varit på vä sida.

• Mika1980

Magdalena: Aha, visste inte att du hade endometrios, det kan ju kännas..:/

Vet någon hur pass ärftligt det är med endometrios och om man kan ha det även om läkarna inte såg något när de öppnade upp buken..? Både min mamma och syster har det nämligen, och jag fick utomkveds..men de såg ingen endometrios under operationen.

• humlan

Hej!
    Jag fick tips om att leta upp er tråd eftersom jag själv alldeles precis har drabbats av ett utomkvedskap o opererades för två veckor sen. Känner att jag gärna skulle vilja ventilera detta med likasinnade eftersom många inte förstår hur man mår när sånt här händer....:-/ Samt att det är skönt o prata med folk som varit med om samma sak.

Jag har några frågor, hur länge hade ni ont efter era operationer? Och hur pass ont?
    Jag kan fortfarande känna av som kramp i underlivet, framförallt om man är toanödig:/ Sen gör det såklart ont att "klämma" med magen när man är nyopererad... men jag är lite orolig för min mage. Har varit så förstoppad o det kör lixom i magen.... Tagit lactulos, men blir bara ännu mer gasig av det:( Har ni ngt tips på ngt man kan ta/äta vid förstoppning??

Jag försökte få tag på läkaren som sjukskrev mig i fredags för jag orkar inte riktigt jobba just nu....:/ Försökte i 2 1/2 dagar... Hur länge var ni sjukskrivna efteråt??
    Jag kanske inte har så ont i ärren längre, förutom om man trycker på dem. Men har liksom ont inne magen. Är det vanligt? Har även ont om jag sitter för mkt eller springer runt för mkt just nu, Men det beror väl på att man är nyopererad som sagt...:-/ Men är lite orolig för mina tarmar...

Många frågor som sagt....:) Men är lite orolig just nu:/ Och tycker inte jag får några bra svar av ngn...:(
    /h

• acinna

humlan: Välkommen hit! Beklagar varför du, precis som vi andra är här...

Ska försöka svara på några av dina frågor, så som jag upplevde det.
    Jag hade ont i nästan två veckor efter operationen, men var sjukskriven från torsdagen, opererades på fredagen och var sedan sjukskriven till söndag veckan efter, dvs ungefär 1,5 veckor. Såren gjorde ont i ungefär 3 veckor. Fick diagnosen överansträngning redan på förmiddagen första arbetsdagen... Men jag jobbade på i alla fall.
    Jag opererades på fredagen och kom hem på lördagen. Det var en pina att åka bil i ungefär en timme... Dagen efter mådde jag bra och funderade på att gå en promenad för att rösta, men jag kom till bilen på uppfarten och var hel slut då. På tisdagen mådde jag bättre och kunde köra bil med viss tvekan. Var och hälsade på mina elever och kolleger på friidrottsdagen, och då gick jag och höll mig i såret under naveln.
    Jag har väldigt hög smärttröskel och tror att jag åt 6 eller 8 Alvedon på hela tiden sedan jag lämnade sjukhuset. 4 dagar efter operationen var jag tillbaka i vår musikkår och spelade, men såret vid naveln hindrade mig att ta i lika mycket som vanligt. En vecka efter så gjorde vi två konserter och jag spelade solo... Tror det hörs att jag inte hade speciellt ont eller ont av såren. Kunde inte ha något som satt åt i magen för såret vid naveln. De andra två såren kände jag knappt av alls.
    Att gå på toa och göra "tvåan" var jag tacksam att jag inte behövde göra förrän på tisdagen, dvs 4 dagar efter operationen, men då blev det också tre gånger samma dag.

Om jag svarat konstigt så fråga mig igen vad jag menade. Jag hoppas verkligen att du snart mår bättre, både fysiskt och psykiskt! 

• Hjärtat78
    Mika1980 skrev 2010-11-27 09:49:40 följande:
    Magdalena: Aha, visste inte att du hade endometrios, det kan ju kännas..:/

Vet någon hur pass ärftligt det är med endometrios och om man kan ha det även om läkarna inte såg något när de öppnade upp buken..? Både min mamma och syster har det nämligen, och jag fick utomkveds..men de såg ingen endometrios under operationen.
    När jag har kollat under forumet endometrios så är det ganska ärftligt från mamma till dotter, men min mamma har inte det och inte mormor iheller. Så varför jag har fått det det vet dom inte. Läkaren såg ingen aktiv endometrios  vid operationen eftersom graviditeten dämpar ner det och även chokladcystan, men sen kommer det tillbaka igen när kroppen har ändrat om sig efter hormon svinget. Men jag hade mycket sammanväxningar på vänster äggledare och det kommer från endometriosen så hon ställde diagnosen på 10 min  på det hon såg på VUL och från operationen. Så läkaren rekommenderade mig att hellre bli gravid än börja på hormonbehandling iom att jag och min sambo vill skaffa barn.

Så vi ska fortsätta att bli gravida och göra som i mars att inte kontrollera med ÄLtest och så ser vi vad som händer. Så blir man jag inte så stressad att nu har jag ägglossning och måste ha lite mys...

Det har varit tyst på tråden här idag, har jobbat och här i Malmö har folk varit stirriga att handla julklappar som om julafton vore imorron..Guld i mun
  • Mika1980

Magdalena: så du tror alltså att jag skulle kunna ha endometrios trots att de inte såg någonting under operationen? Isf. måste det vara en "mild" variant, jag har aldrig haft sådana menssmärtor som tex. min syster, hon har fått åka in akut ibland för att få morfin. Men ibland får jag förjäkla ont, ungefär varannan var tredje månad. Men när man spolade mina äggledare innan jag fick X såg det ut att vara bra passage.. ja jag vet inte, man vill ju liksom veta varför man drabbades av detta. :/

Humlan: hej och välkommen, tråkigt med X:et, jag liksom många andra här har blivit mycket hjälpta av den här tråden - först i det mer akuta skedet när frågorna snurrar omkring och man har ont osv, och sedan när man börjar fundera på att försöka igen.
    Din fråga om hur ont man har beror nog mycket på vilken slags operation man har gått igenom. Gjorde du titthåls? På mig var de tvugna att öppna upp buken, som vid kejsarsnitt, eftersom det blev så akut och för att X:et satt så knasigt till i skarven mellan äggledare och livmoder. De tog bort äggledaren och en liten bit av livmodern. Så min återhämtning tog ett tag, låg inne i 5 dagar och var då långt ifrån redo att åka hem, kunde inte gå på ytterligare ett par dagar. Jag var sjukskriven ca 1 1/2 vecka efter operationen, men hade fortfarande väldigt ont när jag gick tillbaka till jobbet. Åt dexofen + 1 g. Alvedon + Diklofenak x 3 gånger/dag i ungefär en månad. Om du har ont så ta värktabletter, och om du inte får tag på läkaren som först sjuksrev dig kan du vända dig till vårdcentralen. De kan begära in din journal och få det bekräftat att du har operererats nyligen, det ska inte vara några problem att få förlängt. Man kan vara sjuksriven mellan 1-5 veckor.
    Att du har ont inne i magen är inte alls konstigt, man kan känna det som att man har stora blåmärken därinne under en lång tid, vilket man på sätt och vis har också. De har ju faktiskt rotat runt där och skurit i en, i mitt fall skar de igenom muskler och nerver också - det känns efteråt.
    Tarmarna kan vara trögstartade efter en operation, det är inte konstigt - men vill du få igång magen kan du äta katrinplommon, linfrön..och dricka kaffe. :) Annars finns det läkemedel för detta också samt lavemang.

Krya på dig..ett tips är att ha en vetevärmare/värmekudde på magen när det gör ont..hjälpte mig under den värsta perioden.

• Mika1980

Magdalena: jag har ofta återkommande urinvägsinfektioner pga att jag inte kan tömma blåsan ordentligt, läste nu att det kan vara ett tecken på endo..att man kan ha svårt att tömma blåsan och ofta får urinvägsinfektionskänningar strax innan mens pga att det svullnar upp och att man kan ha cystor vid urinblåsan.. Jag håller på att utredas för urinbesvären nu, men de tittar ju bara inuti blåsan och har ännu inte hittat någon förklaring. Vad tror du, ska jag försöka få igenom en utredning för att se om jag har endo..?

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3