• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Hjärtat78
    Sunflower Sthlm skrev 2010-11-28 20:55:32 följande:

Mika: Då håller vi tummarna för att det är IBS:en som spökar för oss båda. Har ju hellre det än endo, lätt! Men vi ska nog se till att få en undersökning gjord, om inte annat för att lugna alla hjärnspöken som nu kommit igång på allvar.

Mina problem har dock blivit värre efter X:et, så jag hoppas i min enfald att det bara är tarmarna som är otroligt störda av blödningen från äggledaren.

Jag har laktosintolerans och min magen har aldrig varit så bra som den var direkt efter operationen men nu i höst sen endo kommit så är den strulig. Hoppas på ett plus så slutar den oxå...
  • humlan

Hej!

Och tack för era svar!:) Skönt o prata med folk som varit med om samma sak. Även om ingen av oss vill vara just här:/

Har en fråga till kom jag på, har ni oxå haft lite mellanblödningar efter era operationer?? Jag har haft det nu o man blir ju lite orolig:/

annars så gjorde de titthålsoperation på mig med, och då förstår jag varför man har så ont fortfarande. Samtidigt är jag ju väldigt förstoppdo provar med ALLT just nu, men inget tyx hjälpa till fullo..:( Lite småjobbigt o det bara kör i magen:(
    Är oxå öm under ärren o har haft blåmärken där. Samt att det är jobbigt o "klämma".. Känns nästan som att magen ska "ramla" ur ibland... konstig känsla. Och jag kan knappt ha jeans på mig heller... Får oxå mer ont av att sitta ner... men det är nog inte så konstigt.

Vad innebär endo egentligen??
    Läste lite om det, men vet inte om jag riktigt kunde greppa det. Har ni andra barn sen tidigare, eller är det på första försöket ni har drabbats av detta?
    Jag har ju åtminstone en son sen tidigare, så man frågar sig ju varför detta hände nu o varför min högra äggledare var skadad...:/ Förra förlossningen blev rätt så jobbig mot slutet dock så kan ju vara ngt som hände där, men man vet ju inte...:/ Har en kollega som drabbats av detta två ggr:( Ussa! Kan inte vara kul!:(

Nix, måste sova. Men kikar in igen!
    /Kram på er!

• Hjärtat78
    humlan skrev 2010-11-28 22:56:49 följande:
    Vad innebär endo egentligen??
    Läste lite om det, men vet inte om jag riktigt kunde greppa det. Har ni andra barn sen tidigare, eller är det på första försöket ni har drabbats av detta?
    Endo är en för kortning på endometrios som är en kronisk sjukdom som bygger sammanväxningar mellan olika delar i magen. Och man får chokladcystor som är blodfyllda vilket jag har förmodligen haft innan och fått nu som har växt fram under november månad. Mitt X var på första försöket och blev pga sammanväxningar i äggledare av tidigare endo.

Efter mitt titthålsoperation i våras kunde jag inte heller ha för tighta byxor på mig för det gjorde ont och spände över magen. Min mage blev hårdare efter operationen och resulterade att jag kunde äta lite mer mat med laktos i utan att få problem, men nu när endo kommit tillbaka så är magen helt omvänd jämfört med i somras och bara kör hela tiden.
  • Sunflower Sthlm

Humlan:
    Om du inte får fart på magen tycker jag du ska gå till apoteket och prata med dem då det finns hjälp att få. Jobbigt att vara förstoppad, det vet jag alltför väl av egen erfarenhet. Det finns både medel som tillför vätska till tarmen och bulkmedel som ökar volymen genom att binda vatten. Vet inte vad som skulle vara bäst för dig, men det är ju bara att fråga. Det viktigaste är iaf att du inte tar något som är laxerande eftersom det kan störa hela tarmen.

Hoppas du känner dig bättre snart!

• Melinda och Melvin
    Idag vaknar jag av världens jävla illamående :( det var inte långt ifrån att jag kräktes! Hmm..
    ☆ ☆ ☆ ♥ Bröllop sommar 2011 ♥ ☆ ☆ ☆
  • Mmmbop

Ojoj, vad jobbigt en del av er har det! Jag hoppas verkligen det löser sig för er allihopa snart!

Jag var och tog nya hcg-prover i lördags, då hade de stigit från typ 790 till 870. Men imorse när jag var på Karolinska så hade de sjunkit till drygt 400! Dessutom började jag blöda lite mer igår och det fortsätter "strila" lite långsamt idag med. Läkaren trodde att min kropp eventuellt höll på att ta hand om det själv! Tänk vad bra det skulle vara! Nu ska jag tillbaka för, förhoppningsvis, sista gången på onsdag. Då håller jag tummarna att jag knappt har något hcg-värde alls!

Min aversion mot frukost som jag haft de senaste två veckorna har dessutom gett med sig och jag mår bra, brösten är fortfarande ömma som tusan men det kan jag leva med. Så det här kanske går vägen utan vare sig cellgifter eller op.

Men jag ska fortfarande be dem spola äggledarna innan nästa danmarksresa... Är det någon av er som haft problem med att de inte velat göra det?

• acinna

Mmmbop: Japp, jag fick inte spola äggledarna... Sökte via ett annat landsting som jag skulle haft telefontid med idag, men jag avbokade den tiden eftersom jag redan var gravid...

• Mmmbop
    acinna skrev 2010-11-29 18:38:01 följande:
    Mmmbop: Japp, jag fick inte spola äggledarna... Sökte via ett annat landsting som jag skulle haft telefontid med idag, men jag avbokade den tiden eftersom jag redan var gravid...
    Men å andra sidan den bästa av anledningar =)
  • Mika1980

Mmmbop: jag fick X första gången jag blev gravid, man vet inte varför. Hade spolat äggledarna inför insemination ett par månader utan, det var så bra passage. Nu får jag dock inte spola igen eftersom äggledaren som X:et satt i är bortopererad. Men jag är skitnervös att det ska sätta sig i andra äggledaren om jag nu insemineras igen..

Har pms nu, så förhoppningsvis kommer mensen snart, då ska jag snart börja med pergotime..kommer bli ett monster! :) Nästan tur att man inte har en partner.

• acinna

Mmmbop: Men vårt landsting sa blankt nej redan vid frågan, och då sökte vi oss vidare... Nu har vi ingen anledning på ett tag, och det var därför vi tackade nej till telefontiden. Men det landstinget brydde sig i alla fall.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3