• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mmmbop
    acinna skrev 2010-12-01 19:19:04 följande:
    Har varit på ett nytt VUL idag, och vi kunde se det lilla hjärtat picka idag!!! Men läkaren vill träffa oss igen om två veckor för att kunna mäta fostret ordentligt. Han pratade om att fostret var som i vecka 6 idag, och vi är i vecka 7+0 idag. Känns skönt för läkaren var påläst om mig och mitt X och ville följa upp det vidare, trots att vi vet att pyret sitter i livmodern denna gången.

Men vad mat kan vara äckligt just nu! Äter ofta och lite, blir tvärmätt och sedan halvt illamående. Idag gick det inte att äta schnitzel som sambon så ordentligt lagat till... Hoppas att det stannar på detta stadiet och inte en massa kräkande eftersom det verkligen är något av det värsta jag vet!
    Idag luktade dessutom kattmaten så äckligt, och imorse var jag tvungen att börja äta innan kattern fick mat, vilket annars aldrig händer... 
    Vad skönt med engagerade doktorer. Hoppas allt fortsätter gå bra!

Själv var jag in för, vad jag trodde var sista kontrollen idag, men det visade sig att lilla klumpen gjort något av en tillväxtspurt och blivit 16 mm stor på två dagar.  Från att knappt anas på VUL syntes en "fin" stor bubbla med fostersäck och allt. Inte konstigt att jag blött mer och haft lite ondare. Så upp på avdelning och fick Metatrexat. Hemma igen nu. Äntligen! Nu hoppas vi att det löser upp sig!
  • Mika1980

acinna: glad för din skull..:)

Mmmbop: Usch vad tråkigt för dig...men skönt att du fått behandling nu, förhoppningsvis blir det bara bättre nu!

• RaraS
    Mmmbop:
    Hoppas det löser sig nu. Antar du ska in igen snart på kontroll? Hoppas, hoppas att metatrexatet hjälper så du slipper operation! Och en spolning är nog inte så dumt efter en sådan behandling!

Acinna:
    Skönt att du fått en bra läkare! Det kommer säkert gå bra! Jag har hört flera foster som växer lite olika bland mina vänner som har varit på VUL. En kompis blev nästan inte trodd alls när hon kommer in på VUL. Har för mig hon sa att hon var i vecka 8 men läkaren sa typ att hon inte kan ha haft koll på sin mens för att fostret var flera veckor mindre...men sedan visade det sig stämma och hon fick en frisk liten son.

MelindaBjörk:
    Ja, när har du BIM? Låter spännande!

Själv fortsätter min "skengraviditet"....jag undrar grymt vad som pågår i min mage!
    BIM som sagt på söndag men idag åkte jag förbi apoteket på väg hem från jobbet och köpte ett grav-test. Nu är frågan när jag ska testa...det är olidligt att vänta. Brösten började som sagt bli större i fredags och sedan kände jag inte så jättemycket under helgen, brösten behöll sin storlek och lite värk i magen. Men i måndag sprang jag och kissade hela tiden och kände dofter jätteväl...och igår och idag har jag mått grymt illa, frukosten har tagit dubbel så lång tid att äta och illamåendet har sedan ökat under dagen. Maten i halsen hela tiden...så i eftermiddags gav jag upp mina tankar "att det är säkert inget", mot att det är något, så då åkte jag förbi apotektet...om det inte är en grav så är jag sjuk helt enkelt. Så om jag mår lika illa imorgon så tror jag att jag gör ett test på fredag morgon...det är ju så grymt svårt att inte hoppas för mycket när man mår såhär! Jag hade tänkt vänta tills på söndag med att testa, men jag vet inte om jag kan hålla mig! Jag vet så väl att besvikelsen kommer bli enorm om det inte är något...men nu är jag faktiskt mer inne på att om jag får en blödning, så är det nog större sannorlikhet att det är tidigt missfall än mens i så fall. Eller så har jag samma åkomma som Mika, att helt enkelt vara skengravid...vi får väl se...olidlig väntan...
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-12-01 20:25:38 följande:
    acinna: glad för din skull..:)

Mmmbop: Usch vad tråkigt för dig...men skönt att du fått behandling nu, förhoppningsvis blir det bara bättre nu!
    Tack Mika, det går nog fint. Hur mådde du dagarna efter du fått Metatraxat? Jag tänkte på en sak min läkare sa... Att han kunde inte behandla mig med det om jag hade hcg över 2000. Men hade inte du över 5000 och fick det ändå? Och varför skickade dom hem dig igen med ett så stort x? Eller hur gick det till?

Kommer det nåon mens än då? Så du får sätta igång?
  • acinna

MmmBop: Jag hoppas det löser sig nu! Vore så hemskt om du skulle behöva opereras istället...

RaraS: Jag skulle vänta en dag eller två innan jag testade. Men, känner du igen dig sedan ditt X? Håller tummarna för att det är ett + och inget annat! 

• Mika1980

Rara. jag hoppas att du är gravid..men försök hålla dig till lördag i alla fall, inte så stor sannorlikhet att det visar positivt på BIM-2. Och då kanske du blir besviken i onödan? :)

Mmmbop: Ja det är tydligen lite olika åsikter om hur pass hög hcg-nivå man kan ha och ändå bli hjälpt av metrotrexat - på Huddinge säger de hch på 1000, medan läkaren som behandlade mig på SöS sa att det kan hjälpa ända upp till 10 000. Men sannorliheten minskar väl ju längre man har gått antar jag. Ja jag vet inte varför de skickade hem mig, jag hade tom. varit inne tidigare samma dag (som den sprack) och klagat över att jag började få ont. Men de skrev bara ut värktabletter...ca 7 timmar senare sprack min äggledare.
    Jag kände inte så mkt av sprutan, blev lite trött bara men det kan lika gärna ha berott på graviditeten.
    Lycka till, och låt dig inte skrämmas av min berättelse. Det är betydligt fler som faktiskt blir hjälpta av metrotrexat, än råkar ut för samma sak som jag.

• Sunflower Sthlm

Idag är en riktigt bra dag! Det är tre månader sedan jag fick metotrexatet och om en vecka ska jag få spola äggledarna. Är så galet glad idag, vår långa väntan på att börja försöka igen är snart över. :)

• Mika1980

Ingen mens än, men tuttarna värker så den kommer nog snart..men hoppas på helgen, så att jag får äl under helgen om 2 veckor..skulle ju passa bättre om jag nu har tur och kan åka iväg till köpenhamn. Klurigt det här med att menscykeln har ändrats, man har inte koll på när mensen ska komma längre.

• Mmmbop

Rarasara: Det låter onekligen som gravsymptom. Jag hade rätt mycket innan det visade sig på test, men allra mest ömma bröst, luktkänslig (alltså inte att jag mådde dåligt av dem utan bara kände dem starkare) och hade svårt att äta frukost... Jag håller tummarna för dig!!

Acinna, tack! Ja, det hoppas jag med! Men jag tror på det här nu!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3