• Sunflower Sthlm

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Mika1980 skrev 2011-01-11 20:45:59 följande:
    Jo motsatt äggledare kan klart hämta upp ägget, det kanske inte sker lika ofta som att "rätt" sida tar hand om ägget men det händer ju. Jag (och Mmmbop) som inseminererar vill ju dock maximera våra chanser eftersom det handlar om mkt pengar, resa till Danmark osv, och då tycker jag inte att man ska chansa när man ägglossar från den sidan man saknar en äggledare på. Men har man en kille/make/sambo så tycker jag absolut att man ska köra på utan att tänka för mkt.
    Vilket såklart är helt förståeligt (hur sjutton stavas det egentligen...?:) ) Klart ni inte ska chansa, jag tror också det är vanligare att äggledaren på samma sida som ägglossningen är hinner före eller vad man ska kalla det. Det jag ville belysa med mitt exempel var mest att det faktiskt händer.
  • Sunflower Sthlm
    Lappgeten skrev 2011-01-12 07:51:33 följande:
    Var igår in på sjukhuset och precis som jag trodde kunde det inte se något alls. Inge så konstigt för jag borde vara ungefär 4+4. Så det står mellan missfall, X och gravid vilket det sista nog tyvärr är ganska utslutet.
    Lämnade blodprov så de ska höra av sig idag med HCG värde och då beror det på värdet hur vi ska gå vidare.
    Blöder mycket lite och har inte ont men jag tror att HCG är väldigt lågt, känns som så.

Hur går det för dig Sunflower?
    Vad tråkigt att höra. Vet precis vad du går igenom tyvärr. Jag får svar samma dag jag lämnar hcg-prov, vad drygt för dig att vänta till dagen efter.

Jag har lämnat nytt prov nu på morgonen och väntar på att min läkare ska höra av sig med besked. Jag slutade blöda i måndags och har knappt ens haft några ljusbruna flytningar sedan dess och inte heller något ont i magen så jag är väldigt nyfiken på vad provet ska visa.
  • Sunflower Sthlm
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-12 14:55:45 följande:
    Oj tre veckor!
    I mitt fall gick jag en vecka.
    Fick som sagt blödningen på nyårsnatten och den 6/1 fick jag metrorexatet redan!
    De såg aldrig var X:et satt men valde ändå behandligen då de gjort flera flera VUL, dagligen samt hcg proverna.
    Eftersom inget syntes i livmoders samt hcg steg i onormal takt fick jag diagnosen utomkveds.
    Så det är väldigt olika hur läkarna väljer att göra!
    För mig gick det ännu fortare, fick diagnosen på ultragyn den 31 aug, blev skickad med remiss till sös som lade in mig och sen gav mig metotrexat den 1 sep. Men jag verkar ha haft tur med tanke på hur fort det gick. De på ultragyn hittade dock mitt X i äggledaren, så det visste var det satt. Men sen när jag kom till sös såg de inte det alls, utan fick lita på vul-bilderna från ultragyn.
  • Sunflower Sthlm
    ewaulrica skrev 2011-01-12 15:23:35 följande:
    men fy vad läskigt att inte veta.. lite läskigt med tanke på att man kan få hcg hormon i samband med vissa former av underlivscancer också..Förvånad
    Sådana där kommentarer är fullkomligt onödiga här! Tror du att det hjälper oss som sitter och oroar oss för allt redan?
  • Sunflower Sthlm

Ja ni tjejer, jag vet inte vad jag ska säga. Har pratat med läkaren nu och mitt hcg är nu uppe i 18. Helt j-vla galet. Hon fattar ingenting och inte jag heller. Trodde det här helvetet kanske skulle vara över snart men tydligen inte. Ska tillbaka och lämna nya prover lördag och måndag och sen blir det vul på tisdag. Blir så fruktansvärt less!

• Sunflower Sthlm
    ewaulrica skrev 2011-01-12 19:17:58 följande:
    Jag måste bara få fråga dig en sak. Du tog både "vanligt" gravtest och digitalt test runt den 3/1 va? Om du har gått upp från 10 till 11 till 18 på dessa dagar så är det ju definitivt en ökning. Men det jag undrar är hur känsliga test hade du när du testade?! Måste ha varit grymt känsliga test om du hade 10 den 5/1?
    Jag tog ett vanligt gravtest den 2 jan, dag 13 efter ägglossning (eller iaf vad jag tror vad ägglossningen) som visade svagt positivt och ett digitalt den 3/1 där det stod gravid. Sen började jag blöda i onsdags (10 jan) och fick rådet att åka till gynakuten. Där mätte de hcg som då var 10. Fick mäta igen i måndags och då var det 11. Idag är det 18. Så de tre testen där jag har ett exakta mått är gjorda på sös. Därav exaktheten. Är du med?
  • Sunflower Sthlm
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-12 19:28:19 följande:
    Jag är sååå ledsen för din skull gumman, den låg på 11 sist va?
    Gjorde de ngn VUL idag?
    Sa läkaren vad de hande för plan, förutom ett nytt hcg?
    Skickar en massa kramar till dig!
    Ja, 11 i måndags så de tycker att mitt hcg ökar mycket, nästan fördubblat på 48 timmar... Inget vul idag, de menar att det inte är någon ide än. Men på tisdag så. Så planen är nytt hcg lördag och måndag, på exakt samma tid båda dagarna, för det kan tydligen spela roll. Sen vul på tisdag. Snacka om att mitt jobb blir lidande, jag kommer ju att hänga på sös varenda dag känns det som. Men, men... fördelen är att de har mig under uppsikt nu. Läkaren är väldigt förbryllad, förstår inte heller vad som händer, särskilt eftersom jag slutat blöda nu också.
  • Sunflower Sthlm
    Mika1980 skrev 2011-01-12 19:34:54 följande:
    Vad jobbigt Sunflower...fan :( De funderar inte på att ge dig metrotrexat, eller du ville kanske inte det?
    Eftersom de inte ens är säkra på att det är ett nytt X så vill de inte göra något än. Men jag vet ju att höger äggledare är skadad så vill jag verkligen inte ha metotrexat igen. Skulle föredra att de tog bort den, eftersom den uppenbarligen inte funkar.

Tröttsamt det här, om det nu ska vara ett nytt X så kunde väl åtminstone mitt hcg öka lavinartat så de hittar det och gör något åt det. Läkaren förvarnade mig att det här kan ta veckor tills vi vet vad felet är. *suck*
  • Sunflower Sthlm
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-12 19:50:55 följande:
    Men jag förstår inte varför de inte kan göra en titthålsoperation och kolla var den är??
    Mitt hcg låg på över 3000 och de såg den inte! Men den farten som den ökar nu kan det ju ta en månad!
    Vilken sjuk läkare du har, ursäkta mitt språk, jag lider med dig gumman!
    Jo, jag vet men jag tänker ge dem tills på tisdag så får vi se vad de har för plan för mig då.
  • Sunflower Sthlm
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-12 19:54:06 följande:
    Men tror läkaren att det kan vara en vanlig graviditet trotts allt? vad säger de över den enormt låga hcg:n?
    Vilken vecka skulle du egentligen vara på nu? På vecka 5+4 ska man tydligt kunna se en hinnsäck.
    Att ha en hcg på "bara" 11 låter ju lågt, den borde ju vara flera tusen så jag förstår inte varför läkaren inte kallar på nån annan läkare som kanske har bättre koll på saken, om det krävdes så många olika läkare som kollade exempelvis Mika:s X, var inte det förresten på samma sjukhus? Kan inte du kräva att få samma läkare, han/hon verkar ju kunnig iaf.
    Läkaren menar att man inte kan utesluta att det är en vanligt graviditet men säger samtidigt att det inte är särskilt troligt. Enl. mina beräkningar borde jag vara i vecka 5+2 men läkaren menar att jag kan ha fel om när jag hade ägglossning.  

Har ingen aning om vem hon konsulterat men jag vet att hon pratat med andra läkare. Men som sagt, jag låter det vara tills på tisdag och då ska jag ställa till med ett j-vla liv om de inte har en bra plan för mig. Glad
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3