Rara: jag brukar normalt ha äl någon gång kring dag 14 eller 15, men eftersom äggen var så pass stora dag 11 inseminerade jag redan dag 12 - jag kunde ju styra äl med hjälp av pregnylsprutan. Så din äl borde komma nu ungefär ja :) Progesteron är det ämne kroppen utsöndrar vid ägglossning och som ska förbereda slemhinnan i livmodern på att ta hand om embryot. Har man för tunn slemhinna, i mitt fall pga hormonerna, kan man ta progesteronvagitorier för att bättra på oddsen. Det är vanligt att man tar det efter ivf när man "ruvar". Men jag började nog med det i sista laget, hoppas att det hinner verka lite.
Jag mailade helt enkelt och frågade min gyn eftersom jag har läst en hel del om detta läkemedel, och han skrev ett e-recept utan att tveka - eftersom min slemhinna som sagt bara var 4 mm vid vul.
Inte ska du avundas mig :), det är ingen som erbjuder sig att hjälpa mig med vul, hormoner osv utan det har jag fått tjata mig till genom min gynekolog. Jag går hos en privat gyn vilket du/ni också kan göra - de är i regel mer hjälpsamma. Jag har lärt mig en hel del under den här tiden, har försökt bli gravid sedan september förra året - så att jag får pergotime, pregnyl och progesteron beror enbart på att jag har läst om det här på FL och fått min gyn att skriva ut det. Ni kan få samma hjälp, och dessutom kan ni få hjälp med behandling, utredning osv eftersom ni är ett par. Ha det så mysigt, snart blir det ett plus :)