• Mika1980

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Love is everything: när jag fick metrotrexat låg hcg på 5000, så i mitt fall hade det gått för långt och det blev akut operation i slutändan i alla fall. Men eftersom du har så låga värden kommer det säkert fungera bra för dig. Olika sjukhus anser att olika behandlingsmetoder är bäst, där jag gick på SöS undviker de operation så långt som möjligt och behandlar nästan uteslutande med metrotrexat. Opereras man brukar hcg sjunka fort - för mig gick det från över 5000 till 0 på ca en vecka, vilket gav mig en jäkla baby blues..grät massor den veckan. Men utan operation kan det ta lite längre innan hcg sjunker till 0, mensen brukar komma igång när värdet är 5 och under tror jag. Man brukar rekommendera att vänta 3 månader om man har fått metrotrexat, men det är en försiktighetsåtgärd som många läkare tycker är lite överdriven. Jag väntade iaf. tre månader, fast en läkare sa att jag kunde försöka efter första mensen, jag var heller inte i skick att försöka bli gravid en månad efter en omfattande operation.

Tråkigt att du är en av oss, även om du är väldigt välkommen hit.

• Mika1980

Mmmbop: Vad skönt, då ses vi kanske på storkkliniken snaerrt då! :)

Miny: tack..vi får se vad nästa test visar..

Lemis: Tack, huruvida det är ett streck där eller inte behöver jag inte analysera, det syns fortfarande tydligt nu ca 10-11 timmar senare. Men att det dök upp en aning för sent är ju en annan femma, så jag kommer ta ett nytt test i morgon bitti. Digitalt i all ära, men de är inte lika känsliga som vissa andra test och jag har inte alltid tålamod att vänta 16 dagar. :)

• Mika1980

Hej på er tjejer, ledsen att behöva göra er besvikna men jag fick minus på stickan i morse.
    Jäkla test att luras sådär, jag gick ju omkring och hoppasdes och trodde att "kanske kanske" sedan igår morse. Det borde inte kunna bli så, att testet slår över till positivt efter 10 minuter när det är negativt.. I dag ska jag deppa.

Ledsen för din skull också Sunflower..

Och Mmmbop: vi kanske ses på storken trots allt, om jag inte går över till ivf nu.

• Mika1980

Rara: en vecka innan BIM ska du nog kunna dricka något glas skumpa, ett eventuellt embryo har ju knappt hunnit fästa än.

Jo det är surt,och tungt..allt är skit just nu. Det blir becksvart i samma ögonblick som jag testar minus, lever ju bara för att bli med barn nu känns det som. Jag borde verkligen försöka leva lite, kanske dejta..men jag intalar mig att det är svårt i min situation. Det finns nog inte många som vill dejta en tjej som försöker bli gravid,och även om jag skulle hitta någon sån så kommer jag inte kunna fokusera på annat än äl-test,inseminationer, ivf och graviditetstest i alla fall. Känns som att jag kastar bort mitt liv på något som aldrig kommer inträffa.

• Mika1980

Ewaulrika: självklart är det individuella bedömningar som görs när de beslutar om behandlingsmetod, för min del ville de inte operera pga att embryot satt i skarven till livmodern och att de då skulle få ta bort en bit av livmodern också - vilket de fick göra i slutändan. Men SöS använder metrotrexat i betydligt större utsträckning än tex. Huddinge sjukhus där de opererar i första hand. Detta pga att de på SöS har läkare som forskat inom detta med cellgiftsbehandling - vilken behandling man får beror dels på hur ens situation ser ut men lika mycket på vilken behandlingsmetod som är "populär" bland de behandlande läkarna. På Huddinge opererar de alltid om hcg är över 1000, på SöS använder de ibland metrotrexat ända upp till 10 000. Vilket jag tycker är idiotiskt, jag hade 5000 i hcg och ville ha operation, men blev nekad det vilket höll på att kosta mig livet.

• Mika1980

Jag vet inte om jag ska testa igen, vill inte behöva se fler minus :( Ska nog festa och glömma hela skiten i morgon i stället. Funderar på att ta en paus i allt det här, jag orkar inte mentalt hur länge som helst. Har försökt i ett år, och gått igenom en separation och ett X det här året. Nästa år måste bli bättre.

• Mika1980

LillaFrugan: jag fick inte diagnosen förrän efter flera veckor pga att de inte kunde se X:et, jag sökte själv för ngt jag trodde var utomkveds i v.5+3, i v. 9 fick jag diagnosen. Jag var övertygad om att det var X och kunde tom. peka var den satt, men blev inte trodd (en sjuksköterska sa lite sarkastiskt: jamen snälla du,där du pekar är lite väl långt upp..men det visade sig sen att jag hade rätt hela tiden). Och när de hittat den och jag ville opereras blev jag vägrad det. Sedan sprack hela skiten..

Ja det måste vara skönt för er som är gravida nu, själv är man mest less och bitter.

• Mika1980

Tack Mmmbop och Ewaulrika, det är en tung dag i dag. Men jag måste ju försöka se framåt, det är bara det att jag trodde ganska starkt på den här gången..och sedan det faktum att 10 000 kr är bortkastade känns ju också lite. Speciellt eftersom jag hade kunnat spara de pengarna till ivf som är snordyrt i stället.

Nej mer pergo kommer jag nog inte ta, det sabbade ju min slemhinna, säkert därför inget fäste. Om det inte är så att jag har stopp i äggledaren jag har kvar pga op..men det får jag ju inte veta eftersom jag inte får spola den.
    För annars borde det ju ha funkat..jag hade flera stora fina äggblåsor och tajmade ägglossningen perfekt med inseminationen..

• Mika1980

Alltid lika gullig Mmmbop *ler*. Ska läsa, men det känns läskigare att åka till Polen och göra ett sånt ingrepp..Danmark känns nästan som Sverige och de förstår tom, svenska :) Kan jag få en läkare att översätta recept så behöver det inte kosta mer än 35 000 kr.

Jag får inte spola äggledaren för att min gyn tycker att det är onödigt eftersom X:et satt i andra äggledaren. Han verkar inte tro på att en stor bukoperation även kan sabba den andra äggledaren, han säger att det bara skulle vara av psykiska skäl som jag skulle spola äggledaren.. Så han är inte jämt bra, ska försöka byta till en läkare på Mama Mia, har tid där i februari.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3