• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Sunflower Sthlm

Vili och LillaFrugan:
    Tack för att ni delar med er! Ger mig en hel del hopp och det behöver jag nu. Känner precis som Acinna och Ting, att oron att hamna i samma situation igen börjar bli större och större. Även jag har ju äggledaren kvar eftersom jag jag fick cellgift. Men, men... jag tar en dag i taget och hoppas på bästa.

Är dock lite extra ledsen idag för min mens kom tidigare än beräknat så tiden jag bokat för att spola äggledarna passar inte längre. Rynkar på näsan Ringde för att försöka boka om den men då finns det inga tider som passar min cykel alls. Nästa tid var i slutet på nov men då har jag förmodligen ägglossning igen. Man får bara spola äggledarna på dag 5 till 12 i cykeln... Men damen som jag pratade med sa att jag skulle ringa igen nästa vecka och hoppas på att någon lämnat återbud. *suck*

Ting:
    Vad härligt att höra att det går åt rätt håll!

Mika:
    Stor kram till dig!

• angelicabackman

Hej! jag har nyss opererat bort en äggledare pga ett X. Den var tydligen för skadad för att kunna repareras. känner mig tom och nedstämd. jag hoppas att den andra äggledaren fungerar som den ska. vi hade försökt bli gravida i 4 månader när mitt X upptäcktes. har 2 barn sedan tidigare med okomplicerade graviditeter så detta var helt nytt för mig..  har läst om er andra som också har opererat bort en äggledare och lyckats bli gravida ändå ganska fort igen. Jag hoppas verkligen att det går bra så fort kroppen har läkt till sig! 

Skänker en tanke till er andra med liknade problem, jag vet hur NI känner er! Lycka till alla!

• acinna

Ting: Vad glad jag blir att läsa att det går på rätt håll!!! Och skönt att de följer dig till ditt hcg är nere under 5.

Sunflower: Så tråkigt! Hoppas det blir något återbud som passar dig!

angelicabackman: Välkommen hit och jag hoppas det går bra nästa gång! 

• RaraS

Hej igen allihopa!

Efter att ha "bott" på nätet i två veckor efter operationen och läst allt om X så fick vi i måndags tillgång till vårt nya hus! Så nu har vi kämpat med alla kartonger och nu dessutom till och med fått tillgång till internet igen! Men en flytt var nog vad jag behövde! Kände att jag läste lite för mycket och läste om alla risker och trodde nog att jag aldrig skulle lyckas få barn...men nu har jag lugna ner mig lite...

Acinna:
    Jag skrattade faktiskt lite när du skrev att du skrev att din mens var jobbigare än vad den brukar vara...men jag ser fram emot nästa mens ändå! Tänk att man ser fram emot något så mycket!

I veckan har jag haft "ägglossnings-flytning"...så jag hoppas att kroppen börjat fungera igen som den ska efter operationen...hoppas att det betyder att mens kommer ett par veckor!

Men när man flyttar till hus så kan ju folk inte låta bli att kommentera att "med så här många rum så måste ni ju skaffa barn!" Man blir ju lite trött...en av min mans kompisar tittade förbi i fredags. Han bor inte i stan så han hade missat vad vi har gått igenom de senaste veckorna. "Åh vilket fint hus. Och så många perfekta barnrum! Nu måste ni börja producera, eller hur? Eller ni kanske redan har någon baby på gång, det vore väl trevligt med en baby i det här villaområdet!".  Då svarade jag kvickt: "Jo, det hade varit väldigt trevligt! Vi har beställt en baby till i maj men den fastnad i min äggledare och vi fick operera bort både foster och äggledare för två veckor sedan, när jag var i vecka  7."
    Jag såg riktigt hur han på riktigt bet sig i tungan och önskade sig långt bort någonstans....min man kom till vår räddning och sa att det viktigaste var att jag mådde bra igen och att vi får hoppas att det kommer några barn senare istället....

Tack för alla som berättar solskenshistorier! Man behöver verkligen dem!

Kram-kram allihopa!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • Mika1980

En fråga till er alla: är det bara jag som mår fysiskt illa av alla gravida människor i ens omgivning..? Jag klarar inte av att umgås med gravida, känner mig som en hemsk människa men jag är liksom arg på dem för att de har en problemfri graviditet.. En tjej som jag kom i kontakt med via nätet när jag blev gravid envisas med att höra av sig trots att jag har sagt att det är jobbigt att tänka på att jag skulle ha varit precis lika långt gången som hon nu. Och för att inte tala om alla på facebook som gnäller över diverse graviditetskrämpor..jag blir mordisk.

Jag kanske kommer över det, önskar bara att jag kunde få ha lite tur någon gång.

• ingela0101

Mika1980:
    Jag håller helt med dig! Jättejobbigt att se allas gravida magar hela tiden. De är överallt! Jag tycker konstigt nog att det är skönare när de har fött. Då får man höra alla trötta, jobbiga historier ist. Och det känns mer avlägset. Kanske att man ställt in sig på att vara gravid är det första steget...
    Mika, jag har läst din historia. Är det lika dyrt med ivf i alla länder? Vet att några jag känner har åkt till Riga, men det kanske är lika dyrt som Danmark...

En fråga. Brukar ni som bara har en äggledare känna av när ni har ägglossning från "fel" äggledare? Jag har en teori om att min cykel är 4 dagar längre när jag släpper ägg från äggstocken där jag inte har ngn äggledare. Jag har ungefär var fjärde cykel 4-5 dagar längre cykel. En utav gångerna vet jag att det då släppt från "fel" äggstock. Kan det vara så alltid tro? Jag brukar aldrig känna ngt i magen.

• RaraS

Mika:

Ja, jag hoppas också att du får lite tur någon gång...och du behöver inte känna dig som en hemsk människa.

Förstår lite hur du känner dig...jag har ju verkligen inte kämpat så länge som du...
    Igår kväll var jag på en parmiddag och en tjej var i vecka 17. Hon klagade typ hela tiden över att hon hade mått så fruktansvärt dåligt mellan vecka 7-12....och det var så synd om henne. Och ja, alla där kände till min operation för att par veckor sedan och just då hade jag bara lust att säga att jag gärna hade bytt 5 veckors illamående mot min äggledare och foster tillbaka...

Men det säger man ju inte....till "ytliga" vänner så säger man ju inte hur man egentligen mår. Utåt sett säger man bara att man är glad att det gick så bra som det gick...

Men det är klart...man önskar att de som har friska foster kunde visa lite mer förståelse och inte klaga över sina relativt "små" bekymmer när man är med i alla fall...

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • Mika1980

Ingela: jag vet inte hur mkt ivf kostar i andra länder, det här är något nytt för mig, Danmark kändes som ett naturligt val. Jag fick ok från min bank angående lån, men ska inte ansöka om det nu. Har bestämt mig för att ge höger äggstock några månader till, kolla med vul inför varje äl och samtidigt spara pengar om det måste bli ivf till slut. Men jag tycker att jag borde få äl från höger någon gång..vet bara om att jag haft det en gång på ett år - då hade jag både från höger och vänster samtidigt.

Finns det någon av er som lyckats bli gravid  när ni haft äl på "fel" sida?

Jag har sedan operationen känt av ägglossningen mkt mer än innan, just eftersom det stuckit och ömmat lite på vänster sida där de opererat bort halva äggledaren.

• acinna

RaraS: Du ska se fram emot din nästa mens. Känns skönt när kroppen är tillbaka i sina normala gängor. Min mens var intensiv, men faktiskt kortare än vanligt.

• Sunflower Sthlm

Mika:
    Jag känner precis som du men har just nu turen att inte ha några gravida i absoluta närhet iaf. Känner mig också hemsk men samtidigt så måste man ju få bearbeta det som hänt på sitt eget sätt. När en graviditet är planerad så är det klart att man blir ledsen när det blir ett X. Särskilt eftersom det innebär så pass mycket mer problem (oftast iaf) än ett missfall.

RaraS:
    Min mens var mycket mer smärtsam än vanligt men precis som Acinna skriver så var även min kortare än den brukar vara, 4 dagar istället för 5. Alltid nåt! Glad Plus att det faktiskt var skönt att få mens, blir som ett kvitto på att allt är igång igen.
    Och grattis till huset, kul med något annat att tänka på.

Imorse ringde min läkare upp mig angående tid för spolning. Han tyckte inte att mitt fall var akut (vilket jag i och för sig kan hålla med om men jag vill ju spola så snart som möjligt så vi kan börja försöka igen sen) så jag får snällt boka som alla andra. Tyvärr finns det inga tider som passar mig så det lutar åt att det blir dec. Vill inte vänta så länge. Rynkar på näsan

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3