• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Virrpirr

Den kom visst igång tillslut..

Kom på att jag desutom får väldigt ont i min högra äggstock när jag har ägglossning. Vilket jag inte känns innan mitt X.

Ett X kan verkligen ställa till med mycket, även långt efteråt..

• Lappgeten
    Virrpirr skrev 2010-11-09 11:19:33 följande:
    Nån som mensen bettet sig konstigt på efter X?

Jag hade ju mitt X i feb i år och det tog väl nån månad innan mensen kom tillbaka.

Sedan rullade den på som vanligt typ.

Men nu har jag inte haft mens på två månader!

Jag är inte gravid för jag har testat mig.
    Jag har fått hemska menssmärtor sedan de fick ta bort äggledaren i mars. De är nästan outhärdliga och den enda som funkar riktigt bra är en riktigt varm värmedyna. Cykeln har också blivit kortare 27-28 mot 31-33 förut..
    Vid ägglossning värker det också på högersidan (där äggledaren är borta)
    Är så less att ha ont två gånger i månaden, det förstör humöret nått enormt...

Vet inte vad som hände sista perioden, redan 9 dagar innan mensen fick jag jätte ont i magen och spända bröst och det höll i sig till ca 3 dagar innan mens då släppte både värken och spänningarna...
    Jag misstänker att det var ett jätte tidigt missfall eller ett X som löste sig själv...

Usch jag har börjat känna mig som en riktig gnällkärring, ont lite nu och då... brukar aldrig klaga annars....
  • Hjärtat78

Första gången på 6 månader sen dom tog bort min vänstra äggledare känner jag inte ägglossningen men fick kollat i måndags och jag har ägglossning på höger sida denna veckan så jag hoppas att det ska lyckas nu.Kyss

• Sunflower Sthlm
    ewaulrica skrev 2010-11-09 20:41:53 följande:
    hm...jag förstår precis vad du vill säga.. att "få barn" är något som vissa bara antar att man "får" bara sådär, utan minsta eftertanke och tacksamhet. Jag tror att det handlar om en ödmjukhet man måste lära sig, att förstå att alla i världen inte är lika lyckligt lottade, och att det måste få komma känslor som du har, typ ilska, därför att man själv tillhör de som inte har det lika lätt.

Fast å andra sidan kan man lätt fastna i de här tankarna också. Bara för att en människa har råkat bli gravid och inte har gått igenom mycket tufft innan behöver inte det betyda att man inte förstår de som får kämpa? Min svägerska och svåger har försökt i säkert 5 år med att få barn, och hon var rent ut sagt riktigt ELAK mot mig för att jag hade "spottat ut ungar". (jag fick 3 st på 2 år) Så långt får det ju inte gå heller. Jag sörjde, och sörjer fortfarande, väldigt med dem och det har jag sagt till henne också. Hon är typ den enda som inte sagt grattis till mig nu heller, och jag antar att det är för att hon sörjer så pass hårt och inte orkar. Men där är jag stor människa nog att förstå henne, jag är bara lite ledsen över att hon inte orkar glädjas med oss. Men som sagt. Jag förstår varför. (vet också att hon går och snackar med någon om detta, för hon har sagt att hon själv tycker att hon är elak mot de som får barn osv i sin närhet)

du får vara bitter! Det är ett helvete att gå igenom denna ovisshet och se den där jäkla mensen komma varenda månad!! :(
    Jag pratade med en kompis om det hela, de hade också lite jobbigt att bli gravida men har nu barn. Jag berättade hur avundsjuk jag faktiskt är och hur hemskt det känns att vara avundsjuk på en nära vän men att jag samtidigt är glad för deras skull, för det är jag faktiskt och då tyckte hon att jag var storsint. Det fattar jag inte, det ena behöver ju inte utesluta det andra. Visst, jag är vansinnigt avundsjuk, men samtidigt vill jag inte att någon ska behöva gå igenom det jag har gjort så självklart är jag glad för hennes skull. Jag orkar bara inte prata graviditet med henne.
  • Sunflower Sthlm

Min mens beter sig också konstigt och jag har ju inte tagit bort nån äggledare utan allt är kvar. Så skumt, cykeln har blivit kortare än förut och jag blöder mindre (vilket i och för sig är väldigt skönt!). Glad Undra hur lång tid det kommer att ta innan kroppen blir som vanligt igen. Däremot så känner jag inte ägglossningen alls.

• RaraS
    Sunflower Sthlm skrev 2010-11-11 17:19:21 följande:
    Jag pratade med en kompis om det hela, de hade också lite jobbigt att bli gravida men har nu barn. Jag berättade hur avundsjuk jag faktiskt är och hur hemskt det känns att vara avundsjuk på en nära vän men att jag samtidigt är glad för deras skull, för det är jag faktiskt och då tyckte hon att jag var storsint. Det fattar jag inte, det ena behöver ju inte utesluta det andra. Visst, jag är vansinnigt avundsjuk, men samtidigt vill jag inte att någon ska behöva gå igenom det jag har gjort så självklart är jag glad för hennes skull. Jag orkar bara inte prata graviditet med henne.
    Sunflower:
    Jag förstår precis hur du känner...och du ska inte behöva ha dåligt samvete för det! Konstigt att din vän inte förstår det...

Jag kan till och med känna mig lite avundsjuk på de som är gravida här på denna tråd, fast det ger mig också samtidigt hopp om att det kan fungera för mig en dag!
    Så det finns många dubbla känslor i det här....så såklart kan man också vara avundsjuk och samtidigt glad för en väns skull, så som man kan bli avundsjuk på de som lyckas här i tråden och samtidigt gladjas med dem för att man vet vad de har gått igenom.
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • LYCKA82

Länge sen jag skrev nu.. har varit inne o läst vad ni skrivit.. tycker d är så tråkigt att vi alla ska behöva vänta så länge på våra plus....d ÄR våran tur nu!!!!!! Jag har äl om en vecka... så jag hoppas d ska ta sig då.

Motgångarna är många för mig just nu. Jag har en  reumatisk ryggsjukdom som just nu är väldig aktiv... varit inne i ett skov nu i 2 veckor. Legat på soffan hela dagarna o bara gått till toa med hjälp av kryckor.. jag skirver dessutom min c-uppsats, vilket inte är lätt i liggande läge.. så dessa två veckor har varit jättetuffa... gråtit och deppat varje dag. Eftersom jag o sambon planerar barn kan jag inte få andra mediciner än värktabletter.... så jag måste verkligen bli gravid snart... jag mådde mkt bättre i somras då jag var gravid,..

Så nu beställer jag ett plus.. hoppas den övre makten hör mig... samtidigt passar jag på att beställa plus till er oxå... nu ska d bara gå!!!! lycka till alla som har äl o bim i dagarna... kram

• ewaulrica
    RaraS skrev 2010-11-12 07:30:11 följande:
    Sunflower:
    Jag förstår precis hur du känner...och du ska inte behöva ha dåligt samvete för det! Konstigt att din vän inte förstår det...

Jag kan till och med känna mig lite avundsjuk på de som är gravida här på denna tråd, fast det ger mig också samtidigt hopp om att det kan fungera för mig en dag!
    Så det finns många dubbla känslor i det här....så såklart kan man också vara avundsjuk och samtidigt glad för en väns skull, så som man kan bli avundsjuk på de som lyckas här i tråden och samtidigt gladjas med dem för att man vet vad de har gått igenom.
    Vi får hålla alla tummar och tår tillsammans!!! :) och hoppas på att det blir er tur snart.. det måste ju vara det snart, så mycket som alla här har gått igenom! {#emotions_dlg.flower}
  • Mika1980

Jag vill bara förtydliga att jag inte är hatisk på ngt sätt mot folk som är gravida, har en kollega som går omkring med en kula på magen nu och vi blev gravida samtidigt. Så jag hade varit lika långt gången som hon om det hade gått vägen - men jag känner inget agg mot henne, kanske för att hon inte pratar så mkt om sin graviditet på jobbet. Däremot mår jag dåligt av att höra folk prata om ultraljud de gjort, att de känner sparkar och att allt är så rosenskimrande på något sätt. Jag vill inte höra. Det beror nog mest på att jag har insett att jag inte kan bli gravid utan ivf, och det får jag inte hjälp med som ensamstående i Sverige - vilket har gjort allt oändligt mkt svårare. Jag kan inte försöka varje månad, för att ha en chans att lyckas alls måste jag först spara ihop 50 000 och åka till Danmark för ivf..
    Dessutom lämnade jag ett bra förhållande i våras enbart pga att jag inte ville vänta med barn, och så blev det såhär. Det har varit ett extremt tufft år, men jag vet att ni är många med mig som har varit med om liknande och det känns skönt att få skriva av sig här ibland.

Kram

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3