• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mika1980

Förresten LillaFrugan: du har kvar din äggledare eller? Isf kanske det inte är så konstigt om du haft känningar i den. Men min är ju borta - kanske är fantomsmärtor? *s* Fast det känns inte exakt på samma ställe som när jag hade X:et, lite längre in mot blygdbenet liksom..kanske är livmodern trots allt?

• Mika1980

LillaFrugan: Det var läkarna som sa till mig att äggen från vänster äggstock åker ut i bukhålan och absorberas. Varför de inte tog bort hela kan jag inte svara på..

Jag testade minus i dag på BIM-3, tror att jag har inbillat mig "symtomen" för att jag så gärna vill, nu känns det mer som vanligt molande som inför mens. :(

• RaraS

Mika!

Så spännande! Förstår du tjuvtestar....det gjorde jag också när jag blev gravid med mitt X, och då visade inte stickan + förrän på BIM. Och man blir ju så besviken när det är negativt!

Och att det känns som vanligt molande inför mens betyder ju ingenting....det känns ju så även om man är gravid så jag håller alla tummar för dig!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • Mika1980

LillaFrugan: Äggen som hamnar i bukhålan kan omöjligt vara befruktade eftersom transportsträckan för spermierna är borta :) Jag tror inte att det spelar ngn roll om jag har en "snutt" kvar eller inte, särskilt då den sitter fast vid äggstocken och inte livmodern..då kan alltså ett befruktat ägg inte passera genom andra äggledaren och sen fasta i snutten. Hänger du med? :) Läkarna sa att det var helt ofarligt att äggen kommer ut i buken, då de absorberas.

Det jag eg. undrar över är hur pass vanligt det är att motsatt äggledare plockar upp ägget, jag har ju problemet att min vänstra äggstock är dominant och att jag aldrig får äl på "rätt" sida.

Rara: Ja lite spännande är det ju, men jag är mkt skeptisk till att det har blivit ngt eftersom jag vet att jag ägglossade från vänster. Jag har som sagt varit skengravid förut, svårt att känna skillnad. Nu har jag fått ännu en konstig grej, är jättesugen på coca cola. Det brukar jag inte dricka annars. Haha, lustigt det där med att kroppen luras av att man så gärna vill vara gravid. För övrigt har ilningarna försvunnit & jag har fått ett jävla humör. Förmodligen pms.
    När jag fick X:et testade jag negativt på BIM-4 och positivt på BIM.

• RaraS

Som sagt, spännande dagar!

Jag vet inte hur vanligt det är att man blir gravid när man har ägglossning från "fel" sida...

Den läkaren som opererade mig sa att hon hade tagit bort hela äggledaren...men då var jag inte så inläst så jag frågade några följfrågor om hon lämnat någon stump vid äggstocken eller vid livmodern...förstår inte heller varför de skulle lämna något....låter ju lite onödigt...

Hon försökte förklara för mig att den äggledare som var kvar kunde ta upp ägg från andra äggstocken. Hon sa att det hela var hormonstyrt....att den äggledaren som var kvar kände av att den var själv och rör sig fram och tillbaka mellan den äggstocken som har ÄL just då...att den känner det från hormonerna som äggstocken utsöndrar....
    Men hur väl det stämmer vet jag inte....men jag vill ju gärna tro på det! 

Och vet inte Mika, hur det blir i ditt fall när du har en stump kvar... som sagt spännande dagar! Själv brukar jag inte veta när jag har ägglossning från höger eller vänster men nu vet ju du att du hade från "fel" sida, och lyckas du nu får vi ju veta att det funkar!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • acinna

Mika: När de började prata om att ta bort min äggledare med X:et så frågade jag hur stor chansen att bli gravid efter operation skulle vara, och de svarade mellan 85-90%. Så det känns ändå som ganska höga odds, trots allt...
    De lät mig behålla äggledaren trots allt vid operationen, men oddsen för ett nytt X på den sidan ökade istället... 

• acinna

Just nu känns allt så mystiskt. Vi fick lov att försöka igen efter första mens efter operationen, men just nu så tvivlar jag ens på att jag fått ägglossning denna månaden. Brukar känna det så väl, men jag kan ha missat det på grund av stress på jobbet...
    Samtidigt så har jag hela tiden haft känslan av att vi inte kommer att lyckas förrän efter tredje mens. Jag hoppas jag har fel!

• Mika1980

LillaFrugan: Tack :)

Rara: Det vore ju fantastiskt om det vore så, att äggledaren som är kvar känner det och "tar över". Men nu när jag hade äl så kände jag det på vänster sida (hade gjort vul och visste att det skulle komma fr vänster också), innebär det att man känner att ägget transporteras i äggledaren - eller är det när äggblåsan spricker som det känns?

Acinna: jag tror att det där med hur stor chans man har är individuellt, min gyn sa att jag borde ha 70 % chans - men det var innan han förstod att jag uteslutande har ägglossat från vänster (fel) sida alla ggr förutom 1 gång det senaste året.. Så om inte motsatt äggledare kan plocka upp ägget är nog mina chanser ca 10% på naturlig väg. :( Har du förresten spolat äggledarna och kollat passagen i äggledaren X:et satt i? Då borde du få veta om den är trång eller inte..är den det så kan ni ju enbart försöka när du har äl från andra sidan. Det kan din gyn kolla med vul på en minut, jag får gå varje månad och kolla.

• acinna

Mika: De tyckte det var det mest konstiga de hört talas om, när jag bad om att få spola äggledarna för att se hur de såg ut. De kör inte det som standard. Har pratat med ett annat sjukhus i ett annat landsting, och de ville ha min journal, men har inte hört av sig. Så just nu vet jag inte...
    Tycker att de borde vara mer noga eftersom det kostar dem mer att få in mig på operation igen än att kolla upp redan från början. 

• Mika1980

acinna: ja men skit i landstinget - de kostar inte på en någonting om de kan slippa. Gå till en privat gynekolog, de skriver gärna remisser och gör undersökningar, kostar sällan mer än 250-300 kr och man har högkostnadsskydd. Klart du ska spola äggledarna!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3