• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mika1980

Har pratat med min gynekolog, han vill inte "översätta" danska recept på hormoner så att jag får högkostnadsskydd...säger att socialstyrelsen avråder från det om man behandlas på klinik utomlands. Fan! Nu kommer jag ju inte ha råd med ivf trots lån..vill ju inte låna hur mkt som helst, och bara medicinerna kostar ju 20 000....Gråter

Han säger att jag ska återkomma nästa månad för vul, och att "någon gång borde du ju få äl på höger sida"..

• mariliza

Jag har opererat bort vänstra äggledaren i mars, och blev nu gravid igen. Dock missfall. Var på SU idag, och gjorde vul, men han kunde inte se något i livmodern, så antingen är allt ute, eller så är det ett nytt x. Han trodde på mf, men får följa upp med hcg igen. På fredag får jag veta hur det ser ut. Om det är nytt x så är det väl inget annat att göra än att söka ivf. Vad kostar 1 försök?

• Shibby 78
    mariliza skrev 2010-10-18 14:57:17 följande:
    Jag har opererat bort vänstra äggledaren i mars, och blev nu gravid igen. Dock missfall. Var på SU idag, och gjorde vul, men han kunde inte se något i livmodern, så antingen är allt ute, eller så är det ett nytt x. Han trodde på mf, men får följa upp med hcg igen. På fredag får jag veta hur det ser ut. Om det är nytt x så är det väl inget annat att göra än att söka ivf. Vad kostar 1 försök?
    Det är lite olika vilken klinik, och jag är inte helt insatt, men där vi ska gå kostar det ca 30 000 kr för ett försök. Vi kommer dock köpa tre-pack med en gång och det kostar 60 000 kr.

Hoppas verkligen inte att du har fått X igen. Jag tog bort min andra äggledare i torsdags. Vill du prata privat är det bara att du inboxar, jag vet exakt vad du går igenom just nu!
    X vänster äl 2007, X höger äl 2010, IVF here we come
  • ewaulrica
    mariliza skrev 2010-10-18 13:45:49 följande:
    Shibby; Får man bekosta ivf själv för att man har ett barn sedan tidigare?  Sedan undrar jag får man gå i någon slags "gräddfil" till ivf då man fått operera bort äggledarna? Jag menar man slipper ju hela utredningsbiten. Hur lång tid har du fått i uppgift om att det skall ta innan ni får börja?
    Du behöver inte bekosta det själv om ni inte har några GEMENSAMMA barn. Det har de en tendens att glömma att upplysa om! :) (vet det för i mitt fall var det så, min sambo har inga, men jag hade inte hunnit landstings-IVF ändå, eftersom kötiden här i Sthlm är lång)
  • ewaulrica
    Shibby 78 skrev 2010-10-18 13:59:18 följande:
    Hej,

Ja, man får bekosta det själv. Vi har bara bokat tid för första mötet, men sköterskan jag pratade med sa att hon trodde det skulle räcka med vul, spermaprov och mina tidigare journaler innan vi sätter igång. Utredning känns ju överflödig då det är rätt självklart varför det inte kommer bli något. Jag och min sambo har ju "lyckats" plussa 3 gånger, även om det resulterat i endast 1 barn, så det verkar ju inte finnas några direkta problem oss emellan.

Funderar ni på ivf oxå?
    Jag och min sambo startade en utredning innan sommare, vi hade fått en bokat tid till första mötet. Det jag tycker är konstigt är att du inte fått remiss för dels spermieprov (ni kanske har gjort det redan?) men även för det blodprovet som tas under menscykelns tredje dag? Det är ett hormonprov som utesluter tex sköldkörtelproblem, som är en STOR bidragande orsak till att man inte får behålla det befruktade ägget. Det provet tycker jag egentligen att du ska få ta INNAN du går till mötet, det kostar ju dig pengar och det är skönt att kanske slippa vänta en hel månad på att man ska få mens. Man vill ju gärna få svar på åt vilket håll utredningar ska gå åt rätt omedelbart när man väl är där? Vad menar du med att "utredning är överflödig" ? Har jag missat nåt? :)
  • ewaulrica
    Shibby 78 skrev 2010-10-18 13:59:18 följande:
    Hej,

Ja, man får bekosta det själv. Vi har bara bokat tid för första mötet, men sköterskan jag pratade med sa att hon trodde det skulle räcka med vul, spermaprov och mina tidigare journaler innan vi sätter igång. Utredning känns ju överflödig då det är rätt självklart varför det inte kommer bli något. Jag och min sambo har ju "lyckats" plussa 3 gånger, även om det resulterat i endast 1 barn, så det verkar ju inte finnas några direkta problem oss emellan.

Funderar ni på ivf oxå?
    sorry, såg ju att du haft X på båda sen! beklagar! ja då har du ju inte mycket för en utredning, då är det ju provrörsbefruktning som gäller direkt. (även om det kanske finns ett behov att kolla dina hormonnivåer ändå) Lycka till!
  • Shibby 78
    ewaulrica skrev 2010-10-18 17:18:19 följande:
    Jag och min sambo startade en utredning innan sommare, vi hade fått en bokat tid till första mötet. Det jag tycker är konstigt är att du inte fått remiss för dels spermieprov (ni kanske har gjort det redan?) men även för det blodprovet som tas under menscykelns tredje dag? Det är ett hormonprov som utesluter tex sköldkörtelproblem, som är en STOR bidragande orsak till att man inte får behålla det befruktade ägget. Det provet tycker jag egentligen att du ska få ta INNAN du går till mötet, det kostar ju dig pengar och det är skönt att kanske slippa vänta en hel månad på att man ska få mens. Man vill ju gärna få svar på åt vilket håll utredningar ska gå åt rätt omedelbart när man väl är där? Vad menar du med att "utredning är överflödig" ? Har jag missat nåt? :)
    Hej!

Vi har redan gjort en utredning för några år sedan som visade att allt var bra. Anledningen till att vi inte kan få syskon i dagsläget är att jag inte har några äggledare kvar sen operationen den 14/10. Vårt problem har varit att graviditeterna satt sig i äggledarna istället för livmodern. Nu är jag som sagt nyopererad och har ingen aning när mensen kommer igång igen.

Det vi ska göra nu är ett första samtal, och en planering av hur de ska kunna hjälpa oss på bästa sätt. Jag har ingen aning vilka tester vi kommer att få göra egentligen. Det kan ju hända att de anser att vår tidigare utredning är för gammal och att vissa prover/tester behöver göras om.

Faktum är dock att det är fastställt att min man är frisk och att problemet ligger hos mig, så jag hoppas att jag inte ska behöva göra en massa onödiga tester. Spermaprov och blodprov får vi säkert lämna men jag har beställt mina journaler från Sahlgrenska, som dom bad mig att ta med, så jag hoppas det mesta står där.
  • ewaulrica
    Shibby 78 skrev 2010-10-18 17:28:23 följande:
    Hej!

Vi har redan gjort en utredning för några år sedan som visade att allt var bra. Anledningen till att vi inte kan få syskon i dagsläget är att jag inte har några äggledare kvar sen operationen den 14/10. Vårt problem har varit att graviditeterna satt sig i äggledarna istället för livmodern. Nu är jag som sagt nyopererad och har ingen aning när mensen kommer igång igen.

Det vi ska göra nu är ett första samtal, och en planering av hur de ska kunna hjälpa oss på bästa sätt. Jag har ingen aning vilka tester vi kommer att få göra egentligen. Det kan ju hända att de anser att vår tidigare utredning är för gammal och att vissa prover/tester behöver göras om.

Faktum är dock att det är fastställt att min man är frisk och att problemet ligger hos mig, så jag hoppas att jag inte ska behöva göra en massa onödiga tester. Spermaprov och blodprov får vi säkert lämna men jag har beställt mina journaler från Sahlgrenska, som dom bad mig att ta med, så jag hoppas det mesta står där.
    oki, de borde ju faktiskt veta vilka tester ni behöver göra- och som du skriver, det verkar ju faktiskt som om ni funkar ihop.. Konstigt är ju bara att du har fått två X, en i vardera äggledare. Vad tror de det beror på?

Tror det kommer fungera med provrör för er del, och håller tummarna för att det kommer gå snabbt!
  • Shibby 78
    ewaulrica skrev 2010-10-18 17:32:47 följande:
    oki, de borde ju faktiskt veta vilka tester ni behöver göra- och som du skriver, det verkar ju faktiskt som om ni funkar ihop.. Konstigt är ju bara att du har fått två X, en i vardera äggledare. Vad tror de det beror på?

Tror det kommer fungera med provrör för er del, och håller tummarna för att det kommer gå snabbt!
    De tror att jag har haft ärrbildnad i äggledarna till följd av någon slags infektion. Har aldrig haft någon könssjukdom men det kan bero på "tysta infektioner" jag haft i yngre år. Läkaren sa att det är inte alltid man upptäcker dem och de kan dessutom läka ut av sig själva.. Mina X har dessutom upptäckts så sent så det har inte gått att rädda dem. I vissa fall kan man annars behandlas med cellgifter eller lyckas rädda äggledaren eller en del av den under operation.

Mitt första X så sprack äggledaren innan det upptäcktes då den dåvarande läkaren diagnostiserat det som pågående missfall. Mitt andra X så var äggledaren sprängfull och det gick inte att rädda den..

Tack för lyckönskningen och detsamma till dig! Glad
  • Pemberly
    Mika1980 skrev 2010-10-18 14:25:36 följande:
    Har pratat med min gynekolog, han vill inte "översätta" danska recept på hormoner så att jag får högkostnadsskydd...säger att socialstyrelsen avråder från det om man behandlas på klinik utomlands. Fan! Nu kommer jag ju inte ha råd med ivf trots lån..vill ju inte låna hur mkt som helst, och bara medicinerna kostar ju 20 000....Gråter

Han säger att jag ska återkomma nästa månad för vul, och att "någon gång borde du ju få äl på höger sida"..
    Men ni kan ju göra ivf privat i Sverige, då får du ju vanliga svenska recept och högkostnadsskyddet gäller. Med de priser du skrev verkar det ju behandlingen inte vara billigare i Danmark än i Sverige.

I sverige gäller för de som erbjuder trepack att om det lyckas på första eller andra försöket så är tre-packen förbrukad och man får inte använda det försök man inte använde till syskon. 
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3