• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Melinda och Melvin

Jag förlorade min högra äggledare genom en x grav förra året.. och nu försöker jag och min man att bli gravida men jag är livrädd.. tänk om det inte går eller tänk om det händer igen?! :(

• acinna

MelindaBjörk: Är också livrädd för att det ska hända igen, men det ska inte få hindra mig! Går det inte så finns det IVF och händer det igen får de väl operera mig igen, trots att jag verkligen inte vill genomgå det igen! Fick behålla min äggledare, men med hål i...

• Melinda och Melvin
    acinna: Men skulle jag plussa så måste jag göra ul direkt för att se till att allt är som det ska.. men ändå rädd för jag vill ju inte fölora min enda äggledare man har kvar :( min högra äggledare brast och jag fick inre blödningar och fördes ilfart med ambulans och det tog väldigt hårt på mig att den inte gick att rädda :(
    -----------------------------------------------------------------------------
    Är det svårare att bli gravid med en äggledare tro? =/
  • acinna

MelindaBjörk: Beklagar verkligen. För mig tog det 4 veckor innan de hittade fostret och på den tiden hann jag få diagnosen "pågående missfall", "MA" och sedan utomkvedes. Träffade 5 läkare, gjorde 7 VUL och nästan 20 blodprover...
    Jag är också tvungen att göra VUL så fort jag plussat, eftersom det finns risk (ca 20%) att det kan fastna igen i vänstra äggledaren.

När jag frågade dem eftersom de pratade om att ta bort äggledaren helt, så fick jag svaret att det är mellan 85-90% chans att bli gravid igen utan hjälp med bara en äggledare. Den som finns kvar dammsuger och  fångar ägg från båda äggstockarna! 

• Melinda och Melvin
    acinna skrev 2010-11-18 20:18:34 följande:
    MelindaBjörk: Beklagar verkligen. För mig tog det 4 veckor innan de hittade fostret och på den tiden hann jag få diagnosen "pågående missfall", "MA" och sedan utomkvedes. Träffade 5 läkare, gjorde 7 VUL och nästan 20 blodprover...
    Jag är också tvungen att göra VUL så fort jag plussat, eftersom det finns risk (ca 20%) att det kan fastna igen i vänstra äggledaren.

När jag frågade dem eftersom de pratade om att ta bort äggledaren helt, så fick jag svaret att det är mellan 85-90% chans att bli gravid igen utan hjälp med bara en äggledare. Den som finns kvar dammsuger och  fångar ägg från båda äggstockarna! 
    Tack :)
    mitt foster var i veckan 10-11 och då förstår man att inte äggledare gick att rädda =/ Det konstiga var att när jag veckan innan allt hände så kom det ut blod blandat med hinnor och trodde då det var ett vanligt missfall och var inne på sjukhuset och gjorde vul men dom såg inget och skickade hem mig.. =/ men nu vet man att så fort man plussat så ska man följa grav noga så det känns ju lite tryggt iaf :) men oron finns där ju som sagt..

efter min x så har min mens varit oregelbunden så svårt och veta när man ska passa på så det verkligen kan ta sig..
  • acinna

MelindaBjörk: Jag var i vecka 9+1 när de gjorde en skrapning och i vecka 10+0 när de gjorde titthålsoperationen.
    De hittade inte heller fostret på VUL då heller...
    Fick ägglossning tidigt efter operationen (gjorde operationen 16/9) och mensen kom som en klocka 14 dagar efteråt. Nästa ägglossning kom 4-5 dagar senare än den skulle, och skulle den kommit när den skulle så är jag nu på BIM+8... 

• Mika1980

MelindaBjörk: jag har varit med om exakt samma sak som du. Det är jäkligt tufft, men så länge du har en äggledare och ägglossning från "rätt" äggstock ska det gå bra, det kan även bli så som acinna säger - att även motsatt äggledare plockar upp ägg. Men jag måste ändå säga emot dig lite acinna..den äggledaren som är kvar plockar inte automatiskt upp alla ägg. Många hamnar i buken och absorberas upp av kroppen också. Därav mitt problem som aldrig har äl på rätt sida.

• acinna

Mika: Jag har inte sagt att den andra äggledaren plockar upp alla ägg, det är därför chansen att bli gravid sjunker med bara en äggledare...

• angio101

melindabjörk: Vad tråkigt det du gått igenom, hade väldigt likt dig nu i januari, med akutfärd, inre blödning, stor operation och borttagen äggledare.

Hur "lätt" det är att bli gravid igen är ju väldigt individuellt, för mig gick det som en dans, plussade i maj och är nu i v30. Jag gick på vul så fort det bara var möjligt och all personal var väldigt förstånde när jag ringde och bokade tid och berättade min historia, gick alltså på vul v6+1

Håller tummarna att det ska ta sig för er alla inne på tråden, följer den varje vecka men postar ganska sällan (så att ni inte behöver känna er avundsjuka för ofta Flört, var likadan själv när jag nojjade som mest/bäst)

• Melinda och Melvin
    acinna skrev 2010-11-18 21:36:39 följande:
    MelindaBjörk: Jag var i vecka 9+1 när de gjorde en skrapning och i vecka 10+0 när de gjorde titthålsoperationen.
    De hittade inte heller fostret på VUL då heller...
    Fick ägglossning tidigt efter operationen (gjorde operationen 16/9) och mensen kom som en klocka 14 dagar efteråt. Nästa ägglossning kom 4-5 dagar senare än den skulle, och skulle den kommit när den skulle så är jag nu på BIM+8... 
    Jag blödde nog en hel månad efter och hade väldigt ont i flera månader efter min op :( detta var 4 sep 2009 idag är jag helt återställd :)
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3