• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Originalmodell

Tusen tack för att du har tagit dig tid att svara mig Pemberly! Det rätade ut några frågetecken minsann. Får sätta mig ner och ringa några samtal i morgon!

Kanske 4a: skönt att höra att det även ska kunna fungera utan problem efter ett X.. Samtidigt skrämmande att det är väldigt höga odds att det händer igen, som ditt fall :-/ Tog det lång tid för er att bli gravid igen efter ert första X?

• tusa

Stort Grattis Mariekarolina!! {#emotions_dlg.flower}Glad Vilken otrolig lättnad!

Till er nya: Beklagar verkligen era X men välkomna hit.

Efter mitt första X lämnades den ledaren. Flera år senare födde jag min son, 2000.
    Jan. 2012 Fick jag mitt andra X, på andra sidan och den ledaren togs bort. 4mån. senare stod det klart, via spolning, att den trasiga de lämnade faktiskt var blockerad och helt ur funktion.

Det var båda gångerna utdraget med feldiagnoser, ultraljud blodprover, inga besked, blödningar och tillslut förgörande smärta och akut op...
    Ingen av gångerna har jag känt mig speciellt välbemött eller omhändertagen, tyvärr...

För 1 v sedan har jag börjat min första IVF behandling och preliminärt så kommer jag att få ett embryo återinfört v.6!!! Solig

Det är tungt, verkligen super tungt att vara med om X, och tyvärr så ökar ju risken när man väl haft ett...men är man medveten om det så upptäcker man ju kanske tidigare och kan då kanske få slippa fler akutoperationer, även om det inte blivit så för mig. Å andra sidan så kan inte första reaktionen på ett plus på stickan längre bli ohejdad lycka, utan istället återhållen oro till bekräftande VUL, som ju några här nyss fått positiva besked efter Solig

Efter mitt senaste så grät jag och dog när hela min värld slogs sönder då jag fick veta att jag aldrig kan bli naturligt befruktad. Upp emot 1 år tog det innan jag började komma över det och under året efter det föll faktiskt allt om bejbis i glömska, för att åter stiga till ytan nu när vi äntligen blev kallade till IVF-kliniken i början på december Glad

Vad man kan utgå ifrån är ju att ni båda har minst en fungerande ledare kvar och den brukar kompensera då den andra är borta, med att faktiskt plocka upp ägg från båda sidorna!? Kan ju också vara så att de kvarlämnade ledarna läker, kan man aldrig veta, och kanske varför man lämnar kvar så ofta man kan. Kroppen kan ha en otrolig förmåga att läka och vilja bli gravid! Flört Kör på så fort ni vill och kan och när ni får plus begär ni exta tidigt VUL. Inte alls säkert att detta kommer påverka fertiliteten alls!

• kanske 4a
    Originalmodell skrev 2014-01-12 22:39:31 följande:
    Tusen tack för att du har tagit dig tid att svara mig Pemberly! Det rätade ut några frågetecken minsann. Får sätta mig ner och ringa några samtal i morgon!

Kanske 4a: skönt att höra att det även ska kunna fungera utan problem efter ett X.. Samtidigt skrämmande att det är väldigt höga odds att det händer igen, som ditt fall :-/ Tog det lång tid för er att bli gravid igen efter ert första X?
    Nej det har inte tagit lång tid att bli gravid för mig de första fyra grav, som inkl mitt första X. Första barnet på första försöket, X på andra försöket, andra barnet på tredje försöket (efter X), tredje barnet på tredje försöket. När jag fick mitt andra X försökte vi inte bli gravida men slarvade :) Nu har vi försökt sedan okt- 2011 och jag har blivit gravid en gång juni -2012 men det slutade i MA. Sedan dess inget. Åldern spelar nog viss roll, jag var 22 när jag fick mitt första barn och 27 vid mitt tredje så vi var ju unga båda två då. Sen har jag mycket sammanväxningar efter tre snitt, två titthål och nu vid mitt sista X fick de öppna för att ta bort äggledaren. Sen vet jag ju inte om min kvarvarande fungerar eller är igentäppt av sammanväxningar. Vi har tagit prover och väntar på tid för utredning.
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
  • kanske 4a
    mariekarolina skrev 2014-01-12 20:23:01 följande:

Jag gjorde ett till VUL idag och nu såg man ett litet foster med små stumpar till armar och ben och ett tickande hjärta :) otroligt lättande! Mätningen stämde exakt med min beräkning, 8+2. Nu ska jag försöka slappna av. Även om det inte kan bli ert X denna gång så är jag ändå lite skärrad sen det. Men nu har jag bara fått positiva besked så nu borde jag kunna försöka vara mer positiv också :)
    Grattis vad härligt!
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
  • lilsis
    Pemberly skrev 2014-01-11 10:42:32 följande:
    Tråkigt att så många inte tycker att de fått bra bemötande. Jag tycker att jag alltid fått bra bemötande på gynakuten i Uppsala både i samband med mitt X och vid missfall och när jag under åren ett antal gånger hört av mig och varit orolig för att ha fått X igen (senast nu i veckan då jag fick tid för undersökning dagen efter jag ringde)

Gynakuten i Uppsala tog inte emot mig förrän efter jag fått en remiss och den fick jag trycka i handen på en sköterska. På OP har dexsen inte informerat mig om vad de har gjort, framtiden osv. Så idag träffar jag privat gyn.
  • seline13

Tusa, jag måste bara tacka dig för ditt inlägg. Kändes på något sätt väldigt upplyftande! Jag har beslutat mig för att försöka sluta mala detta. Det kommer säkert upp till ytan igen när vi kommer börja försöka igen (och naturligtvis vid en eventuell graviditet) men tills dess vet jag ju ändå inget. Jag håller tummarna för att IVF funkar för er! 

• lilsis

Gynekologen idag förklarade bra vad de gjort osv. Han gjorde även ett VUL och livmoder och äggstockar ser helt normala ut. Vänster äggledare är lite gömd bakom mitt stjälkade myom men det är inget problem. Så fort jag har plussat ska jag ringa de för ett tidigt VUL i slutet av v6. Testade negativt imorse men ingen mens så det kan fortfarande ha tagit sig den här månaden, bara att vänta och se.

• tusa
    seline13 skrev 2014-01-14 16:50:36 följande:
    Tusa, jag måste bara tacka dig för ditt inlägg. Kändes på något sätt väldigt upplyftande! Jag har beslutat mig för att försöka sluta mala detta. Det kommer säkert upp till ytan igen när vi kommer börja försöka igen (och naturligtvis vid en eventuell graviditet) men tills dess vet jag ju ändå inget. Jag håller tummarna för att IVF funkar för er! 
    Hjärta
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3