• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Kingston

Vi har ett barn sedan tidigare och måste därför finansiera allt redan från start så det är lite "försent" att börja spara nu...
    Visst finns pengar men dom har vi sparat ihop för att kunna renovera nödvändiga saker på huset och det känns därför lite extra jobbigt att ta av dom pengarna....
    Men vill man något tillräckligt mkt så ger man sig DEN på att lösa problemen som dyker upp på ett eller annat sätt!

Jag var hos Gyn häromdagen. En ny och utländsk som ville gjort spolningen på studs och hade redan förberett sig på det! Men så hade min mens kommit som ett förbannat brev på posten samma dag och dessutom visade det sig att hon inte fick lov att utföra det (pga att hon var ganska ny inom sjukvården och inte riktigt hade koll på vilka metoder man använder i Europa). SÅ TYPISKT!!
    Så nu har hon skickat remiss till ytterligare ett ställe... Måtte dom vara lika positiva till spolning som hon var!

• Pemberly

Ja har ni redan ett barn måste ni ju betala redan från början. Då finns ju förstås inte tid att spara ihop pengar på. Ni löser det säkert på något sätt. Det handlar om att prioritera. Vill man verkligen ha barn måste man istället försaka annat när läget är så att kroppen behöver hjälp på traven. Ibland tycker jag och min man att det känns så trist att lägga så mycket pengar på något som många andra får gratis, men man får inse att livet tyvärr är orättvist. Som tur är är jag och min man överens om att lägga pengarna på ivf och istället låta bli eller skjuta upp andra utgifter. Det vore ju jättejobbigt om en av oss ville göra ivf och den andra hellre t ex köpte en bil. Vi skulle vilja ha större boende men väntar tills vi lyckats få ett barn till så att vi vet hur mycket pengar vi har att lägga på boende. Nu ska ju förhoppningsvis denna graviditeten gå bra så att vi slipper lägga mer pengar på ivf

• sanla

Hej alla som kämpar på! Dyker in i den här tråden som relativt ny men med erfarenhet av utomkveds som sagt. Fick ett X i juli som tacksamt nog upptäcktes tidigt och kunde behandlas med spruta så jag fick behålla min äggledare. Detta var efter 9 försök, en del lite halvdana, men ändå tungt som ni alla vet. Barnlägtan är så stor att man nästan spricker. Vi har ju velat ha barn länge men pga av annat i livet inte gjort det möjligt. Efter på nytt start i oktober är vi nu inne på försök fyra eller fem. Man är så nere av det här ibland, mest påverkad i de mest sköra dagarna kring BIM när man vet att det inte gick denna gång heller. Då tycker jag man blir extra påmind om allt. Annars försöker man leva på sitt liv så gott det går och försöka tänka på annat i livet, men det finns ju alltid bakom;oron. Tyckte det var bra skrivet av någon tidigare här i tråden "Vi kan ju faktiskt bli gravida varje månad, det är inte alla som kan säga det". Vi startade utredning efter detta med första steg att kolla oss båda på första punkterna för oss båda vilket inkluderade HSS-undersökning för mig, dvs spolning. Det såg "fint" ut även där X hade suttit, även om man kanske kan säga att min/mina äggledare är helt felfria. Personen som undersökt mig sa också att hon trodde att jag hade varit gravid tidigare på "rätt" sätt men jag inte kanske hunnit märka det, Hur nu man kan se det?? Jag vet inte, man börjar ju bli lite småstressigt då vi drömmer om flera barn. Vi båda är dryga 30. Samtidigt känns det inte bra att tänka på det och "framkalla" stress i onödan då jag tror en lugnare tillvaro bäddar mer för kommande ev graviditet. Det känns iof att det mer att det är en tidsfråga för oss, men hade känns lättare om man var yngre, jag vet inte. Hursomhelst, väntan tär på en som ni alla säkert vet. Från vår utredningsgynekolog får vi börja ställa oss i IVF kö när vi själva vill, men samtidigt känns det som en process man helst vill vänta med så länge det går. Ja, vill väl bara prata av mig/skriva av mig till alla er med liknande situation. Känns som jag vill prova saker som kan öka möjligheter (kanske akupunktur? eller har ni andra förslag?) Eller så är det mest att fokusera på vår relation och ett frekvent samliv och ett sunt liv utanför som är bäst.. Stor styrkekram till er alla!

• Pemberly

Hej Sania, ja många här i tråden vet hur jobbigt det är att vänta på en graviditet. Jag hoppas ni lyckas snart. Jag tycker det är bra att ni redan gjort utredning. Eftersom de inte hittade något fel där kan ni ju gott ge det några månader till av egna försök, men vänta inte för länge med att ställa er i ivf-kö om ni verkligen vill ha barn (särskilt om ni vill hinna få mer än ett). När ni är redo för det bestämmer ni ju bäst själva

• sanla

Tack för fint svar..
    I Stockholm sa han 2-3 månaders kötid, vet inte om det är så i realiteten. Kanske ställer oss i sommaren eller så..

Tycker en del säger att IVF är en jobbig process, om man betonar då mer på det psykiska eller fysiska eller tvärtom?

Men drömmen är ju det naturliga, så är det väl för alla..

• lilsis

Jag tror att vi ger det ett försök till och gör sen en fertilitetsutredning. Jag blir snart 33 så tiden börjar ju springa ikapp en. På VUL så ser allt normalt ut men det går väl inte att se till 100% hur den kvarvarande äggledaren ser ut, jag antar att den är spolad vid op eftersom den är beskriven som UA i journalen.

• Österlenska

Två år sen mitt utomkveds och ingen ny graviditet än. Men nu har jag mellanblödning och är så orolig så jag knappt tänker på annat. Ringde gyn idag och jag har en tid sen innan lite senare i februari. Hon tyckte jag kunde vänta. Samma gamla visa: Får du ont eller störtblöder så hör av dig.

Tänk om det är ännu ett X?! Orkar jag det? Vad görs då? Fick cellgift förra gången så kanske det blir op. Gått ner drygt 20 kg sen mitt förra X. Hoppas på mirakel...

• bebinsmamma

Denna oro alltså. Hoppas för din skull självklart att det inte är ett x. Har du gjort ett test?

I slutet av februari har jag fått tid hos privat gyn-läkare för uppföljning av utomkvedsoperationen, för att se om det finns passage i äggledaren opläkaren försökte vidga (den andra bortplockad) så vi får veta om vi har möjlighet att bli gravida på egen hand. Annars blir det väl ivf-förberedelser sen. Självklart hoppas jag innerst inne på att få avboka tiden, men ändå skönt att ha ett datum att se fram emot.

• Kingston

Bebinsmamma: då står vi på exakt samma platå! Har fått remiss till Gyn för spolning men hoppas hoppas hoppas att jag aldrig behöver gå dit!

• bebinsmamma
    Kingston skrev 2014-01-24 08:36:53 följande:

Bebinsmamma: då står vi på exakt samma platå! Har fått remiss till Gyn för spolning men hoppas hoppas hoppas att jag aldrig behöver gå dit!

Åh! Extra kram och tumhållning till dig!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3